Vad kännetecknar en läromästare?

S

Silly

Ja, hur vet man att det är en läromästare man har hittat? Finns det något speciellt i ridningen man märker av? Är det en snäll häst som gör det man ber om eller den som det går skit med första gången man sitter på trots att ägaren klarar den bra? Vad avgör enligt er?

Sv: Vad kännetecknar en läromästare?

För mig kan en läromästare vara så mkt. Nivån/utbildningen beror ju på vad för utbildning/nivå det är på ryttaren. För en nybörjare räcker det att den kan LB ungefär. Har du ridit i några år kanske en häst som har gått LA är mer lagom och vill man upp lite i kasserna kanske en pensionerad svår klass häst är läromästare.

Men om den bara snällt gör vad man ber eller kräver korrekt ridning är olika, även här är det lite beroende på vad man ska lära sig. Är du en rädd ryttare som behöver självförtroende så är det bäst med en som "går som en klocka" behöver du förfina din ridning är det en häst som ställer krav som behövs. Kort sagt en bra läromästare kan vara så mkt. För att sammanfatta: En häst som kan lära dig det du behöver lära dig är en läromästare. Åtminstone i mina ögon;)

för mig är en läromästare en pålle som är tävlad och högt utbildad. kan allt och är så pass snäll att rida att vem som helst, dvs. en nybörjare kan lära sig allt på.
den ska vara snäll i alla lägen och all hantering!
oftast lite äldre runt 15 år...

för mig är en läromästar inte en häst som är utnildad ca lb... då lb är något en häst riden i 6 månader klarar av...

Hm, jo kan nog hålla med Frajda.

Provred en häst igår som gick jättefint med ägaren. Sen hoppade jag upp och fick slita som ett djur, både tekniskt och fysiskt för att göra rätt. Det kändes verkligen som en svår häst men det handlar väl om att hitta rätt knappar, hon var inte svår att lösgöra eller så och framåtbjudning frans det gott om, det var mer att jag var tvungen att hitta rätt stöd, tempo, form osv... Hursomhelst funderar jag på om detta är en läromästare eller om hon är för svår för mig.. hon var 16 år och utbildad La/La ungefär. Ska kolla på henne igen.

Jag tycker att en hästen ska vara välutbildad.
Att hästen accepterar att ryttaren gör fel, men att den inte gör rätt förren ryttaren gör rätt.
tex. jag vet en häst som har hoppat höga klasser och är duktig, men när ryttaren som har den nu gör fel mot hindret så petar den ner en bom och man ser att det är frivilligt, men så fort ryttaren gör rätt så hoppas även hästen rätt.
alltså blir inte sur när ryttaren gör fel, men markerar ändå att det inte är rätt.
Även i dressyren så tycker jag att hästen ska lära ryttaren på samma sätt, bara visa att det är fel utan att skrämmas.
Självklart så ska hästen va snäll i all hantering också.
Så tycker jag :)

En läromästare skall vara högre utbildad än mig som ryttare, och välutbildad. Gör du rätt, så gör den rätt och gör du fel så gör den fel. Då lär man sig ju, alltså = läromästare :idea:

Vill du lära dig rida häst på en häst som gör rätt när du rätt?

eller åka häst?

För mig är en läromästare en lite äldre häst som är välutbildad samtidigt som den inte gör allt åt ryttaren. Jag menar, om hästen gör exakt Allt vi ber om även om hjälperna är väldigt otydliga så lär man väl sig inte?

Detta grundar jag på egna erfarenheter och på alla dessa småtjejer man ser som får en välutbildad häst i full tävlingskondition av föräldrarna, och tänka sig, efter bara en termin på ridskola tävlar de la :eek: .

Det jag vill få fram är alltså att jag tycker inte man lär sig något på en häst som gör allt ÅT en, man måste väl jobba lite själv också?
Hoppas ni förstår vad jag menar.

För mig är en läromästare en lite äldre, välutbildad och välriden häst som gör rätt när ryttaren gör rätt. Inga olater och inga hyss, men jag tycker inte nödvändigtvis att det måste vara en lättriden häst - det kan mycket väl vara så att man som ryttare får jobba lite....

Vidare tycker jag att en läromästare skall vara OK vid all form av hantering och "världsvan" vad gäller att lastas, åka på tävlingar osv.

Sedan är det ju olika från ryttare till ryttare vad man behöver. Dels passar ju inte alla individer ihop, och dels är ju ryttare på olika nivåer, rider olika grenar osv. Men det generella kravet på en läromästare tycker jag är en erfaren häst som gör rätt när ryttaren gör rätt, och är relativt okomplicerad.

Vad en läromästare är beror ju också på hur pass rutinerad man är. En nybörjare behöver ju t ex få in många "ridtimmar" utan att bli rädd på vägen. Då behöver h*n en snäll och lugn häst som åtminstone är utbildad Lätt B. Visst kan en Grand Prix-häst funka också om det är en väldigt lugn häst, men samtidigt är ju en högre utbildad häst också mycket känsligare för hjälperna. Det ger inte ryttaren så mycket "svängrum" att göra fel på utan att det slutar i katastrof. Det är därför instruktören finns där för att tala om för ryttaren att nu var det fel.

Jag vill påstå att en rutinerad ryttare kan ha behållning av t ex en unghäst som läromästare för att komma vidare i sin ridning.

Jag red en häst en gång som klassades som "svårriden" p ga hans känslighet och tendens att se spöken. Men jag lärde ju mig att vänja mig vid studsiga hästar och framförallt att använda vikthjälperna mycket mer. Hade jag varit nybörjare hade jag ju dock inte kunnat beteckna honom som läromästare eftersom jag inte var på det stadiet att förfina mina hjälper.

Oj, vilket svamligt svar. Hoppas ni fattar ;)

En läromästare är för mig en häst som gör rätt om ryttaren gör rätt! :)

läromästare ska vara stabila i psyket. Och snälla i hantering.
det är det viktigaste.

ang utbildning så ska dom givetvis vara utbildade. Men det spelar ingen större roll igentligen om det är LB/LB eller tex MSV/MSV.
Man ska kunna "lära sig" och känna sig relativt trygg med sin häst.
Det är en läromästare.

klart att du fick slita som ett djur.
Har du erfarenhet av LA/LA själv?

om en häst skulle vara tex utb LA hoppning så skulle jag själv aldrig kunna hoppa en LA bana. Finns inte en chans i världen att jag gör det pga min hopprädsla. Men tack vare att den är stabil så kanske jag med tålamod skulle våga hoppa tex en LC.

Jag köpte en tävlingshäst, utbildad svåra rörelser i dressyr.
Det va inte bar att sitta upp och tro att jag kunde starta vilken klass som helst bara för att hästen kunde. Det krävdes tid, tålamod för att nå dit man ville.

så en läromästare kan kräva ridning, men det är så man lär sig.

En läromästare gör rätt när ryttaren gör rätt, men accepterar om ryttaren gör fel.
En oerfaren häst försöker alltid göra rätt, för den vet inte vad som är rätt.
Därför är det igentligen lättare att känna en bättre kontakt med en oerfaren häst eftersom den verkligen försöker utföra det som hästen tror den ska utföra, även vid fel signaler.
Medans läromästaren kan kännas svår tills man kommit på rätt signaler och då klickar det.
"AHA" vad det så man skulle göra...typ.

Senast ändrad av en moderator:

Tycker det finns två typer av läromästare:

Typ 1 är som redan beskrivits ganska bra, en häst som är välutbildad och "kan" mycket. Vilket betyder att trycker man på rätt knappar kan man få hästen att göra även lite mer avancerade saker utan att först behöva utbilda hästen till det själv. Den klassiska defenitionen är också att hästen redan ska vara "uppfostrad" så ryttaren kan koncentrera sig på att lära sig rida och slippa uppfostrings-/lydnadsbiten.

Typ 2: är hästar som är känsliga för vikt och sits och går helt åt skogen fel om man rider dåligt men samtidigt visar väldigt tydligt när man rider den bra. De behöver inte nödvändigtvis vara utbildade för att vara läromästare, snarare kan de vara läromästare just för att de som utgångsläge går så ruskigt illa att ryttaren måste skärpa sig för att kunna rida :p Inget man ska ge sig på det första man gör kanske och det kan bli tråkigt om man inte har bra tränare som hjälper till att hitta rätt på just den hästen, men det är såna hästar som utvecklar bäst anser jag.

Det beror på tycker jag.

Det jag vill se är ju en häst som verkligen alltid är snäll. Det ska absolut inte vara en häst som tar kommandot, eller är dum i skötseln/ridningen.
Det ska helt enkelt vara en häst som en rädd människa ska klara av.

Vill man ha en häst som läromästare i de högre klasserna tävlingsmässigt, så anser jag att man ska vara så pass duktig som ryttare att man kan klara av den sorts häst som det är.
Den ska självklart vara snäll, och rutinerad, men dessa hästar kräver ju också sin del av ryttaren.

Sen skulle det ju inte göra något om hästen var en ren tävlingshäst, men alltid jättesnäll.

Jag har aldrig tänkt mig att en läromästare måste vara snäll att hantera utan ser att fenomenet inskränker sig till att handla om ridningen. I denna del däremot måste hästen vara snäll för att kallas läromästare. Det ska vara en lite äldre häst som är utbildad lite högre än genomsnittshästen. Tänker mig att det är en stadig stabil häst som inte bryr sig så mkt om ryttaren gör fel. Kanske att man får känslan av ett den tänker själv och gissar vad ryttaren vill. Om ryttaren gör fel händer antingen ingenting eller så blir det missförstånd och hästen utför ngt annat än ryttaren tänkt sig. Men en bra läromästare är inte stressig eller överkänslig. Den stegrar aldrig, börjar inte backa och brallar definitivt inte. Åtminstone inte för att den vill ha av ryttaren, möjligen lite av livsglädje. Det är en trygg häst som står still när man sitter upp.

Nu är det ju så att många tävlingshästar har väldigt mkt energi och kanske aldrig kan bli en generell läromästare som vem som helst kan rida på utan att ha ngn större erfarenhet. Då kan det bli så att det ser så harmoniskt ut när ägaren rider men när spekulanterna sitter upp blir det stora problem. Har själv varit med om det och ville medvetet inte kalla den hästen för en läromästare när jag skull sälja.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
327
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
237
Senast: Lavinia
·
Relationer Jag tänkte vara anonym först, men jag är nog rätt anonym på forumet ändå så jag skiter i det. Min man har en svårt kronisk sjukdom, han...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 002

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka