Vad kan man göra? (långt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

Midi

Mina yngsta syskon är 15 och 9 år. De bor hos min pappa och hans fru (de är alltså halvsyskon till mig, jag har ett helsyskon som är 23). Min pappa har, ursäkta uttrycket, alltid varit en skitstövel.
När jag var 17 flyttade jag från min pappa och då var den nuvarande 15åringen 6 år. Hon har alltid sett upp till mig fast jag inte bott där nere under halva hennes liv. Dock ringer alltid pappa till mig när något är fel och begär att jag ska veta allt. Min syster har alltid varit blyg pga den stränga kontrollen. Det har hänt flera gånger när jag varit där nere och hennes kompisar kommit för att hälsa på, då pappa (o hennes mamma) sagt: Ni är fan dumma i huvudet, ni får inte komma in. De pratar alltid skit om hennes kompisar. De berättar alltid för henne när hon gör fel och hur korkad hon är. Hur ful hon är och hur fet hon är. Hela familjen är tjocka, men gör inget åt det (klagar bara). När hon var runt 12 hittade jag en lapp i hennes rum att hon ville ta självmord och kasta sig framför tåget för "ingen gillar mig". När jag tog upp det sa hon att hon skämta.
Nu är hon 15 och hon får aldrig gå ut på kvällarna. Hon har inte många kompisar och ser tråkig ut för hon får aldrig nya kläder, klippning osv. Hon var hos mig 7 dagar i jul och hjälpte mig med arbetet i stallet. hela tiden behövde hon få bekräftat att han gjorde rätt. Jag sa till henne att lita på sig själv, men det går inte. När pappa o hennes mamma kom hit o hämta henne var första kommentaren: Hur fan ser du ut?
Den yngsta, som är 9 år, har ngt sen utveckling. Han pratar inte rent och har koncentrationssvårigheter. De påstår att de testat för ADHD m.m men jag tror inte det. Jag ber dem hela tiden aktivera honom, ut och lek, träna, ha kul, men det enda är att han får se på film och äta chips. Han kan slåss i skolan och kan bli väldigt sur och har mycket trots i sig. Pappa säger att "lärarna är korkade, de klarar inte honom, han är så bra när han är hemma och kollar på tv". När jag var på semester med de (vilken utmaning, aldrig igen) bodde vi på en lantgård med massa djur. 9 åringen försvann och kom enbart tillbaka för att äta mat. Det fanns ju hönor på gården. Han hjälpte till varje dag och var så lycklig. Matade, kollade så att de inte fastnade i nätet m.m Men sen kom vardagen tillbaka.

De hotar ofta med stryk. en gång när vi satt och åt slog de till 9 åringen i huvudet. Psykisk misshandel är vardag, fysisk har nog minskat (jag o min helbror också råkat ut för det).
Så vad ska jag göra? Titta på när mina syskon faller? Jag har innan haft en dröm om att min syster ska flytta till mig, att jag ska anmäla min pappa till soc eller ngt. Hon är 15 men beter sig som 8. Hon får ju ingen chans.
Det är tacke vare min mamma som jag (och min helbror) lyckades komma ifrån det helvete.
 
Sv: Vad kan man göra? (långt)

Jättesvår situation.

Du kan tyvärr inte göra så mycket. Psykisk misshandel brukar sällan kunna leda till att soc utreder familjen. Enda sättet är om föräldrarna accepterar hjälp från soc. Du kan ju alltid ringa soc och sedan fösöka övertala din far och hans fru att ta emot hjälpen. Om de inte accepterar är läget dött.

Som du själv nämnde skulle 15 åringen må bäst om hon lyftes ur den familjesituation som hon är i. Har du någon möjlighet att ta henne till dig (om föräldrarna går med på det) så tycker jag absolut att du ska göra det. Om du själv orkar förstås. En 15 åring kan dock vara en stor tillgång om hon är hjälpsamt lagd. Dessutom kommer er relation att förbättras och djupna.

Hoppas du finner någon bra lösning, för situationen är som sagt svår.
 
Sv: Vad kan man göra? (långt)

De skulle aldrig acceptera något alls, för de tycker inte att de gör fel. De har noll självinsikt. Det är kanske det som är mest skrämmande.
 
Sv: Vad kan man göra? (långt)

vilken jobbig sits!
Bor ni långt ifrån varandra? Kan hon komma till dig på helger och lov kanske?? Så hon kommer ifrån en stund.

På soc gör de säkert inget... Men kan du inte få systern att prata med skolsköterskan eller nåt? För kommer det från skolsköterskan till soc så måste det ju utredas... Eller jag kan ju ha fel! Men ingen ska ju behöva tåla hur mycket skit som helst..
 
Sv: Vad kan man göra? (långt)

Ja, det är ju där utredningen måste göras. Du ska absolut inte presentera dig om du tänker vara anonym.
 
Sv: Vad kan man göra? (långt)

O vad svarar man när de frågar, hur vte du allt detta?
 
Sv: Vad kan man göra? (långt)

Jonna skrev:
O vad svarar man när de frågar, hur vte du allt detta?

Man ringer "bara" till soc, ber att få prata med någon inom familjeavdelningen; vad dom nu kan kalla det. Räcker med att då säga Hej, jag skulle vilja anmäla det och det.
Om du säger vad du heter eller att du antyder att du är en släkting kommer det stå i papprena som din pappa får hem.

Din pappa tar säkert upp det med dig och med det i ryggen kan du ju sen gå till just den socialsekreteraren som har fallet och säga att du och din syster har pratat igenom det och så lägger du fram att ni vill att hon provar att bo hos er och att brodern kanske skulle må bra av att få en stödfamilj just på landet bland höns och kaniner och får leva ut lite.
Vill hon ha lite bekräftelser på att anmälan är sann så kan du ju ge din version av det hela; berätta hur du hade det som liten och vad du sett som vuxen. Utan att röja att det är du som anmält.

Men du bör ha tänkt igenom hur du ska lägga fram det; hur ni ska lösa skolgång, aktiviteter, försörjning, regler osv osv för dom kan vara väldigt hårda i sin bedömning. Vet inte hur du bor, eller hur länge du är borta om dagarna osv. Vad jag vet så får väl en 15 bestämma lite själv. Iaf får man uttala sig i tingsrätten när det gäller om man tex vill bo hos mamma eller pappa.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Min pappa har supit sen tonåren. Mamma har alltid städat efter honom. Han blev nykter för ca 15 år sen (han fyllde 80 idag) och det har...
Svar
8
· Visningar
1 344
Senast: fijja
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 805
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 620
Senast: Tassa
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
10 027

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp