Vad klassas detta "träns" som?

MaRomer

Trådstartare
484092_10151096905200799_313094487_n_4fffbe939606ee6fa600212d.jpg

Vad jag kan se så är det en repgrimma med tyglar? Hur är det med reglen att hästar ska ledas i träns på tävlingsplats? Gäller inte denna regel på större tävlingat tex Falsterbo där bilden är tagen.

Jag för min del älskar detta ekipage:love:

Ryttaren heter Luca Maria Moneta och hästen Jesus de la Commune. Och vad jag kan se så vann han även någon klass!

Sv: Vad klassas detta "träns" som?

Falsterbo är väl en internationell tävling och borde i sådana fall gå under FEIs reglemente. Måste man även då leda hästen i träns?

/Lady_S

Falsterbo är väl en internationell tävling och borde i sådana fall gå under FEIs reglemente. Måste man även då leda hästen i träns?

/Lady_S

Vad bra då har vi klarat ut detta, men hur är det nu med detta sk "träns" För mig är det som sagt en repgrimma med tyglar på??

Betslingen är i princip fri i hoppningen så du får tävla på det mesta, dock är det egentligen så att har du en nosgrimma på så måste denna vara i läder, men jag vet att många skiter i det. Många kombinationsbett osv har ju en repnosgrimma. Ft-ryttarna har alla anammat regeln och rider med en vanlig nosgrimma under.

Jag tror inte han tävlar med repgrimman dock

Enligt FEI så är det samma som TR.

Tyglarna ska vara fästa i bettet/betten eller i tränset. Grimman vette fasiken om man får tävla på :P

I huvudlaget.. repgrimma räknas som huvudlag skulle jag tro.

och då borde alltså inte repgrimma vara ok att rida i/leda i på tävlingsplats?

Jo det finns inga tränskrav på internationella tävlingar.. du får leda omkring med grimma överallt. Hurvida man får tävla i repgrimma är ju en annan sak

Om repgrimma räknas som huvudlag, borde alltså vanlig grimma också göra det?

Du får leda omkring hästen i vanlig grimma på tävlingsplatsen.

Sen om man får tävla på repgrimma vet inte jag.. men regeln om att huvudlag måste bestå av läder finns ju oxå i allafall i ft-reglementet. Dom som vill kan ju komma undan det genom att ha huvudlag i läder under "vad dom nu vill använda"

Vad jag förstått så har repgrimman en annan inverkan än en vanlig grimma.. därför många rider på den.. men jag har ingen aning, använder inte repgrimma.

Senast ändrad:

Ja reglementet finns på nätet

Att man får leda omkring i grimma vet jag med all säkerhet eftersom jag själv (och alla andra)gjort det på otaliga internationella tävlingar

Det roligaste var ju på en tävling här hemma där det samtidigt var en nationell klass... då fick jag ha den ena hästen i träns och den andra i grimma när jag gick och betade hästarna (?)

Senast ändrad:

fast på bilden så leder han ju inte hästen utan rider?

Sen är inte repgrimman så himla bra att rida på, då den rör sig ganska mycket om man tar i tygeln, även om grimman är väl inpassad. Vill man rida bettlöst och inte på hack så finns det ju bra alternativ som är gjoda just för att rida med.

VA?? Rider han, det såg jag inte ;)

Som sagt leda får man , jag vet inte om man får tävla/rida..

Och det enda jag egentligen hittar är att de skall ha huvudlag med bett eller liknande. :crazy:
Lite svårletat på FEI, framförallt för en som aldrig ens tidigare tittat där inne då det är helt utanför det man i vanliga fall pysslar med. :D

Du får leda omkring hästen i vanlig grimma på tävlingsplatsen.

Sen om man får tävla på repgrimma vet inte jag.. men regeln om att huvudlag måste bestå av läder finns ju oxå i allafall i ft-reglementet. Dom som vill kan ju komma undan det genom att ha huvudlag i läder under "vad dom nu vill använda"

Vad jag förstått så har repgrimman en annan inverkan än en vanlig grimma.. därför många rider på den.. men jag har ingen aning, använder inte repgrimma.

Sanning med modifikation, man får tävla med repnosgrimma. Bettreglerna och reglerna för nosgrimmor gäller endast ponny.

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 678
Senast: Sootie
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 610
Senast: Cambrie
·
Hoppning Hej och hå, hur ska detta gå. Som rubriken lyder; den här dressyrryttaren ska börja hopptävla igen! Min B2 (Barcino QRE) har jag/vi...
Svar
4
· Visningar
1 834
Senast: Mabuse
·
Hoppning Hej! I helgen ska jag tävla min första cup som går i LC. Jag har haft min nuvarande ponny i ett år och utbildat honom från att vara fel...
Svar
1
· Visningar
1 949
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka