Vad kan man kräva av en 4-åring?

A

Alpin87

Min häst är riden i ett halvår. Inridningen var okomplicerad.

Jag tror att jag gått lite för fort fram och undrar därför vad man bör kräva av en häst som är så pass lite riden?
 
Sv: Vad kan man kräva av en 4-åring?

Min häst är riden i ett halvår. Inridningen var okomplicerad.

Jag tror att jag gått lite för fort fram och undrar därför vad man bör kräva av en häst som är så pass lite riden?

Det beror ju på den som utbildar tycker jag.
för en som är icke-proffs, men som utbildat ngra unghästar till en vettig normal nivå (Lätt A) skulle jag säga att av en sån häst du beskriver skulle jag kräva att den kan gå rakt fram i alla gångarter i en vettig balans, dvs bära sig själv och ryttaren balanserat. att hästen har framåtbjudning och arbetsglädje, och förstår och lyder hjälperna.
ridning mestadels utomhus i skog och mark på raka spår.
arbete i padock/ridhus förlagt till tömkörning samt eventuellt lite uppsuttet arbete över travbommar osv. Låga gångarter på böjda spår för att först hitta styrkan och bärigheten.

vad är det som gått snett för dig?
 
Sv: Vad kan man kräva av en 4-åring?

Det har egentligen inte gått snett. Eller jo, på vissa sätt. Det är inga större problem. Jag började nog lite snabbt att arbeta på volt och i form (mest pga att hon är så arbetsvillig) så hon har börjat ''maska'' litegrann. Hon var så otroligt arbetsglad förut så nu vill jag helst av allt veta hur hon ska få tillbaka den gnistan igen.
 
Sv: Vad kan man kräva av en 4-åring?

prova att helt hoppa över ridbanan ett tag framöver d egjorde jag me min och har fått en helt ny häst :banana:
 
Sv: Vad kan man kräva av en 4-åring?

Ska testa det, ska kasta på henne westernsadeln och ut och lulla lite :)
 
Sv: Vad kan man kräva av en 4-åring?

Ja ut och rid i skog och mark det mår de bäst av:D

Lycka till!
 
Sv: Vad kan man kräva av en 4-åring?

Ska testa det, ska kasta på henne westernsadeln och ut och lulla lite :)

Rätt, fast oxå Fel tänk.:D

det är där du gått snett i ditt resonemang, det du skriver att du varit "för snabb" med form, böjda spår osv. Du kan öva detta även ute, så du "missar" inget eller går egenligen inte fram saktare heller - du tränar bara annorlunda. Men det blir mildare och bygger mer naturlig styrka hos den unga hästen, samtidigit som det bibehåller det allra viktigaste - framåtbjudningen. På en unghäst är det först och främst framåtbjudningen och inget annat som är det viktigaste - och det har du nog koll på med tanke att du nu reagerar och undrar osv.

varmt lycka till!
 
Sv: Vad kan man kräva av en 4-åring?

Jag ska inte bara ''lulla'' egentligen ;)

Jag menade att det var att ge mildare krav och sådär.

Idag blev det framåt, lite samling då och då, sen framåt igen.
 
Sv: Vad kan man kräva av en 4-åring?

Har din häst vilat sedan inridningen?
Det är lätt att hästarna blir sega om de inte fått "smälta" all lärdom och allt det nya. Speciellt unghästar behöver vila oftare än äldre hästar.
 
Sv: Vad kan man kräva av en 4-åring?

Ja det gör hon, ibland ca 5 dagar i sträck.
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
218
Senast: Lavinia
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
327
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 664
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 592
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp