Vad kollar man på vid köp av föl/unghäst?

jerseyko

Trådstartare
Vad är det man kollar på på riktigt unga hästar och föl och kan se/ana att det blir "bra" som vuxna?

T.ex om man är på jakt efter en hingst på 1 år som man vill få godkänd, eller ett sto som man vill få riktigt fina avkommor av.

Sv: Vad kollar man på vid köp av föl/unghäst?

Jadu, ettåringar är väl inte vad man mest önskar att titta på när man är på jakt efter en blivande stjärna, oavsett kön. De kan växa och utvecklas så otroligt olika och mycket så att deras "normala" egenskaper bara försvinner bakom en långbent drasut som knappt kan hålla ordning på vare sig ben, hals eller kropp. Och nästa vecka kan de vara jättefina...

Vad man ska titta på beror ju till viss del på ras också, och rasens användningsområde. Men generellt hade jag nog tittat VÄLDIGT mycket på härstamningen om jag skulle köpa en såpass ung häst. Och jag hade gärna velat sett den tidigare också. En tumregel jag har hört, som jag tycker brukar kunna stämma ganska bra, är att man bäst kan se på unga hästar vad som komma skall vid 3 veckor, 3 månader och 3 års ålder... Däremellan brukar jag inte "titta" på mina unghästar, såvida de inte visar upp sig och ser jättefina ut för dagen.

Stammen! Förärvningssäker stam är det absolut säkraste kortet, för precis som ameo skriver kan den häst som ser bäst ut i slutändan se förj*vlig ut under vissa perioder som unghäst.

Hur tror du jag gjorde när jag köpte Epus? :D Han var bara två månader när jag köpte honom, riktigt chansartat!

Sen finns det en tumregel att fölen 'ska' vara uttåade (åtminstone fram). Är de korrekta som föl blir de ofta inåttåade. Det hörde jag får många år sedan och det verkar faktiskt stämma.

Om hästen har gångarter ser man ju ganska tidigt. Jag kan redan nu säga att Firenze (som är 8 månader nu) kommer att få kanonrörelser medans Glamour var mer tveksam som yngre men som genom träning fått riktigt bra rörelser.

Du har väl inte sett Firenze än förresten? :eek:

Sen är nog det viktigaste vad hjärtat säger... En "hyfsad" häst som man älskar väger alla gånger upp sina brister. ;)

Vill man ha en hållbar häst så titta på hur mycket hästen fått/får vara ute och hur hagarna ser. Mycket utevistelse i stora hagar och gärna med jämngamla kompisar är viktigt för framtiden. Undvik unghästar som får gå i små hagar där dom inte kan röra sig ordentligt. Dom behöver kunna stäcka ut ibland för att skelett, leder, senor, hjärta och lungor ska utveklas på bra sätt.
Sedan stämmer det som skrivits innan, det är svårt nästan omöjligt att se på dem i den åldern vad som ska komma i framtiden. Men möjligheterna för att få en hållarbar och bra individ ökar med att hästen redan som föl får möjlighet att röra sig ute i stora hagar och på bra underlag.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 041
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar