Vad kan man se på ett blodprov?

the_connemara

Trådstartare
Som rubriken lyder min fråga: vad kan man se på ett blodprov egentligen?

Har aldrig tagit blodprov på min häst men funderar lite på om han kan vara allergisk eller ha nåt annat skit i systemet. Ska ringa vetten i morgon men tänkte fråga här oxå.

Symptomen är bla (mycket) lite hosta sommartid, trött sommartid, små sår (inga spark/skarp/stryksår, bara lite vätskande hud typ) året runt på nedredelen av benen och sommartid mycket lätt att svullna i benen i samband med dessa sår. Frågat runt lite eftersom han just nu svullnat i 3 av 4 ben och både han och jag börjar tycka det är rätt irriterande och då kom några tankar om att det kanske var något "inifrån".

Sv: Vad kan man se på ett blodprov?

Det är tyvärr inte så enkelt att man tar ett blodprov och säger till labbet att "ta reda på vad som är fel". Det finns en uppsjö olika prover och man väljer efter hästens symptom, kliniska fynd mm. Därefter ska även analys-svaret tolkas tillsammans med denna information.

Här är vad som analyseras på Klinisk Kemi på SLU:
http://www.slu.se/sv/universitetsdjursjukhuset/klinisk-kemiska-laboratoriet/analyssortiment/
Men det finns fler labb i Sverige.

Det bästa är att låta en veterinär undersöka hästen. Veterinären kan sedan bedöma vilka diagnostiska hjälpmedel som kan behövas (till exempel blodprov) för att utreda hästen.

(Såg precis att du skrev att du skulle ringa veterinären idag.. Kanske har du redan fått svar på din fråga.)

-H

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 602
Hästvård Läser så mycket skräckhistorier hela tiden, så nu undrar jag: Någon som haft ett sår på samma ställe som visat sig INTE vara senskada...
Svar
19
· Visningar
2 982
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hittade mitt varmblod sjuk i hagen i måndags. Han hade svårt att få med sig sina ben, ville inte röra sig, svårt att svänga runt, feber...
2
Svar
28
· Visningar
4 319
Katthälsa Bengi (som är minst 13 men ev betydligt äldre, då han dök upp hos oss 2006 från typ ingenstans) har varit jättedålig en tid. Han har...
2
Svar
22
· Visningar
10 064
Senast: mollyphlox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka