Vad kollar ni när ni väljer hingst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare *fia*
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 070
F

*fia*

*Hur vet man just vilken hingst som passar vilka ston?
*Hur gör ni när ni rekomenderar lr väljer hingst till sto?

*Vad tycker ni man ska titta efter som ny inom avel å vill välja bästa hingst?

Just tex jag har inte min utställd men ska ställa ut henne i sommar.

Har fått en del rekomenderade men insåg me hjälp av många bukefolk att dom inte va rätt.

Så nu skulle jag vilja ha lite råd, de finns ju en hel djungel av hingstar å jag vill ju gärna välja Rätt hingst till mitt sto.

Sv: Vad kollar ni när ni väljer hingst?

Man börjar med att ta fram sitt avelsmål, d v s vad vill man ha ut av fölet. Vad ska det användas till. Hur ska det se? O s v
Sedan tittar man på sitt sto (om man redan har ett, annars början men leta efter ett) och ser om hon kan klara målen för fölet. Jag tar ett överdrivet exempel för att förtydliga det. Om man har ett ardennersto så är inte hon lämplig att avla på om jag vill har fram ett ridponnyföl. Även om hon är ett mycket bra ardennersto. Materialet man ska använda ska passa målet.

Har man ett passande sto så tar man fram alla hennes positiva saker som stämmer med målet för fölet. Man tar också fram alla de dåliga/mindre bra sakerna som man inte vill ha hos fölet.
När man sedan har kartlagt stoets alla goda och dåliga sidor då är det dags att börja titta på hingstar.

Hingsten ska ha så många som möjligt av stoets goda egenskaper men inte hennes dåliga. Då har man störst chans att uppnå målet med fölet.

Om man sedan tittar på härstamningen hos både sto och hingst och hur släktingar ser/har sett ut så kan med hjälp av det också ana sig till vad man kan förvänta sig av avkomman.

Det är detta jag använder när jag väljer hingstar + när allt detta är klart och det ändå finns ett par olika att välja på så går jag på magkänslan.

Jag är ingen gammal tant ännu, som fött upp hundratals med hästar, utan jag är 19 år och väntar mitt första egna föl med mitt halvblodssto, Wilma. Jag har däremot hjälpt till vid andras fölningar, så jag är ingen nybörjare på så sätt.

Det första jag satte mig ner och funderade på, var vad jag ville ha för slags avkomma. Jag kom fram till att jag ville ha en häst i stil med Wilma (..för hon har allt som jag söker efter i en trevlig allroundhäst) och det var en liknande avkomma jag ville ha efter henne. Därför började jag se mig omkring efter trevliga allroundhingstar och fann både Aerline H och Cairo 869 av intresse. De är ju halvbröder med varandra, så stammen är ju ganska så lika på dessa herrarna. Båda hingstarna passar super både till dressyr och hoppning, men Aerline H är allra bäst inom hoppningen och Cairo är allra bäst inom dressyren.

Wilma har väldigt fin gång och har fått en stark 8:a på sin trav tex av min förra ridinstruktör som ridit svår dressyr. Den gångarten jag gärna hade sett en förbättring på är galoppen och att traven såklart skulle behållas till avkomman. Cairo, har enligt mitt tycke, bättre gång än Aerline H så jag bestämde mig nästan redan här för Cairo.

Därefter tittade jag på Wilma och såg att hon var något framtung, vilket innebär att jag var tvungen att ta en något högställd hingst och det stämde ju bra in på Cairo. :idea: Tittade sedan på Wilmas temperament (..helt okej!) och sedan på hennes stamtavla och temperamentet på de hästarna. Fann D-Day som är en omtalad liten bråkstake och även om inte Wilma ärvt hans klassiska temperament, ville jag försäkra mig om att avkomman inte skulle få det och valde därför till slut Cairo till henne eftersom att han har en perfekt temperament. Han har ju fått en 10:a på sitt goda psyke! Åkte även och tittade på honom och det var kärlek vid första ögonkastet! :love:

Vill passa på och tacka för alla tips jag fått här! Ursäkta att jag tjatat och startat nya trådar (..alldeles för ofta) om Wilma och vilken hingst jag ska ha till henne. Förlåt, men jag är en väldigt virrig person. Tusen tack i alla fall för ert stöd och era råd! De har hjälpt mig till att få en bättre inblick i vad avel innebär. Tack, tack, TACK! :)

Senast ändrad av en moderator:

okej ja jag e ju på rätt spår.

*JAG vill ha ett föl till mej så att säga, en andra tävlingshäst.

*Det jag avlar för att få är ett föl med huvudgrenen hopp.

Plus saker:
Orädd, Mkt lättlärd, Fin hopptecknik, hyffsade gångarter enlig dom som kan.

Minus:
Liten (153), aningens bitchig (så ingen hingst med mkt temperament), envis ;), väldigt ponny lik i kroppen.

Vad jag söker är en hopphingst, en som gör så jag får en lite större avkomma runt (163-max168cm)

Med bra temperament, med hög ansatt hals då jag tror min är lite lågställd heter de så när man rider så har man liksom ingen halls framför sej utan undersej så att säga.:confused:

*Mina önskningar jag helst ser är mkt färg, jag faller för hästar med mkt tecken å ovanliga färger, men ja de e ju ett önskemål som man är villig att hoppa över med.

*God hoppförmåga, hyffsade gångarter, bra lugnt humör!

LR är jag ute å cycklar?

http://sofiashastsida.zoomin.se/P508878
http://sofiashastsida.zoomin.se/P508886
http://sofiashastsida.zoomin.se/P354367

Va skulle ni rekomendera för hingst.

Hon e angloarab.
Pappa elcatero, mamman polli (polks arab) morfadern plonsk.

Jag har tittat efter halvblod mestadels lite angloarab å några fullblod!

LR är jag ute å cycklar?
Ja det hörs så faktiskt.
Du vill ha väldigt mycket som ditt sto inte har själv i avkomman. I det närmaste en helt annan typ av häst. Det kommer att bli väldigt svårt att få fram på bara en generation från ditt sto. Så för att få en avkomma som stämmer på dina önskemål finns två alternativ. Antingen köper du en färdig som uppfyller dina krav eller så få du se dig om efter ett annat sto.
Det låter kanske hårt att skriva det men det är ett dyrt lotteri att hålla på med avel även med näst intill perfekta föräldra djur. Din chans till en vinstlott är väldigt liten i det här fallet. Men föl kommer att kosta lika mycket att producera oavsett hur det blir.

Jag kan inte annat än att hålla med Masse i det hon skriver. Avel är alltid lite som ett lotteri, oavsett hur noga du än är med valet av hingst till ditt sto. Ditt sto verkar ha mycket som du inte vill ha. Det är inte så stor chans att du kan få bort allt det felaktiga hos ditt sto till fölet, oavsett vad du väljer för hingst. Det enklaste och det billigaste för din del, är nog om du istället köper dig en "färdig" häst som uppfyller dina önskningar, istället för att du ska avla på ditt sto och sedan till din besvikelse (..efter mycket pengar) ändå får ett föl med samma brister som ditt sto.

men jag ska inte köpa en häst till, ja ska ta ett föl på mitt sto.

Det jag inte vill ha en ju inte så mkt av hennes temperament å en inte rikitgt så litet häst.

Vilket jag inte ser som nått ptoblem för lugnare humör å större avkommor e ju inte det svåraste att få så att säga.

önskningar å va de blir stämmer ju inte alltid men man kan ju alltid önska.

Jag är ute efter en hingst som blir en bra kombination med mitt sto.
Man vill ju inte avla fram ett fult föl. tex en med låga framben å jätte överbyggd bak.

Så jag vill veta vilka hingstar som skulle passa bäst in utseendemässigt,sen att hingsten har lite potensial skadar ju inte, de e ju inte alla avkommor som blir lyckade. även om man går efter alla konstens regler.

Sen om de blir nått lyckat lr inte det märker man de e ju en del av det hela.

Hon hade inte dom bästa förutsättnigarna men hon blev lyckad.

Jag vill vell mest ha lite tipps på hingstar så iaf fölet kan ha en chans att bli medelmåttig.
Har blitt tippsad bla Business då han e högställd.

Senast ändrad av en moderator:

Det jag inte vill ha en ju inte så mkt av hennes temperament å en inte rikitgt så litet häst.

Vilket jag inte ser som nått ptoblem för lugnare humör å större avkommor e ju inte det svåraste att få så att säga.

Ja vore det så enkelt att om man bara väljer rätt hingst så är det inte problem att bestämma storlek och humör på fölet. För det är faktiskt något av det svåraste att avgöra i förväg hur det kommer att falla ut. För både sto och hingst lämnar ju sitt bidrag till fölet. Så chansen är 50/50 för vilket som.

Jag är ute efter en hingst som blir en bra kombination med mitt sto.
Man vill ju inte avla fram ett fult föl. tex en med låga framben å jätte överbyggd bak.

Det är ju just en sådan häst som du kan få när du väljer en hingst som enligt dina beskrivningar av stoet är så totalt olik henne i typen. Det finns inget som säger att fölet ska antingen mammas eller pappas ben. Kan även få mammas framben och pappas bakben som exempel.

Störst chans att få ett trevligt föl från ditt sto är om du väljer en hingst som är mer av samma typ. Enligt vad du skriver så är stoet ponnylikt och har mycket arabblod i sig. Så i det fallet borde hon om hon ska användas i avel passa bättre ihop med en arab eller ridponnyhingst. Även med tanke på hennes egen höjd.
Med tanke på hur du har beskrivit henne och vad som känt om hennes härstamning bör du få svårt att få fram en avkomma som är över 160 cm från henne. Chansen att den blir i stoets egen storlek även med med t ex Business X är större än att den blir över 160 cm.

Om du nu ska ta föl på ditt sto så tänka noga över vad du gör med fölet om det nu inte alls blir som du vill ha det. Kostnaden för det blir den samma som för det fölet du helst vill ha. Men det kan bli väldigt svårt att sälja ett misslyckat utan att förlora väldigt mycket på det.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 150
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 092
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 525
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 043

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka