Vad kan han äta?

S

Skuggabaldur

Vi har en kattunge som blir 9 veckor nu på söndag. Mamman har vi också så han diar ju såklart lite fortfarande. Sen har vi kokat fisk till honom, gjort en slags äggröra och han har även fått lite mjölkersättning (mamman var borta ett dygn nästan en gång).
Nu ska hon kastreras idag och då är frågan vad man ska ge den lilla? Han vill inte ha något nästan. Mjölkersättning gillar han och fisken äter han lite av. Men han måste ju få något mer? Så vad kan man absolut inte ge och vad brukar de tycka om? Vi har provat med allt möjligt.
Minns inte att tidigare kattungar varit så här "kräsna"...
Vi ska avmaska honom, men vad ska man lägga tabletten i?

Det är en pigg och frisk liten kisse - vaccinerades för några dar sen så vet. har ju sett honom också.
Ska ju fråga vet. idag när vi lämnar mamman, men tänkte att nån härkanske har några idéer också.

Sv: Vad kan han äta?

Ja, vi har ju försökt med det, man han bara krattar över... Men han kanske börjar nu när han ändå inte kan dia mer.

okej. Har han haft torrfoder så han har kunnat äta det när han vill? Våra kattungar började äta redan vid 4 veckors ålder. Det är ju bra om dom kan vänja sig vid det om det skulle dyka upp något sånt här!

Men du kan ju lösa upp lite kattmat i mjölken och se om han äter det då. det brukar fungera. :) lycka till

Ja, vi har ju försökt med det, man han bara krattar över... Men han kanske börjar nu när han ändå inte kan dia mer.

"Vid fyra till fem veckors ålder är det dags att vänja kattungen vid riktig mat. De första försöken brukar resultera i att kattungarna kliver runt i maten och det kan bli ganska kladdigt. Kattungarna kan också stå och slå med tassen på maten. Vad de gör är att de först försöker fånga maten, precis som jaktinstinkten talar om för dem att de måste göra. Att burkmat i sig är ganska livlös har ingen betydelse när instinkterna talar."

Utdrag ur boken "Varför gör katten så" av Susanna Rosén.

Så.. mitt förslag är, tålamod, tålamod :)

Prova mannagrynsgröt med äggula iblandat, det brukar uppskattas.Likaså rå oxfärs med äggula.Vill inte katten smaka så ta lite mat på fingret och stoppa i munnen på katten.
Enklaste sättet att avmaska en liten katt är att köpa Banminth pasta i stället för tabletter.Pastan kan man ge i munnen långt bak på tungan eller stryka det på tassen så slickar katten i sig .
Lycka till.

Ända sen han var 3 veckor (tidigt jag vet, men det stod så i en bok) har vi haft juniorkattmat, både torrt och "blött" framme. Men han har inte velat ha.
Men ja, vi får väl ha lite tålamod :).

Tack, det ska vi prova. Tyvärr har vi redan köpt i tablettform, men funkar det inte alls får vi prova pasta istället.

Alla tidigare kattungar har börjat äta tidigare vad jag minns. Den här mamman är ju ganska kräsen och den lille har väl sett när hon krattar över maten och härmar henne :p!

STOPP...inte mannagrynsgröt får jag hoppas! Kattungemagar är både känsliga för Laktos (mjölk) och gluten (mannagrynen).

Blöt upp lite kattunge torrfoder i stället. Han äter nog det om ni sluta ge en massa annat som fisk och liknande. Han måste ju få vänja sig och denm är ju bara 9 veckor! Tålamod!

vi gav vår nio veckors unge falukorv i små bitar, det var det enda hon åt :)

Det kan inte heller varit speciellt nyttigt för den lilles njurar med tanke på allt salt som finns i falukorv. Katter är djur och ska äta för dem anpassad föda, Inte människomat. Falukorv är ju inte precis nån hitt för folk heller.

STOPP...inte mannagrynsgröt får jag hoppas! Kattungemagar är både känsliga för Laktos (mjölk) och gluten (mannagrynen).

Blöt upp lite kattunge torrfoder i stället. Han äter nog det om ni sluta ge en massa annat som fisk och liknande. Han måste ju få vänja sig och denm är ju bara 9 veckor! Tålamod!

Ja, jag har kört med mannagrynsgröt och äggula till flera kullar och inte har de varit dåliga i magarna.

Det kan inte heller varit speciellt nyttigt för den lilles njurar med tanke på allt salt som finns i falukorv. Katter är djur och ska äta för dem anpassad föda, Inte människomat. Falukorv är ju inte precis nån hitt för folk heller.

fast jag tycker det e bra om hon äter något, och det som funkade var falukorv. och klart vi gav henne det då. nu äter hon dock kattmatt.

Liknande trådar

Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
37
· Visningar
2 788
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 844
Senast: Anonymisten
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 105
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Hur länge smittar det? Att dom inte ska träffa andra hundar förstår jag, men om jag förstått det rätt så smittar det om hon springer...
Svar
3
· Visningar
481
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈