Vad kan man göra med en 1½ åring?

O

Orzon

Jag får snart hem min nya häst :love:
Och jag ska göra så mycke med henne som man kan göra med en unghäst.
Under vintern ska jag köra in henne med hjälp av min mycke duktiga granne som är väldigt bra på travhästar.
Men jag vill göra mer. Jag tänkte ha med henne som handhäst när jag är ute och rider. Kan man kanske ha en lättare packning på en så ung häst?

Träna lite skrämmande saker och utsätta henne för prasslande och skramlande saker har jag tänkt mej.

Fler tips?

Sv: Vad kan man göra med en 1½ åring?

Handhäst gillar jag!

Trickträning?
Frågan är om man inte ska passa sig för att hålla på alltför mycket med dem. Att de kan få behöva vara ifred emellanåt och bara "hästa" sig.

Ja. Hon ska få var ifred och bara vara häst men.....det är ju så kul och spännande tid. Hästen ska ju få vara med och inte bara stå i en hage och växa!

Unghästen är ganska mycke hanterad. Går fint i grimma och lyfter fötter utan problem. I övrigt har hon bara gått i en hage med sin mamma och några andra hästar.
Hon går kvar på bete nu och jag ska hämta hem henne om två veckor.

Ska bli väldigt kul att få hem henne! :love:

Om hon är van vid att bli lastad skulle jag nog åka iväg ibland till olika miljöer och bara leda omkring lite. Men man får nog ta det ganska lugnt så att det inte blir för överväldigande. Jag har inte så stor koll på unghästar men jag tyckte själv att det lät som en bra idé! Haha!

Jag köpte min Phigalle när han var 1 år och 7 månader. Började då med NH, tränade trail at hand och showmanship at hand och vipps så blev han den lyhördaste häst jag mött,följer mej som en skugga och nu är han redan 4 men jobbar honom ofta från marken fortfarande.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 029
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 760
Senast: mamman
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 193
Senast: Ridinglady
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 284

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka