Vad kan man kräva av en medryttare förutom pengar?

Y

Yezzcorner79

Jag är medryttare på en supertrevlig valack sedan en tid tillbaka, och förut hade jag även ett sto som jag hade hand om också, men av olika skäl så avslutade jag det samarbetet. enligt mig så brast kommunikationen, jag fick ingen info om vad som skulle göras med hästen och inte, och tyckte då att jag inte kunde göra ett bra jobb med hästen. Med valacken däremot funkar det superbra på alla plan.

Men jag började fundera lite.. Jag som medryttare kan väl egentligen bara kräva en sak, nämligen att ägaren ska berätta vad som gäller för hästen och kommunicera när det är saker som ändras, t ex om man vill byta dag eller om foderstat, utrustning etc ändras.
Men ägaren kan ställa en väldig massa krav på medryttaren.
Jag personligen har haft flera medryttarhästar genom åren och har aldrig behövt betala för mina hästar, å andra sidan har jag köpt saker till hästar och ägare i alla fall, så det har på sätt och vis jämnat ut sig..

Men vad tycker ni man kan kräva av en medryttare, vad ska man göra och vad ska man inte göra när man har hand om en annan persons häst? Jag har min åsikt klar för mig, det vore bara skoj att se om den överensstämmer med era åsikter?

(Jag kan svara vad jag gör och anser när tråden kommit igång.)

Sv: Vad kan man kräva av en medryttare förutom pengar?

Jag tycker att man kan kräva att medryttaren gör de saker som man har kommit överens om på rätt tid & rätt dag vecka efter vecka! :laugh:

(Och ENDAST de saker man kommit överens om, INGA EGNA PÅHITT!)

Skulle jag ta in en medryttare hade jag inte accepterat något annat än att hästen skulle vara skött till punkt och pricka som jag angivit/visat.

En medryttare är för mig en ersättare till mig själv den dagen den är i stallet. Med andra ord ska den göra samma saker som jag skulle gjort om jag varit ute. Så mocka (även hage om det är sagt så i stallet), fixa maten, kolla så att hästen inte har skador och motionera på något sätt. Jag anser att den ska använda sig av den utrustningen jag hänvisat till när de var och provred, dvs inte börja linda benen på eget bevåg, sätta på graman eller börja tömköra utan mitt godkännande. Däremot om de frågar så visar jag gärna men jag vill vara med när ska testa i sådana fall.
Sen en av de viktigaste, de ska följa stallet regler.

Jag har aldrig varit med om hästägare som ställer orimliga medryttarkrav. Det har i samtliga fall varit okomplicerade upplägg. Jag kommer ut på mina dagar, fixar med allt som ska fixas runt hästen, rider. Kollar riddagboken för anvisningar t ex att man inte gör samma sak två dagar i rad, ibland finns det meddelanden i stil med "Häst var stark igår och stel i vänster sida, rid gärna lösgörande, glöm ej att smörja in skavet" etc etc.
Ibland lägger ägaren en lapp i stallet med "om du har tid och är här före kl xxx, får du jättegärna ta in, byta täcken på och ge hö till Brunte och Svante (typ)". Det är inte gratisarbete enligt mig, utan bara lite vardaglig delegering till stallgänget, och det är ju ingen order utan mer "om du har tid"-stuket.

Sen är stallet där damen står rätt litet också, då blir det mer flytande med vem som gör vad. På en stor anläggning skulle det kännas konstigt om en främmande hästägare satt upp en lapp till mig med "jag blir sen från jobbet, kan du plocka in min häst?" :D

Det finn egentligen bara ett svar som är rätt på den frågan: Du kan kräva precis vad som helst så länge ägare och medryttare är överens.
I och med att det inte finns reglerat någonstans så är det fritt att tolka medrytteri precis hur som helst.

Sen vad jag själv tycker är okej för min egen del beror på väldigt mycket omständigheter.
Hur gärna vill jag vara medryttare på just denna häst?
Hur lång tid tar det?
Hur sköts stallet av de övriga?
Hur sköts stallet av ägaren till hästen?
Överväger fördelarna nackdelarna helt enkelt.

Som många säger blir man ju oftast "instruerad" av ägaren när man är ute och provrider. Tex "den här utrustningen vill jag att hästen har när du rider" "de här borstarna använder jag" osv.. Sen kan vissa kräva att du smörjer allt efter ridning (de gör inte jag så de kräver jag verkligen inte av ev medryttare, men de e klart de skulle va ett + ;) )

Det jag INTE vill att en medryttare gör är : ändringar på träns/grimmor eller annan utrustning, (självklart får de ändra stigläder för sin egen längd och byta schabrak om de behövs). Ej heller hålla på och byta täcken efter egen smak.

Om du som medryttare skulle köpa en massa saker till "min" häst skulle jag begära att få se och passa in dessa saker om det är tex egna träns/bett/skydd tex. Jag vill ha betten på en viss plats i munnen på min (för högt enligt många men HAN funkar jättebra på det och HAN vill faktiskt ha det där) Han har cobträns trots 168 cm och iom förstår alla att hans huvud är litet. Iom det behöver nosgrimman åxå sitta högre än på en normalhäst, på honom sitter den precis under "kindbenet" inte 2 fingrar som jag är "lärd" ;) ..
Sen skulle jag som ägare däremot aldrig anse att det du köpt är "hästens" utan se de som dina grejjer du använder på min häst, och därmed själv inte använda om jag inte uttryckligen frågat om det är ok (men har så mkt prylar själv så ser de inte som nåt jag skulle göra) .

Fördelen med en medryttare som använder sina egna prylar är ju självklart att går de sönder blir de ju aldrig osämja iom att det är medryttarens egna saker...
Nu skulle jag inte bli direkt grinig oavsett, har inga "dyra" saker på min häst och använder "slitna saker" just för att då om de går sönder kan jag använda det jag inte vill använda idag då de gamla ändå är funktionsduligt... Tex benskydd, går de sönder så hellre det än att hästen hade gjort de... Jag har fler =)

Har i dagsläget en som rider min häst 1/veckan och hon använder sin egen hoppsadel, ligger lysande på min häst och han hoppas av henne så för mej är det en win win situation ;) Har 3 olika träns för henne att välja mellan men föredrar egentligen att hon använder det jag visat ;) Kandaret behöver hon ju inte rida på alls (det är inte ett av de 3) ... Men som sagt skulle jag inte vilja att hon använder de 2 andra får jag ju helt sonika hänga undan de, men som sagt så mkt gör de inte om hon använder dem (ett är mitt "dressyrträns" (nytt) och det andra har ett 3delat bett på som jag använder endast vid tömkörning, då jag inte orkar ta av tyglarna jämt på de andra 2 ;) )

Nu har jag ingen "riktig" medryttare, men bonusens kompis har börjat rida lite på min äldre häst.
Det de får göra de dagarna är ta in de 3 hästarna, ge den 3:e hö inne medans de rider. När de kommer tillbaka ta ut alla 3 och ge hö och ev vatten ute. Sopa golvet efter sig och lägga tillbaka allt på sin plats. mocka efter hästen som stått inne.

Då de bara är 14 så vill jag att de har hjälm, reflexer och alltid säger vart de ska så jag vet ungefär hur länge de är borta.
Jag har visat vilken sadel och träns hon ska ha och hittills har det funkat jättebra :)

Jadu jag kräver och förväntar mig att medis kommer och gör det vi kommit överens om att medis ska göra.

Medryttare som hör av sig försent att de inte kan/orkar komma när de ska är jag allergisk mot.

I övrigt förväntar jag mig inte att de ska göra något mer än vad jag själv skulle göra.
Tex jag förväntar mig inte att de ska rida om det är -20 och snöstorm ute men jag förväntar mig att de ska göra de övriga stallsysslorna å gosa med hästen iaf, kanske passar på att rykta hästen extra noga och göra fin eller göra rent utrustningen extra noga eller så.

Att vara medryttare tycker iaf jag handlar om att ge och ta.

Förutom det självklara att man kan kräva vad man kommit överens om så är väl frågan snarast vad som är rimligt att komma överens om.

De sysslor jag tycker är rimliga att kräva att medryttaren sköter är de sysslor som jag hade fått sköta ifall jag hade ridit den dagen medryttaren rider.

Sådant beror ju på typ av stall m.m. Men ingår det några extrasysslor. T.ex. utsläpp eller utfodring av andra hästar så tycker jag att det är rimligt att medryttaren sköter allt sådant den dagen. Annars måste ju jag som ästägare ändå åka ut till stallet den dagen och då faller ju lite iden med medryttare.

Sen tycker jag att det är rimligt att medryttaren sköter material som används och ersätter sådant som går sönder ifall det kan anses vara medryttarens fel. Normalt slitage tycker jag inte man ska kräva ersättning för. Men gränsdragningar kan ju vara knepiga.

Frånvaro tycker jag att man kan kräva att medryttaren meddelar så fort medryttaren själv bilr medveten om att medryttaren inte kan komma en dag.

Sen tycker jag att man kan kräva av sin medryttare att den uppför sig vettigt i stallet.

Finns garanterat mer, men detta var vad jag kom på nu.

Sådant beror ju på typ av stall m.m. Men ingår det några extrasysslor. T.ex. utsläpp eller utfodring av andra hästar så tycker jag att det är rimligt att medryttaren sköter allt sådant den dagen. Annars måste ju jag som ästägare ändå åka ut till stallet den dagen och då faller ju lite iden med medryttare.

Jag som hästägare hade inte tyckt det var OK om folks medryttare släppte in/ut min häst. Om det är någon som jag också fått träffa och sett ofta, så visst, men inte flera stycken som man inte ens vet vilka de är. Jag vill inte ha massa löst folk som hanterar min häst.

Att medryttaren sköter hästen på ett sätt som ägaren känner sig bekväm med är en självklarhet. Om medryttaren inte känner sig bekväm med att sköta/rida så som ägaren vill så tycker jag absolut att man kan komma med förslag i stil med "skulle vi inte kunna testa..." etc, men om hästägaren säger nej så är det det dennes ord som gäller. Det är ju trots allt dennes häst. Om sen inte medryttaren känner sig okej med detta - man kanske exempelvis har olika syn på hästhållning - så får man helt enkelt se sig om efter en annan medryttarhäst.

Båda parter har rätt att kräva att bli lyssnade på. Visst kan det bli tjafs, men ingen ska behöva känna sig överkörd! Det är lite som på en arbetsplats, de anställda ska lyssna på chefen och chefen ska lyssna på de anställda. Annars blir det problem.

Båda parter har rätt att kräva att de överenskommelser som gjorts följs. Kontrakt bör skrivas!

Det jag förväntade mej av min medryttare var att hon dök upp när hon skulle, red hästen och även skötte stallarbetet (mockning, fixade foder, vatten inne och i hagen) den dagen. Ev tog insläpp om hon var här på kvällen (men det bestämde vi från gång till gång). Hon behövde bara mocka boxen till den hästen hon red, men tog oftast de andra också vilket jag var väldigt tacksam för. Som tack för hjälpen betalade jag någon träning då och då. Jag hade en lista i stallet med det som ingick i stallarbetet. Inga problem alls! Jag tog alltså inget betalt av min medryttare.

Senast ändrad:

Jag som hästägare hade inte tyckt det var OK om folks medryttare släppte in/ut min häst. Om det är någon som jag också fått träffa och sett ofta, så visst, men inte flera stycken som man inte ens vet vilka de är. Jag vill inte ha massa löst folk som hanterar min häst.

Som jag sa så tycker jag att vitsen med medryttare försvinner till stor del ifall jag som hästägare måste åka upp till stallet och sköta sysslor de dagar jag har medryttare. Ofta har man ju medryttare för att man inte har tid/möjlighet att åka ut till stallet varje dag.

Min åsikt här är nog att ifall en annan i stallet litar på en person (medryttaren) så mycket att den låter personen rida på och sköta sin egen egen häst så skulle nog jag tro att den personen var kompetent nog att ta in min häst ifall det var ett system med att olika hästägare hade ansvar för ut(insläpp olika dagar).

Sen skrev jag ju även att jag hade som krav att medryttaren uppförde sig vettigt i stallet med. Så några virrpannor som bara öppnade grindarna och drev hästarna lösa mot stallet hade ju åkt bort som medryttare.

Med din inställning så krävs det nog att man alltid sköter sina egna in-/utsläpp. Det lär alltid ske att folk skickar t.ex. hästovana mamma/pappa/kompis för att sköta det ifall de får plötsliga förhinder. I de fallen föredrar jag en hästvan medryttare alla gånger.

Skulle någon annan i stallet reagera som du gör så skulle ju en lösning vara att du och medryttaren ges lite tid tillsammans så ni får lär känna varandra. Det skulle förhoppningsvis kunna fungera. Jag skulle gärna ta med fikakorgen till stallet en dag du var där och ta med mig medryttaren så ni fick träffas.

Då jag själv har familj och emellanåt tidskrävande jobb, är jag beroende av att min medryttare verkligen RIDER. Detta eftersom jag planerar min vecka och min egen ridning efter detta.
Det värsta jag vet är att komma till stallet dagen efter medryttarens dag, och hitta en lapp med "hann inte rida", eller "skrittade barbacka 15 min" etc...

Utöver ridningen är det en självklarhet att medryttaren också gör allt som jag själv gör; mockar, fixar foder, vårdar hästen och utrustning. Jag uppskattar INTE när bett är osköljda eller benskydd lämnas smutsiga etc.

Min nuvarande jätterara medryttare betalar ingenting, men om jag ska vara ärlig så har jag nog lite bättre erfarenheter av tidigare medryttare som lagt en liten slant. Just att de då har varit mer måna om sin tid i stallet, och verkligen tagit tillvara på den.

Men det är en ge & ta situation att ha eller vara medryttare. Förhoppningsvis vinner båda på det!

KL

Spinner vidare lite på tråden. Hur mycket vill ni träffa er medryttare/vara med den samtidigt i stallet innan den får rida och sköta ensam? Alltså ungefär hur många gånger vill ni vara hos hästen tillsammans före medryttaren tar ansvaret själv? Jag förstår att det är jäte individuellt, men ungefär vad vill ni ha ceckat av, kollat igenom tillsammans mm?

Om någon skall ta hand om och rida mina hästar ensam, vill jag vara övertygad om att personen är pålitlig och har förmågan, kunskap nog att ta klara av det själv.

Skulle aldrig släppa mina djur till någon som jag inte med säkerhet litade på och som jag inte bedömde klarade av det.

Jag har aldrig varit medryttare själv, men min stallägare har några stycken, och som jag har fattat det som så får hon ingen ekonomisk ersättning, men slipper ta ansvar de dagarna medisarna har hästarna. Den medryttare hon har haft längst, och som också kommer mest regelbundet (de andra är på samma häst), kommer fyra gånger i veckan och då gör hon allting med hästen förutom att ta in den (då ägaren tar in sent i samband med kvällsfodringen av samtliga hästar). Hon mockar även åt ägarens två andra hästar och fixar foder den dagen. Någon gång ibland har hon även tagit ut hästarna, men då har det varit under speciella former, som att ägaren var bortrest.

Om jag skulle ha en medryttare till min häst så skulle det viktigaste för mig vara att personen skulle funka med hästen, vara kunnig, göra det som jag har bestämt och INGET ANNAT, absolut inte busrida och även komma överens med övriga i stallet. En medryttare som inte de andra i stallet trivs med skulle jag inte kunna ha, då vi står i ett litet stall där man måste umgås med varandra. Jag måste också kunna lita på att medryttaren verkligen rider de dagar hon sagt att hon ska, annars tycker jag det hela tappar sin poäng. Måste jag ändå göra det själv så behöver jag ingen medryttare/en annan medryttare.

Jag som står i kollektivstall håller delvis med. Vi har tidigare haft regeln att medryttare inte får ta stallpass men lättade på den för några år sen då vi alla var överens om det. Kravet vi ställer är naturligtvis att det tas upp på stallmöte i förväg, att vi alla känner personen i fråga och att personen utbildas/visas exakt hur det ska gå till. Detta gäller även närmast sörjande som kan behöva rycka in.

Hittills har det fungerat jättebra men jag skulle inte vilja lätta på det mera utan vill nog ha kontroll på exakt vilka det gäller.

KL

Spinner vidare lite på tråden. Hur mycket vill ni träffa er medryttare/vara med den samtidigt i stallet innan den får rida och sköta ensam? Alltså ungefär hur många gånger vill ni vara hos hästen tillsammans före medryttaren tar ansvaret själv? Jag förstår att det är jäte individuellt, men ungefär vad vill ni ha ceckat av, kollat igenom tillsammans mm?

Jag svarar men utifrån min vinkel som medryttare.

Jag har nog aldrig varit med om att ägaren o jag träffas x antal gånger innan jag släpps ensam. Det normala för mig har varit att man träffas en gång då vi går igenom vad som förväntas av båda parter och lite annat smått o gott.

Det brukar ge sig rätt fort om vi båda är på samma våglängd o strävar åt samma mål. Är vi inte det är det lika bra o avbryta på en gång o aldrig påbörja samarbetet.

Det jag kollar är ren o skär känsla. Hur känns det? Hur känns det med hästen, med ägaren, med stället, med folket i stallet, tja med allt? Jag ställer mig också frågan..vill jag det här? Vill jag göra det här på lång sikt?

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 541
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
4 063
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 208
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 235
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka