Vad kan jag göra? (dammigt)

Elinbeyla

Trådstartare
Hej på er!

Känner att jag behöver få lite tips och kloka ord från er andra hästägare!

Till saken.
Vi har väldigt dålig kvalité just nu på hö och halm i stallet jag står inackorderad i. Det dammar ngt fruktansvärt och sopa, fylla på strö görs inte när hästarna är inne.

Har börjat vattna halmen som jag lägger in i boxen.
Finns det något mer jag kan göra? De andra i stallet vill kalla till stallmöte självklart men jag undrar under tiden är det vattna både hö och halm som gäller för mig?

Sv: Vad kan jag göra? (dammigt)

Eftersom damm troligen beror på mögeltillväxt - flytta omgående. Att blöta gör bara att hästen får det i magen (förgiftning) istället för i luftvägarna (hosta, COPD etc)

Även om dammet beror på annan kontaminering är det inte tjänligt till varken foder eller bäddmaterial.

Det här är inte farligt bara för hästarna utan också för människor som vistas i stallet.

Eftersom damm troligen beror på mögeltillväxt - flytta omgående. Att blöta gör bara att hästen får det i magen (förgiftning) istället för i luftvägarna (hosta, COPD etc)

Även om dammet beror på annan kontaminering är det inte tjänligt till varken foder eller bäddmaterial.

Det här är inte farligt bara för hästarna utan också för människor som vistas i stallet.

Men fy!! Höt är inte analyserat kan jag skicka de på analys och få svar om mögel? Dvs ifall stallägaren inte tror på oss?

Gud vad dåligt samvete jag får.. Är inte så populärt att byta till spån heller i stallet :/

Visst kan du skicka på hygienanalys (jag hade då tagit blandat prov på både hö och halm), men det är ju egentligen rätt ointressant om det är mögel eller annat damm (jord, lagringsdamm etc). Nu är inte hygienanalys det billigaste man kan göra heller.

Oavsett vad det är för damm ska inte hästarna behöva ha det, frågan är bara graden av farlighet.

Visst kan du skicka på hygienanalys (jag hade då tagit blandat prov på både hö och halm), men det är ju egentligen rätt ointressant om det är mögel eller annat damm (jord, lagringsdamm etc). Nu är inte hygienanalys det billigaste man kan göra heller.

Oavsett vad det är för damm ska inte hästarna behöva ha det, frågan är bara graden av farlighet.

Ja hur vet man hur farligt det är? Och som du säger dom ska absolut inte ens behöva ha det! Jag som inte alls tycker om konflikter heller hur ska jag kunna få fram det här till stallägaren :/

Vi gjorde analys på halm som en stallägare tillhandahöll. Svaret som kom åter var att det var mycket farligt för både människor och djur, full skyddsdräkt med andningsmask vid sanering (kraftig svartmögeltillväxt, men användes till alla övriga hästar i stallet).

Påtalade detta redan tidigare, att hästarna inte skulle behöva stå i damm (själv är jag allergisk och kunde inte hantera något i stallet ö h t). Stallägaren tyckte det var trams, och då finns det ju inte mer att göra. Sådan hästhållning går inte att acceptera, och förstår inte stallägaren själv att det är åt helvete, vill jag svära på att det finns fler brister på andra håll i hanteringen.

Ja, det var verkligen ingen rolig sits. Det hjälpte ju inte att vi hade eget grovfoder och halm - allt flög ju omkring i stallet. Och de andra stackars hästarna mådde verkligen pyton. Många hade diarré och hosta, vissa så illa att det formligen sprutade ur dem när de stod och hostade.

Nä, den stallägaren har inte längre inackorderingsverksamhet...

Jag hade samma problem förra hösten. Vi i stallet samlades tillsammans med stallägaren och sa helt enkelt att vi inte ville fodra våra hästar med deras hö. Vi hörde oss för runt om i området och hittade en bonde som vi köpte av i stället. Han fraktade hem balarna åt oss också.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej, Har fått konstaterat allergier hos hästen mot saker i stallmiljön men även utomhusallergener efter ett klinikbesök. Ni med...
Svar
4
· Visningar
961
Senast: caballus
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 611
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 032

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Kallbad
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat