Vad klassas detta "träns" som?

Sv: Vad klassas detta "träns" som?

Kanske annorlunda i ft då.. vet att många som ridit på mylerbettet med repnosgrimma fick sätta på vanlig nosgrimma under.

Läser ju aldrig hoppreglementet men om kravet inte finns på huvudlag i läder borde man ju få rida/tävla på repnosgrimma oxå.

TR som är så måna om att följa FEI varför måste man då ha huvudlag enbart i läder i sverige? Träns på tävlingsplatsen-regeln som finns i Sverige kan jag ju förstå..

Senast ändrad:

Å jag tror att ryttaren som rider på bilden sannolikt har koll på vilka regler som gäller :D

Jag tror att de kan rida på vad de vill, så länge de inte är på framhoppningen, då andra regler börjar gälla...

Och det enda jag egentligen hittar är att de skall ha huvudlag med bett eller liknande. :crazy:
Lite svårletat på FEI, framförallt för en som aldrig ens tidigare tittat där inne då det är helt utanför det man i vanliga fall pysslar med. :D

Ja innan du plöjer igenom 100 sidor.. regeln som finns i TR som reglerar träns på tävlingsområdet finns inte i FEI

Ja innan du plöjer igenom 100 sidor.. regeln som finns i TR som reglerar träns på tävlingsområdet finns inte i FEI

Vars finns den då? :)
Intressant är det och jag tycker iof att det är roligt om de 'alternativa snälla metoderna' är ok, däremot vore det kul å få se reglementet som säger att så är det.
:laugh:

Ja den finns inte.. det är ju det som gör att man får leda i grimma. ;)

Träns på tävlingsområdet är ju en svensk regel.

Ja den finns inte.. det är ju det som gör att man får leda i grimma. ;)

Träns på tävlingsområdet är ju en svensk regel.

Ok, då är jag med på hur du menar.
Men så här står det
1. The rules regarding saddlery and dress must be strictly applied in accordance
with the Rules for Jumping Events (see JRs Art. 256 and 257).

Och det finns ju uppenbarligen då nån form av sidoreglemente eftersom det står att man strikt enligt reglerna osv.

Senast ändrad:

Tror jag har läst igenom de mesta... och hittar ingenting om att hästarna måste ledas med bett eller liknande...

i Art. 256-257 står det mest om sultering, färger på kläder, sponsring m.m.
lite säkerhetsdetaljer kring stigläder och stigbyglar. Men inget om att hästen måste ledas med bett.

Näe, läste också det, det enda jag egentligen hittade var detta. :)

There are no restrictions on bits. However, the Ground Jury has the right,
based on veterinary advice, to forbid the use of a bit that may cause injury to
the Horse.
Reins must be attached to the bit(s) or directly to the bridle. Gags and
hackamores are allowed.

Fast skillnaden är att i TR så omfattar reglerna hela tävlingsområdet och i FEI så omfattar det tävlingsbanan. I article 18 på sidan 151 och 152 står det.

Paragraphs 1, 2, 3 and 4, refer specifically to the Competition arena

De paragraferna reglerar bett och träns och liknande.

Sen står det faktiskt att nosgrimman måste enbart bestå av läder så nix inga repnosgrimmar enbart är tillåtna utan du måste ha lädernosgrimman under isåfall.

Nosebands must be flat. Nosebands constructed from materials other than
leather are not permitted.
A small disc of sheepskin may be used in the
intersection of the two leather straps of a crossed noseband.

Jag visste att jag inte var helt ute och seglade där iallafall ;)

Senast ändrad:

Fast direkt översatt competition arena blir ju tävlingsarenan vilket torde innefatta hela tävlingsområdet? :)
Så det handlar väl om hur man läsr reglementet i slutänden, dvs öppet för tolkningar och tolkningar har skett och som inom alla sporter så gör intrenationella idrottare sin tolkning och så är det då. :)

I svenska TR är gäller det endast ponny =)

Jag har själv tävlat hoppning på repnosgrimma =)

Nix tävlingsarenan är enbart tävlingsbanan och inte tävlingsområdet. Stor skillnad där även i svenska TR görs det skillnad på tävlingsområde och tävlingsarenan.

Ursäkta OT, men Fio du som har koll på reglerna. Satt och kikade igenom TR för FT och kan bara hitta att på häst i terräng och hopprov är betslingen ''i princip fri'', och de enda reglerade bett jag hittar är för dressyren, alltså Mom 439 Fig 1a Godkända tränsbett för häst.
Men min tränare säger att jag inte får rida på hacket i varken terrängen eller hoppningen i de låga klasserna. Det blir godkänt först i enstjärnigt.

Vad gäller?? Kan inte hitta någon reglering på hacket, men samtidigt är jag värdelös på att hitta info i TR. :crazy: Finns säkert någon reglering på det som jag inte hittar. :)

I hopprovet får du rida på hacket i vilka klasser som helst.. (du har väl häst) i terrängprovet får man rida på hack from ** klass. Men du kan rida på kombinationsbett i terrängen och då kan du ju ställa in det så det tar mest på näsan..

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 678
Senast: Sootie
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 610
Senast: Cambrie
·
Hoppning Hej och hå, hur ska detta gå. Som rubriken lyder; den här dressyrryttaren ska börja hopptävla igen! Min B2 (Barcino QRE) har jag/vi...
Svar
4
· Visningar
1 834
Senast: Mabuse
·
Hoppning Hej! I helgen ska jag tävla min första cup som går i LC. Jag har haft min nuvarande ponny i ett år och utbildat honom från att vara fel...
Svar
1
· Visningar
1 949
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka