Vad kan man förvänta sig( stilhoppning)

Zindy91

Trådstartare
Jag har varit iväg i helgen och hoppat stilhoppning. Med mig hem fick jag ett protokoll som ENDAST innehöll sifferbetygen, inget annat. Inga som helst komentarer, inte ifyllt tid, fel på hinder, inte ens underskrift eller utskrivet vilken domare som dömde.

Är detta ok? Jag själv tycker att det är riktigt dåligt! Detta var på en väl ettablerad klubb där man verkligen förväntar sig ordentliga tävlingar. Klassen var lokal, 90 bed A:stil.

Normalt sett tävlar jag dressyr och där skulle man aldrig ge ut ett protokoll som inte är undeskrivet av domaren.....

Hur tycker ni? Är detta vanligt?

Sv: Vad kan man förvänta sig( stilhoppning)

Nu har jag aldrig hoppat någon stilbedömning, men jag personligen hade varit besviken om man inte fick någon kommentar:mad:

Har man inte full pott så vill man ju iallafall veta vad man ska göra för att förbättra sig.... Känns ju lite som om det är hela iden, eller?

Jag har ingen aning om det är så det brukar gå till, men jag hade blivit besviken. Har deltagit i en stilhoppning, men det var en prova-på-tävling. Då fick alla ekipage kommentarer på flera punkter såsom vägval, sits, tempo mm.

Tycker ofta att det är mkt kortfattat vad de skriver och bara på enstaka moment. Inte alltid till så stor hjälp. Men om det inte står något alls kan man ju undra vad det är till för?

Senast min dotter var med på stilhoppning stod det ett par positiva kommentarer och konstruktivt om något som drog ned. Tror hon fick 49 poäng. Det var dock inte underskrivet av domaren. (Namnet på domaren stod inte ens på protokollet)

Det ÄR tufft att hinna med på stilhoppning i och med att det till skillnad från dressyr inte är ett moment i taget utan att allt ska bedömas på en gång. Man har dessutom bara en minut på sig innan nästa ekipage startar (såvida man inte lägger in extra tid mellan ekipagen, men då får man klagomål för att det tar för lång tid i stället). Jag har ridit ett gäng stilhoppningar och dessutom skrivit åt domaren på en, och det normala är att varje ryttare får en sammanfattande kommentar som ofta är ganska kort. En liten andel kan få två kommentarer, men då vill det typ till att den går till omhoppning så att domaren får längre tid på sig att skriva/tänka. Jag hade gärna sett att klasserna fick ta lite längre tid, men de gånger jag har varit med har det varit bråttom.

Ingen kommentar alls känns dock lite väl lite, i synnerhet om det var ren stilhoppning och inte del av en annan klass. Men kanske var det något som körde ihop sig i domartornet just när det var din tur?

Jag hade gärna sett att klasserna fick ta lite längre tid, men de gånger jag har varit med har det varit bråttom.

Jag håller med dig där! hellre nån minut extra per ekipage och man iallafall får några ord ang sits, inverkan, väg val.:)

Tycker jag också. Vad är vitsen med bedömningen annars kan jag tycka...

I dressyr finns dressyrryttartest, som kanske kan vara likvärdigt med stilhoppning. En sån klass tar längre tid då domaren kommenterar efter rittens avslut. Klart det måste få ta tid. Jag tror vi räknade med två minuter extra per ekipage, så att domaren skulle hinna med.

Man betalar för att få rida just den klassen med just den bedömingen och förmodligen vill man ju ha ut något av det och lära sig av kritiken. Då vill man ju ha valuta för pengarna? Annars kan man ju lika gärna anmäla till en vanligt bedömd klass..

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 386
Senast: Ullmerkott
·
Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 057
Senast: fio
·
Ridning Hej, vad tycker ni? På grund av att jag fick magsjukan I helgen så förstördes min vecko planering på min häst och nu är jag tveksam på...
Svar
9
· Visningar
1 098
Senast: mackan
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 212

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka