Vad kan jag sätta upp som markerar privat mark/tomt?

Jag skulle tro att förra ägaren kanske inte varit där så mycket. Verkar det obebott tar sig folk friheter (och även annars också tyvärr).
Det behövs nog en markering om att denna genomfart inte längre är tillåten.

Du kan ha rätt, men jag undviker gärna skyltar som första alternativ. Det ser så tråkigt och protektionistiskt ut. Igår kväll var jag och ställde upp en pulka på tvären i snön för att förhindra nya körningar under påsken.

Nä. Jag tänkte väl mest man kunde förbereda genom att sätta upp nu, men det faller ju definitivrät på att det var uppe på fjället.

Har knappt koll på nåt just nu pga stress och definitivt inte exakt var snögränsen går just nu, så kanske var lite dumt att skriva det som poppade upp i huvudet 😅.

Det var inte alls dumt av dig att skriva. Jag är tacksam för alla tips!

Frågan är om allemansrätten kanske kan gälla där?
Den gäller på fler ställen än man kan tro.
Ett öde fritidshus har t.ex. nästan ingen hemfridszon alls.
Där finns ju ingen hemfrid att störa om ingen är där.
Tomtmark är inte samma sak som fastighetsgräns.
Så en stor tomt i areal betyder inte säkert en stor tomt när det kommer till hemfridszon.

Innan man sätter upp skyltar eller spärrar av för utomstående så måste man reda ut var man har sin hemfridszon.
På min gård som är 14 ha så är det tämligen svårt att hitta de gränserna.

Frågan är om allemansrätten kanske kan gälla där?
Den gäller på fler ställen än man kan tro.
Ett öde fritidshus har t.ex. nästan ingen hemfridszon alls.
Där finns ju ingen hemfrid att störa om ingen är där.
Tomtmark är inte samma sak som fastighetsgräns.
Så en stor tomt i areal betyder inte säkert en stor tomt när det kommer till hemfridszon.

Innan man sätter upp skyltar eller spärrar av för utomstående så måste man reda ut var man har sin hemfridszon.
På min gård som är 14 ha så är det tämligen svårt att hitta de gränserna.
Snöskoter ingår inte i allemansrätten oavsett var hemfridszonen är. Skoter körs på leder eller sin egna mark.

Snöskoter ingår inte i allemansrätten oavsett var hemfridszonen är. Skoter körs på leder eller sin egna mark.

Det finns begränsningar men om det är tillräckligt mycket snö så är det i princip fritt fram enligt samma princip som ridning.

"Det anses tillåtet att köra på väl snötäckt mark om man inte stör, förstör eller på annat sätt bryter mot lagen. "

https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/friluftsliv/motortrafik-i-naturen/snoskoter/

Dels så släcker inte ett förråd ut allemansrätten och dels så är inte alla förråd bygglovsbefriade.
Där så gäller det att göra rätt.

Problemet är inte allemansrätten eftersom skoterkörning inte omfattas av allemansrätten. En förrådslänga tror jag för de flesta människor indikerar att man kör in på någon annans tomt och det tror jag är nog “avskräckande”.

Stolpar som markerar tomtgränsen kan vara bra. vill man att de ska synas lite extra målar man toppen i en avvikande färg. Det blir inte fysiskt hindrande men visar ju tydligt vart tomtgränsen går. Det kan ju fungera med reflexpinnar med, bara de fattar vilken sida de ska vara på själva.

Det är ett bra tips! Innan ett ev. förråd är på plats, vilket kommer dröja några år, så kanske det är tillräckligt med en stolpe med en skylt med husets namn.

Det finns begränsningar men om det är tillräckligt mycket snö så är det i princip fritt fram enligt samma princip som ridning.

"Det anses tillåtet att köra på väl snötäckt mark om man inte stör, förstör eller på annat sätt bryter mot lagen. "

https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/friluftsliv/motortrafik-i-naturen/snoskoter/

Fast det är förbjudet att köra ”alltför nära bostäder och bebyggelse” annat än på uppmärkt led.

Problemet är inte allemansrätten eftersom skoterkörning inte omfattas av allemansrätten. En förrådslänga tror jag för de flesta människor indikerar att man kör in på någon annans tomt och det tror jag är nog “avskräckande”.
Ja litet hjälper det nog, men inte helt.
För oss så hjälpte inte en fiskebod med näraliggande gammalt hönshus.
En plats där allemansrätten inte gäller.
På sommaren så skulle folk ner där med båtar på släpet och på vintern så var det skotrar.
De klagade t.o.m. på att det var dåligt skottat på vintern och dåligt klippt gräs på sommaren.
Så vi slutade att skotta och klippa gräset.

Ett förråd måste stå i anslutning till bostadshuset för att vara bygglovsbefriat.
Reglerna för Friggebod.
Om det inte används för jordbruk eller fiske.
Om man bygger enligt reglerna för Friggebod så släcker man ut allemansrätten mellan bostadshuset och förrådet.
Vilket ju är bra i ditt fall.
Ibland så släcks även allemansrätten ut mellan ekonomibyggnader och bostadshus, men det är en knepigare bedömning.

Att på olika sätt föda bort människor från mark som är allemansrättsligt tillgängliga är olagligt.
T.ex. med skyltar eller genom att privatisera marken på olika sätt.
Det finns markägare som har varit tvugna att flytta utemöbler och statyer.

Ja litet hjälper det nog, men inte helt.
För oss så hjälpte inte en fiskebod med näraliggande gammalt hönshus.
En plats där allemansrätten inte gäller.
På sommaren så skulle folk ner där med båtar på släpet och på vintern så var det skotrar.
De klagade t.o.m. på att det var dåligt skottat på vintern och dåligt klippt gräs på sommaren.
Så vi slutade att skotta och klippa gräset.

Ett förråd måste stå i anslutning till bostadshuset för att vara bygglovsbefriat.
Reglerna för Friggebod.
Om det inte används för jordbruk eller fiske.
Om man bygger enligt reglerna för Friggebod så släcker man ut allemansrätten mellan bostadshuset och förrådet.
Vilket ju är bra i ditt fall.
Ibland så släcks även allemansrätten ut mellan ekonomibyggnader och bostadshus, men det är en knepigare bedömning.

Att på olika sätt föda bort människor från mark som är allemansrättsligt tillgängliga är olagligt.
T.ex. med skyltar eller genom att privatisera marken på olika sätt.
Det finns markägare som har varit tvugna att flytta utemöbler och statyer.

Alltså, allt som byggs på tomten kommer hamna i anslutning till bostadshuset. Det är ingen jättetomt direkt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Alternativ till försäkring

Hästrelaterat

Tillbaka