Vad kan pappan med umgängesrätt kräva?

pernilla_s

Trådstartare
Jag har ensam vårdnad om min son. Sonen har precis fyllt ett år. Som det är nu har jag äntligen fått igång ett schema så han träffar honom en dag varannan vecka.

Nu har han velat ha honom över natten, men efter att stoffe på sistone visat att han tar illa vid sig av att jag släpper iväg honom så har jag sagt nej. Sonen stöter bort mig på kvällen när han kommit hem, men dagen efter är han otroligt mammig och skricker om jag är en halv meter bort. Jag har fram till förra gången skickat med sonen extra kläder, blöjor och mat.

Nu sa jag till honom sist att han skulle köpa blöjor och mat att ha hemma hos honom. Då det är så lätt att man kan glömma skicka med. Nu vill sonens pappa att vi ska antingen lämna eller hämta stoffe hos honom, jag ser lite rött där då han vet att jag är gravid och trött. Plus att vi aldrig skulle vara lediga då.

Jag har inget körkort utan då måste sambon köra och hämta honom. Jag vill dessutom helst inte att sambon kör iväg nu då jag är höggravid. Det tar ändå ca 2 h fram och tillbaka. Jag har alltid anpassat mig efter sonens pappa och har börjat bli så jäkla trött på det. Detta kom upp bara för att jag itne tyckte sonen skulle sova över hos honom än. Jag blir dessutom sur då han funderar på att flytta till stockholm och kommer då inte kunna träffa sonen... Tänk om jag bara hade lämnat sonen. Det hade ju aldrig fungerat.

Så vad är det för regler dom gäller umgänget?
 
Sv: Vad kan pappan med umgängesrätt kräva?

Har bara ett tips att komma med: jag tycker absolut att pappan ska hämta och lämna. Det är ju han som ska ha honom= hans ansvar att det blir gjort. Dessutom brukar detta rekommenderas då det känns bättre för barnet att bli hämtad än att bli lämnad. Om föräldern åker med barnet till den andra föräldern och lämnar det där och åker därifrån så blir detta negativt för barnet.
 
Sv: Vad kan pappan med umgängesrätt kräva?

Han tycker det blir för dyrt... Frågan är om han vet hur dyrt det är att ha barn... Om han inte får ha honom över natten så vill han att vi lämnar eller hämtar... Men det blir ju lika dyrt om han sover över för sonens pappa som det är nu... Det handlar om att han vill ha honom över natten och är sur för att jag tycker att sonens välmående är viktigare. Hur lätt tror han dessutom att vi ska kunna lämna honom när den lille är född.
 
Sv: Vad kan pappan med umgängesrätt kräva?

Kollade i familjebalken. Det står så här:

Om barnet bor tillsammans med endast en förälder, skall
den föräldern ta del i kostnaderna för de resor som föranleds
av barnets behov av umgänge med den andra föräldern. Det skall
ske efter vad som är skäligt med hänsyn till föräldrarnas
ekonomiska förmåga och övriga omständigheter.


Nu är ju frågan så gällande ekonomin ska man räkna in bara min eller även sambons? För sambon har ju egentligen ingen skyldighet att betala för sonen. Jag tänker rättsligt. Här hemma är han som om han var hans egen pappa. Men detta borde ju innebära att han kan iallafall inte kräva att vi kör dit eller lämnar stoffe. Dock att vi ska betala kan han ju kräva. Men då borde jag även kunna kräva att ska han låna vår bilbarnstol så får han vackert betala för en del i den eller alternativt köpa egen.

Transportkostnaderna kommer i så fall för min del att ligga på ca 400 kronor i månaden.. Det är rätt mycket i mitt tycke då underhållsbidraget ligger på 1273... Det är ju nästan 1/4. Men frågan är ju den behöver jag egentligen betala för att pappan får först köra hit och sedan hem och sedan hit och sedan hem eller behöver jag bara betala när sonen är i bilen?
 
Senast ändrad:
Sv: Vad kan pappan med umgängesrätt kräva?

*umgängesföräldern skall stå för förbrukningsgrejerna till barnet,såsom mat & blöjor.

*såhär sa famrätten till oss,är det en enkleresa under 10 mil skall umgängesföräldern hämta/lämna (här har pappan 7 mil enkel väg)

Ang din son (min har varit likadan) där sa familjerätten att det var vanligt att barnen ser sig svikna av bo föräldern när de lämnas bort och inte förstår varför,därav ilskan/avståndstagandet mot dig när han kommer hem,samt mammigheten dagen efter.

1 dagar varannan vecka låter ju som jättelite umgänge för ett såpass litet barn,hur mycket har han träffat pappa innan? Känner han sig trygg med honom?

Jag skulle hellre föreslå tätare umgänge med sonen för pappans del än längre tid när han är såpass liten,och att barnet är tryggt med sin umgängesförälder borde vara en förutsättning för övernattning tycker jag.
 
Sv: Vad kan pappan med umgängesrätt kräva?

*umgängesföräldern skall stå för förbrukningsgrejerna till barnet,såsom mat & blöjor.

*såhär sa famrätten till oss,är det en enkleresa under 10 mil skall umgängesföräldern hämta/lämna (här har pappan 7 mil enkel väg)

Ang din son (min har varit likadan) där sa familjerätten att det var vanligt att barnen ser sig svikna av bo föräldern när de lämnas bort och inte förstår varför,därav ilskan/avståndstagandet mot dig när han kommer hem,samt mammigheten dagen efter.

1 dagar varannan vecka låter ju som jättelite umgänge för ett såpass litet barn,hur mycket har han träffat pappa innan? Känner han sig trygg med honom?

Jag skulle hellre föreslå tätare umgänge med sonen för pappans del än längre tid när han är såpass liten,och att barnet är tryggt med sin umgängesförälder borde vara en förutsättning för övernattning tycker jag.

Pappan får träffa sonen så mycket han vill. Problemet är ju att han vill göra andra saker också... :cool: Jag har ju nu lyckats få det till varannan vecka genom att vi nu bokar in dagar. Innan kunde det gå 4 veckor innan han träffade honom. Han är ganska trygg i sig själv och känner sig ganska trygg med alla. Dock så har han visat en gång att han verkligen inte vill följa med pappan. Jag har förstått att han känner sig sviken av mig.

Vi kom överens med pappan att de skulle träffas här ett tag tills det kändes bättre för sonen. Dock ''glöms'' det ju bort av pappan efter en gång. Det jobbiga är att jag kämpar för att umgänget ska gå bra, men pappan ställer bara krav på krav medans jag hela tiden får anpassa mig. Jag gör det ju för min son.

Angånde körningen så borde jag betala hälften av resan enligt familjebalken. Men sen är ju frågan om det gäller resan med sonen eller om det gäller även pappans resa.

Men jag kommer som sagt inte att köra, då familjebalken bara säger att man ska dela kostnaden. Jag har inget körkort och jag sättter inte sambon på det, med tanke på att vi får en liten till. Vi msåte ju få lite andhämtning också.
 
Sv: Vad kan pappan med umgängesrätt kräva?

Jag tycker det är en svår balansgång och det viktiga som man måste ha framför ögonen hela tiden är att man måste tänka på Barnets Bästa. Jämt. Min dotters far har sedan tidigare två söner, numera 14 och 17 år men när vi träffades var de 1 och 4 år. De har dessutom två olika mammor. Som upplagt för en riktig såpa... :)

Under hela deras uppväxt har vi haft en relativt bra relation till mammorna. De är väldigt olika och en har haft en stadig relation med en stabil man, god ekonomi. Den andra har haft flera olika män, pluggat, stämplat, testat nya jobb, behövt låna pengar av oss, mm. Det har varit upplagt för bråk många gånger men jag tycker vi har gjort ett snyggt jobb som parerat och hållit oss vänner hela vägen. De senaste åren har den äldre bott hos oss, hur kul som helst.

Vi har hämtat/lämnat mest, men mammorna har också gjort sitt för att det ska fungera smidigt. Jag tycker inte ni kan lägga hela det ansvaret på pappan. Barnet är ert gemensamma och det ska färdas två vägar mellan er. Jag tycker ni borde ta ansvar för en väg var. Möjligtvis borde han ha överseende nu när du är höggravid, men i annat fall så är resan nog ditt ansvar också.

När umgänget kommit igång så tycker jag också att du bör låta sonen sova över hos pappan. För en ettåring så faller sig det mesta naturligt och att sonen sedan stöter bort dig och är överdrivet mammig är nog inte något du behöver oroa dig över, låter rätt normalt för en ettåring.

Överhuvudtaget så skulle jag vilja rekommendera dig att inte gräva ner dig i kronor och ören och se problem i samarbetet med pappan. Det klokaste du gör i detta läget är att stå för en del av resekostnaden alternativt ordna hälften av resorna, samt uppmuntra ett frekvent umgänge. Det är bara dumsnålt att försöka få pappan att stå för det ensam, och kommer bara att sätta käppar i hjulet för er alla. Du har allt att vinna på att ha ett smidigt samarbete, för ni har många år framför er där ni ska samarbeta för sonens bästa.

För om man ska vrida det andra vägen - varför ska din sons pappa lida för att ni skaffar ett nytt barn?
 
Sv: Vad kan pappan med umgängesrätt kräva?

Jag och min sambo har pratat. Han tänker inte köra. Vi kan dela på kostnaden, men där drar vi gränsen. Ska vi dela på kostnaderna så kommer även vissa saker att ändras. Antingen får han skaffa egen bilbarnstol eller betala en del av vår. Dels för att vi hela tiden får ta ut remmar och allt varenda gång han ska ha honom. Jag bad honom köpa egna remmar, men det ville han inte. Anledning han skulle ju ändå ta ut remmarna ur sin bil för han ville inte ha dem där när sonen inte åkte bil och då tyckte han att gör han det ås kan ju vi görs det...

Jag har ställt upp och anpassat mig efter pappan hela tiden, men nu är jag trött på det. Min gräns är nådd. Han har krävt och krävt och jag har gjort allt för att det ska fungera.

Det är jag som har sett till att det blivit umgänge på regelbundenbasis. Hade jag inte krävt att vi skulle planera när han skulle ha honom i förväg så hade det fortfarande kunnat gå en månad innan han träffar honom igen. Men jag var ju mest jobbig för att då blev han uppbokad ju och det kunde ju komma up något roligare... :smirk:

Angående sova över så tnker jag inte tillåta detta just nu då sonen har varit jobbig sista tiden och jag tycker SONENS känslor är viktigare än hans pappa. Det är bättre ta det när sonen är mogen för det och inte bara för att... Det var meningen att han skulle snart ha honom sovandes över hos sig, men sen började sonen må dåligt.

Som sagt att jag tänker på sonen i första hand, annars hade jag aldrig kämpat med den förbaskade karlen om umgänget. Men umgänget ska ske efter hur min som mår och känner.
 
Sv: Vad kan pappan med umgängesrätt kräva?

Min bror sitter som umgängesförälder till två barn och de delar på kostnaderna för att hämta/lämna barnen.
Nu bor de iof rätt långt ifrån varandra så de möts halvvägs vid hämtning/lämning.
Men det man ocks åska tänka på är att om den ena föräldern flyttar så är det den föräldern som betalar merkostnaden för resorna,dvs om ditt ex flyttar till Sthlm,så är det inte därifrån ni delar på kostnaden utan fortfarande från den plats där han nu bor..Så har i allafall jag fattat det hela i snacket kring min brors barn.
 
Sv: Vad kan pappan med umgängesrätt kräva?

Min bror sitter som umgängesförälder till två barn och de delar på kostnaderna för att hämta/lämna barnen.
Nu bor de iof rätt långt ifrån varandra så de möts halvvägs vid hämtning/lämning.
Men det man ocks åska tänka på är att om den ena föräldern flyttar så är det den föräldern som betalar merkostnaden för resorna,dvs om ditt ex flyttar till Sthlm,så är det inte därifrån ni delar på kostnaden utan fortfarande från den plats där han nu bor..Så har i allafall jag fattat det hela i snacket kring min brors barn.

Nu kommer jag inte tillåta att sonen följer med till stockholm. För de kommer träffas så ytterst sällan att jag inte tycke umgänge över helger och sådant är aktuellt. Han kommer ju inte känna sin pappa och då är det inte rätt att skicka iväg honom.
 
Sv: Vad kan pappan med umgängesrätt kräva?

Har ingen annan kopplats in?tänker när pappan är så jobbig.
Om ni skulle gå på tex familjerätten för att det hela inte funkar så kan du säga att du inte har ngt körkort & därför måste pappan hämta & köra om han vill träffa sonen, punkt.
Men då jag läst så mkt om såna här pappor kan jag tänka mej att han hämtar sonen & sedan vägrar köra tillbaka honom istället:smirk:
 
Sv: Vad kan pappan med umgängesrätt kräva?

Har ingen annan kopplats in?tänker när pappan är så jobbig.
Om ni skulle gå på tex familjerätten för att det hela inte funkar så kan du säga att du inte har ngt körkort & därför måste pappan hämta & köra om han vill träffa sonen, punkt.
Men då jag läst så mkt om såna här pappor kan jag tänka mej att han hämtar sonen & sedan vägrar köra tillbaka honom istället:smirk:

Ingen har kopplats in, dock har jag sagt ifrån att om han inte skärte sig så skulle jag göra det, då skärpte han sig lite iallafall. Då jag vet att de mest hade ställt till problem att koppla in familjerätten. Hans mor styrhonom ganska bra och hade hon fått veta det så hade det nog blivit början på ett helvete...

Nu så kommer jag ju stödja mig på familjebalken så han kommer om jag känner honom rätt att lägga ner körningen. Pengarna kan jag betala bara för att slippa hans trams.

Han skulle inte behålla honom hos sig iallafall, tänk vad det hade hämmat hans liv.... Han som vill vara fri och inte ha något inplanerat... :smirk:
 
Sv: Vad kan pappan med umgängesrätt kräva?

Inte behålla honom för evigt men det hela beror på hur länge man ska vänta ut honom med att föra tillbaka sonen, tyvärr är sonen för liten för att hålla på med såna lekar eller fasoner så man kan inte göra ngt som går utöver barnet.
Tja, han får väl ha sonen helgen före arbetet tex, han kan inte arbeta om han inte lämnar tillbaka sonen, om han inte skaffar barnvakt, tex farmor osv.
 
Sv: Vad kan pappan med umgängesrätt kräva?

Nu kommer jag inte tillåta att sonen följer med till stockholm. För de kommer träffas så ytterst sällan att jag inte tycke umgänge över helger och sådant är aktuellt. Han kommer ju inte känna sin pappa och då är det inte rätt att skicka iväg honom.

Men kan du verkligen hindra honom från att få umgås med sitt barn? :crazy:
 
Sv: Vad kan pappan med umgängesrätt kräva?

Men kan du verkligen hindra honom från att få umgås med sitt barn? :crazy:

Naturligtvis inte. Han kan träffa sonen här. Men skicka en två åring iväg till stockholm när de inte har träffats på flera månader gör jag inte.
 
Sv: Vad kan pappan med umgängesrätt kräva?

Men kan du verkligen hindra honom från att få umgås med sitt barn? :crazy:

Den frågan kan jag svara på, men jag lämnar TS helt utanför då det inte gäller henne.

Japp, i dagens Sverige så kan man hindra ett barn att träffa sin pappa.

Det är bara att se till att påverka barnet så negativt så att allt umgänge blir jobbigt för barnet.

Bingo!!

Barnet mår dåligt av umgänge = umgänge är inte bra för barnet = umgänge skall inte ske ur ett barnpespektiv.

Som jag skrev innan så att det inte blir missförstånd och någon dyker på mig, det jag skriver gäller INTE TS. Hon har främjat umgänge så gott hon kan :)
 
Sv: Vad kan pappan med umgängesrätt kräva?

Naturligtvis inte. Han kan träffa sonen här. Men skicka en två åring iväg till stockholm när de inte har träffats på flera månader gör jag inte.

Sammantaget av det du skriver så gör du så gott du kan för att göra så rätt för ert barn du bara kan, det gör mig glad att läsa.

Jag förstår att du känner att det kan bli för mycket för ert barn med denna resa, hoppas barnets pappa förstår vad du menar.
 
Sv: Vad kan pappan med umgängesrätt kräva?

Sammantaget av det du skriver så gör du så gott du kan för att göra så rätt för ert barn du bara kan, det gör mig glad att läsa.

Jag förstår att du känner att det kan bli för mycket för ert barn med denna resa, hoppas barnets pappa förstår vad du menar.

Problemet är att han gör inte det. Han planerar redan att ta tåget till stockholm med sonen om han flyttar dit. Han verkar inte förstå att sonen bara är liten oc inte förstår riktigt vad som händer runt omkring honom. Pappans tänk är att det går nog bra och det går inte få in i hans hjärna riktigt att man måste anpassa umgänget efter vad som känns bra för sonen och inte för honom själv.
 
Sv: Vad kan pappan med umgängesrätt kräva?

Men kan du verkligen hindra honom från att få umgås med sitt barn? :crazy:

Om han vill umgås med sitt barn skulle han väl samarbeta oxå & inte bara motarbeta allt?det gäller ju att ge & ta, här är det mamman som får ge.
 
Sv: Vad kan pappan med umgängesrätt kräva?

KL

Som sagt för att förtydliga jag kommer INTE att förbjuda umgänge. Pappan kommer ALLTID vara välkommen hit för umgänge om han skulle flytta. Det enda jag inte vill är att skicka iväg min son till honom om de inte träffats på länge.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 029
Senast: Modest
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 689
Senast: Cocos
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 118
Senast: Emtherlia
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
61 827
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp