Vad kan vi göra?

SpanskaLoppan

Trådstartare
I februari flyttade jag och sambon till hus. Huset ligger i ett lugnt område så katterna fick bli utekatter, vilket den unga katten älskar.

Men tyvärr har grannarnas stora hankatt bestämt sig för att våra ska bort...Vår gamla katt ger han sig inte på då hon tar i och blir ordentligt arg så fort han visar sig men den yngre(drygt 1 år)gör inget alls.
Grannkatten jagar in henne i hörn eller buskage och när hon inte kommer nånstans försöker hon krypa ihop och göra sig liten. Nu har jag fått rädda henne 3 gånger och 2 av dessa gånger har hon varit alldeles kletig av bajs i rumpan. Varför? Blir hon så rädd eller vad händer?

Men vad kan vi göra?
Vår katt är inte alls rädd för att gå ut, tvärtom, det är ett elände att hålla henne inne om man vill det. Men det är riktigt nervöst för mig att släppa ut henne, jag vet ju inte vad som händer om grannkatten ger sig på henne när jag inte är hör vad som händer och kan "rädda" henne.
Grannarna är medvetna om problemet men är också tveksamma på vad som bör göras.

Finns det något som kanske kan lösa problemet eller måste våra katter nöja sig med att gå ut på verandan i fortsättningen?
 
Sv: Vad kan vi göra?

Det bästa är enligt mig att hägna in er trädgård så att inga katter kommer ut eller in.

Risken med att ha det som ni är att den lilla katten kommer att bli skadad eller bortjagad.
 
Sv: Vad kan vi göra?

Hägna in hela trädgården på ett sätt så att ingen katt kommer in/ut är nog inte det lättaste. Är ganska säker på att det krävs bygglov för sånt stängsel med och det lär vi inte få.

Det finns ingen chans att det skulle fungera att låta katterna träffas under kontrollerade former?

Annars får det nog helt enkelt bli så att vi hägnar in verandan och så får katterna gå ut enbart där...
 
Sv: Vad kan vi göra?

ni kan inte göra ett litet "katthus"? :) på typ sidan av huset? Då blir det ju inte så att hela trädgården har kattsäkert staket och det blir nog lättare ang. bygglov ifall det måste skes.
 
Sv: Vad kan vi göra?

Måste vi hänga in så blir det nog verandan som får offras till det. Nät i alla "fönster"(det ska sitta fönster där men vi har tagit bort dom då vi inte vill ha inglasat på sommaren)och så upp med hyllor, klätterställningar och liknande. Ut till verandan kan katterna nämligen gå genom köksfönstret så då kan dom gå ut och in där som dom vill i sommar.

Helst hade jag ju sett att dom fick vara ute "på riktigt" och jag hoppas ännu att vi ska lyckas lösa det på nåt vis. Men det känns bra att ha en acceptabel plan B.
 
Sv: Vad kan vi göra?

Jag tror inte att katterna kan lära sig umgås och jag tror inte du vill att de ska gå och förorena i grannarnas trädgårdar.

Jag håller just nu på med projekt kattrastgård. Nånstans mellan 200 och 300 kvadratmeter av gräsmattan skall inhägnas med utgångspunkt från altanen. Det går alldeles utmärkt. Har ringt kommunen och kollat om bygglov och det behövs inte så länge man håller sig en bit i från gatan.

Om du googlar på kattrastgård så får du massor av träffar där du kan få tips och idéer om hur man går till väga.
 
Sv: Vad kan vi göra?

Mina föräldrar har vanligt Gunnebostaket på 1 meter runt sin tomt pga att de har hund och vill hålla den inne när den är lös. Alla deras grannar har katter, och alla gick alltid över tomten tidigare (även när hunden var lös). Nu när staketet finns är det ingen katt som går in på tomten, de ids helt enkelt inte klättra över staketet skulle jag tro.

Det behövs inte så högt staket för att i alla fall mindska problemet.
 
Sv: Vad kan vi göra?

Jag håller med Ramona, så krångligt är det inte att hålla inne katterna på tomten.
Vi har vanligt kycklingnät 120 cm högt som sitter bakom ett "häststaket" och ett ganska brett elband längst ner med väldigt låg ström i ibland. Det håller hunden inne och rävarna och andras katter ute. Om man sätter nätet ända ner mot marken så kan inte katterna komma ut.

Vad som händer när katten är nedkladdad med bajs är att katten blir så rädd att den gör på sig.

Är grannens katt kastrerad? Annars kan det ju vara en början så att den håller sig hemma, ni ska ju inte behöva ha deras katt på eran tomt.
Prata med grannen och förklara att ni kommer kasta vatten på den om ni ser den på er tomt. Att kasta vatten på en katt är ganska effektivt för att bli av med katter som inte hör hemma hos. Katter gillar inte att bli blöta och har ett bra minne.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 398
Katthälsa Vi har veterinär tid nästa vecka. Var lite fullbokat den här veckan. Lite bakgrund. Vi har en kastrerad hankatt på sex år hemma. Han...
Svar
15
· Visningar
1 856
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 188
Senast: SkorpSmulan
·
Övr. Katt Vi fick hem vår kattunge igår och vi har en hund på 6 år. Alla i familjen var helt införstådda med att introduktionen skulle ta tid då...
Svar
8
· Visningar
2 388
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp