Vad kan man göra med ikke-ridbar ponny?

S

Skaploff

Min ponny har fått en senskada och ska inte ridas på ca 4 månader. Någon som har ett roligt tips om vad man kan hitta på med henne? Jag gör lite horsemanship, men något mer? Hon ska enbart skritta, och det på fasta underlag, så jag kan inte använda en paddock eller äng. Bara vägar. :D

Sv: Vad kan man göra med ikke-ridbar ponny?

Du kan ju tömköra. Det brukar dom flesta hästar tycka om.
Sen kan du ju bara ut och gå med henne, som en stor hund.
Då får du ju motion/kondition samtidigt oxå! :)

Mitt tips är tömköra hästen och sen kan du ju gå med henne,
Kom i håg att inte köra för hårt med hästen för då kan skadan bli värre.
Vad för häst har du?

Jag skulle inte tömköra, det kan vara en belastning för henne, har själv en ponny med senskada och hon har fått OK för tömkörning nu efter att skadan läkt i x antal månader.
Jag skulle leda så mycket man får, möjligen öva på enkla tricks som inte är någon belastning för benen, trick som puss, le, kram och lyfta på hovarna när man pekar.

Jag har en bok med hästmassage och har kommit på att jag kan bli proffs på det :D men jag vill gärna ha något att göra med min uttråkade, pigga ponny när jag går promenader.

Svar till Nichole: det är en korsning mellan Morgan och
Islandshäst. En C-ponny på 135 cm.

Svar till hanoirocks: Nej jag får inte gå på någon form av sviktande/mjuk mark. Det är grusväg och asfalt som gäller.

Klicker-träning kanske? Jag menar inte för att lära in "trick" utan kommandon som man har nytta av till vardags.

Hitta på lite annat kul med henne än just "gå" aktiviteter. Ge henne granris, häng tomma mjölkpaket med godis i inne i boxen så att hon får leta. Kanske lite äpplegrenar. Hoppas hon blir frisk och att dina 4 månader går fort!!:laugh:

TACK FÖR TIPSEN, ni är jättesnälla! :D

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
284
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 296
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 758
Senast: mamman
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 400

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka