Vad kan jag göra om min häst vägrar gå framåt.

A

annie95

Jag har en Andalusier (P,R,E) som är 6år.
hon kom till oss direkt från spannien och sas vara ridbar i alla gångarter. men hon fattade inte inte ens vad "hjälper" var för något. så vi skickade henne till en tjej som skulle rida in henne för att vi själva har så många andra hästar att rida också, men efter ett halv år hos denna tjej hade hon bara lärt sig att sparka efter skänkeln, inte direkt vad vi hade tänkt oss :mad:

Jag tog över igen och sedan dess har hon varit underbar och inte gjort något dumt alls, men heltplötsligt började hon bara vägra gå framåt. på volt sjuter hon ut bogen och bara flyter iväg åt sidan och försöker man stoppa henne blir de rodeo!!hon har även sprungit rätt ut genom grinden och de går inte att få kontackt med henne så att hon stannar kvar inne i padocken.

De är rätt tråkigt att hoppa upp på en häst och veta att man inte kommer kunna rida förbi gringen i padocken utan att hon drar ut (även om jag får stopp direkt utanför är de inte kul) detta är för mig oacceptabelt. men vad ska jag göra?? har inga idéer kvar, har provat allt jag kan komma på!! :confused:

tacksam för goda råd!!
/Annie:)

Sv: Vad kan jag göra om min häst vägrar gå framåt.

Jag tror du får mer hjälp om tråden ligger under exempelvis Ridning. :)

Lycka till i alla fall :)

Hur är hon i övrig hantering? Hur länge har du ridit hästen? Har den stora hagar? Har du provat att arbeta henne vid hand? Kan hon röstkommandon bra?

hon är hyfsat lugn i övrig hantering, men är väldigt tittig och lite rastlös i stallgången. jag har ridit henne i ett halv år men hon började krångla för ca 1 månad sedan. hon har mycket stora hagar och kompisar att busa med. hon är väll sådär bra på röstkommandon men vi jobbar på de. jag markarbetar henne med jämna mellanrum, och de går jätte bra :)

Sätt för grinden så hon inte kan ta sig ut. Sedan kanske du ska kolla upp henne så hon inte har ont i och med att detta börjat nu

Så hon är alltså dåligt inriden två gånger.

Tja, gör om gör rätt.
Börja om från början, nån viktig del i grunden verkar saknas. Under förutsättninga att den är hel vill säga.

heltplötsligt började hon bara vägra gå framåt. på volt sjuter hon ut bogen och bara flyter iväg åt sidan och försöker man stoppa henne blir de rodeo!!hon har även sprungit rätt ut genom grinden och de går inte att få kontackt med henne så att hon stannar kvar inne i padocken.

Det är något som inte är helt ok - antingen för att hon inte förstår vad som händer/krävs och överreagerar, eller för att hon fysiskt inte klarar att utföra det du ber om.

Ge henne en mental paus och skippa ridningen ett tag så att hon får tid att tänka och slappna av. Särskilt om hon ganska nyss blivit inriden, och dessutom illa inriden. När du sedan börjar igen så början från början, lugnt och stillsamt.

Jag hade en häst som gjorde precis så som du beskriver, och jag prövade med ALLT, hon var helt fantastisk från marken men inte när man red, jag tog tillslut henne till vet, som konstaterade att hon hade jätte ont i ryggen när man red, så detta var hennes sätt att protestera. Så jag tror att din häst försöker tala om något för dig, kanske har den ont, kanske så behöver ni ha lite mer förtroende för varandra, vilken är det viktigaste i ridningen enligt mig.
Hoppas det löser sig för er

tack för alla tips.
hon är nyss "besiktigad" och då vet jag att vi kollade de så ont har hon inte.
padocken är inte helt färdig och därför ingen grind men jag har satt upp snören och det har faktickt hjälpt :)
men jag kan gissa på att hon bara testar mig,
hon vet vad hon ska göra men hon e att ungt och envist sto som absolut inte ska lyssna på mamma (enligt henne själv)
jag tror att hon skulle behöva göra något nytt, så att de blir roligt att jobba i padocken också!!
men där har min fantasi tagit slut, jag behöver nya ideér!!! :)

väldigt tacksam för alla tips och svar!!

tack för alla tips.
hon är nyss "besiktigad" och då vet jag att vi kollade de så ont har hon inte.
padocken är inte helt färdig och därför ingen grind men jag har satt upp snören och det har faktickt hjälpt :)
men jag kan gissa på att hon bara testar mig,
hon vet vad hon ska göra men hon e att ungt och envist sto som absolut inte ska lyssna på mamma (enligt henne själv)
jag tror att hon skulle behöva göra något nytt, så att de blir roligt att jobba i padocken också!!
men där har min fantasi tagit slut, jag behöver nya ideér!!! :)

väldigt tacksam för alla tips och svar!!

Nu vet jag inte riktigt vad du gör när du är i paddocken men min häst älskar när jag har koner som vi rider slalom mellan. Brukar även ha bommar som jag lägger upp som gångar att rida mellan och göra halt mellan osv. Gör en fyrkant och öva på att göra halt i fyrkanten. Bra övningar för att start och stopp ska fungera bra tycker jag.
Har även lagt bommar som en solfjäder för att han ska få öva att korta och länga stegen

Rider du henne bara i paddock? Om så är fallet så låt henne slippa det, vilken häst som helst kan tycka det är pisstrist. I min värld ska man rida på "unghästar" i skog och mark för även om hon är relativt vuxen så är hon ju inte riden mycket.

Senast ändrad av en moderator:

tack för tipset myssan!!! jag ska testa med en gång :)

självklart är jag mycket ute i skogen, älskar ju de själv också. men som jag skrev så vill jag att hon ska tycka att det är kul i padocken också....

Neeeej!! och åter nej, hon vet inte vad hon ska göra. Det är ju det som är hela ditt problem. Hästar jävlas inte, de reagerar. Och reagerar de fel så är det vi som lärt dem slarvigt eller inte alls.

Hon vet helt enkelt inte va du vill.

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 831
Senast: JohannaB
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 702
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar