Vad kan ha hänt?

Sv: Vad kan ha hänt?

När min häst reagerade som era gjort så visade det sig att han hade en hovbensfraktur :(

Det blev relativt lång boxvila och sedan rasthage (inte kul för min spratell-kille), samt bandagebyten, veterinärbesök osv.. Dock visade det sig att hans kropp själv stött bort den lila flisa som legat lös och nu, lite mer än ett halvår senare, är han fullt igångsatt och mår super :)

Det löser sig säkert för er också, vad det än visar sig vara. Håller tummarna!

När min häst reagerade som era gjort så visade det sig att han hade en hovbensfraktur :(

Fast det påstod sig min hovslagare kunna utesluta igår när han klämde med tången. Jag tror att det var när han klämde ihop trakterna, och hon inte reagerade på det?

Hej,

Jag har vid två olika tillfällen haft veterinärer som inte har trott på hovböld för att hästen bara reagerat på visitertången när man klämt ihop hoven i trakten. Båda gångerna har de skrämt mig med hovbensfraktur.

Första gången fick jag jourveterinären att hitta den då febern gick upp på kvällen, andra gången fick jag åka till kliniken.

Min häst har en tendens att få bölder i trakten av hoven som brister upp i ballen. Hon kan absolut inte gå med skor med bara två broddar i för det är nästan som att be om att hon ska få en ny böld.

Ok så bra att det har blivit lite bättre alla fall..

Nä jag har inte lindat hans friska ben. Ska man göra det? Vet knappt ngt om halta hästar eftersom han inte har varit halt på 11 år.
Men han fick smärtlindring åh när jag var uppe förut åh skulle mocka ur åh lite så var han helt som vanligt. Han ville bara ut åh han var väldigt sur:P Blev lite orolig nu att han kommer gå för mkt på benet nu när han har smärtlindring åh sen när det släpper så kanske det blir värre.. Men vet. sa inget om det så det ska väl förhoppningsvis inte vara ngn fara. Men när dom andra hästarna kommer in för kvällen så blir det lite bråk med hans grannar som vanligt åh då sparkade han idag in i boxväggen.. Vilket kanske inte var så bra men det är fram han är halt i så förhoppningsvis ska det inte ha hänt ngt. Det är inte lätt.. Går inte direkt säga till han att stå här nu stilla:P
Hoppas verkligen det löser sig för han åh att han ska blir bra igen!!
Självklar dina med!

Var i östergötlands län bor du?

Både min vet och hovslagare sa att jag skulle linda det friska frambenet för att ge det stöd. Hon belastar ju det benet onaturligt mycket eftersom hon inte velat belasta det hon har ont i.

Jag bor i Norrköping :)

Vissa vill ju inte ge smärtlindring pga att de kan förvärra en skada om de inte känner att det gör ont. Men om din vet gjort det så är det säkert befogat.

Jag blev glad när jag kom till stallet imorse. Fölungen såg knappt halt ut längre! :confused:
Får kolla ikväll om det ser lika bra ut då.
Gammelstoet (hm hon är ju bara 16 iofs) är fortfarande halt men mycket bättre idag. Gick en liten runda med henne på stallplanen och kikade. Hon var inte mer svullen idag. Konstigt är att han inte haft varken feber eller ökad puls i benet.

Jag blir galen!!!!
Tror du inte att han är svullen åh lite varm om hoven nu! Men inte på det benet jag/vi trodde det var. Det är det högra som han är halt på. Men det säger sig ju självt egentligen om han nu har stukat sig eller ngt att man inte vill stödja på det benet då.. Han lägger all tyngd på det friska benet nu då..
Att inte vet. såg det igår. Blir så irreterad!! Så nu ska vi ringa det första vi gör imorn åh be en annan vet. åh komma ut åh titta på han!!!

Vad trött man blir på sånt här.. Vet. sa att han inte kunde lyfta hans ben så mkt för han hade ont i ryggen. så vi ska be ennan vet som kan komma som inte har ont i ryggen..

Vet. sa att han inte kunde lyfta hans ben så mkt för han hade ont i ryggen. så vi ska be ennan vet som kan komma som inte har ont i ryggen..

Om man har ont och därför inte kan sköta sitt jobb på ett korrekt sätt kanske man ska vara sjukskriven :mad:? Nu var jag kanske elak, men jag antar att det förutsätter att man är okej i ryggen om man ska vara stordjursveterinär?

Jag blir galen!!!!
Tror du inte att han är svullen åh lite varm om hoven nu! Men inte på det benet jag/vi trodde det var. Det är det högra som han är halt på. Men det säger sig ju självt egentligen om han nu har stukat sig eller ngt att man inte vill stödja på det benet då.. Han lägger all tyngd på det friska benet nu då..
Att inte vet. såg det igår. Blir så irreterad!! Så nu ska vi ringa det första vi gör imorn åh be en annan vet. åh komma ut åh titta på han!!!

Vad trött man blir på sånt här.. Vet. sa att han inte kunde lyfta hans ben så mkt för han hade ont i ryggen. så vi ska be ennan vet som kan komma som inte har ont i ryggen..

Menar du att han är halt på ett annat ben än det ni först trodde?
Verkar klokt att ringa en annan veterinär. Man borde ju självklart sjukskriva sig om man inte kan sköta sitt jobb, vilket det än är. Jag skulle inte vilja betala för att en vet kommer ut och sen inte kan undersöka hästen ordentligt! :mad:

Hoppas du får tag på en annan!

Menar du att han är halt på ett annat ben än det ni först trodde?
Verkar klokt att ringa en annan veterinär. Man borde ju självklart sjukskriva sig om man inte kan sköta sitt jobb, vilket det än är. Jag skulle inte vilja betala för att en vet kommer ut och sen inte kan undersöka hästen ordentligt! :mad:

Hoppas du får tag på en annan!
Ja han är halt på det andra. Så det högra. Skitlustigt är det.
Ja vi ska ringa imorn så det kommer ut en annan.. 1100 gick det på igår för smärtlindring åh restid *för jävligt* speciellt när dom inte kan kolla extra noga..
Det är ju deras jobb..
Det såg ut som han var halt på det benet vi trodde men vi hade fel, men det borde han väl ha tänkt på menar jag!!

Om man har ont och därför inte kan sköta sitt jobb på ett korrekt sätt kanske man ska vara sjukskriven :mad:? Nu var jag kanske elak, men jag antar att det förutsätter att man är okej i ryggen om man ska vara stordjursveterinär?
Ja jag håller med dig. Blev så jävla ledsen åh föbannad!! Hoppas på att en bra vet. kommer ut imorn som inte har ont i rygg osv...

Har du fått ut någon veterinär ännu?

Fölungen fick gå ut idag med det andra stoet. Mitt sto måste stå inne 4-5 dagar till. Hon är helt tokig! Hjälper inte om jag ställer in någon av dem som sällskap heller. Hon är lika orolig ändå.
Hon är fortfarande halt, men mycket bättre än innan.

Självklart svarade den där j--la vet. som hade ont i ryggen åh inte kunde utför sitt jobb igår när vi ringde. Men han tyvckte vi skulle åka till klinik för han hade inte möjlighet åh komma åh titta eller rättare sagt han ville inte! Han sa att jag gick ju bara på vad ni trodde så då tittade han inte på dom andra benen men det är han jobb.. Blir så irreterad.. Men alla fall. Efter att jag ringt så åkte jag upp till stallet åh blev så himla glad blir mött av en väldigt glad åh knappt halt häst. Svullnaden är kvar men nu lyfter han på det andra benet som han inte ville böjja på innan. Åh hovis kom igår åh klämde med visitertången (hur den nu stavas) men han hittade inget, men han sa att vi inte skulle vara oroliga för det var bara en stukning eller vrickning Så bra som han gick igår så kunde man knappt tro att han har varit så halt om man säger.
Han har ju fått smärtlindring men efter 26 timmar så gick han mkt bättre åh då har det gått ur kroppen för länge sen det sa hovis med. Så vi får hoppas att det blir bra! Ska snart upp till han åh titta lite:)

Hur är det me dina hästar nu? Fölet mår bättre? Skönt hoppas ditt sto blir bra med...

Ska göra en lite rasthage här snart men kommer inte bli lätt.. är ganska hårt i marken:(

:laugh:Det låter ju kanon :laugh:

Fölet har blivit helt bra vad jag kan se! Hon traskar på utan att visa någon hälta. Hon har fått gå ut i hagen med det andra stoet.
Mamma häsr får tyvärr stå på boxvila några dagar till. Hovskagaren säger att det finns risk för att hovbölden återbildas om hon blir lerig och bakterier tränger in. Men from igår så är även hon ohalt :laugh:
Hoppas kunna släppa ut henne om några dagar. Får bli promenader sålänge.

Du kan ju prova att hälla varmvatten där du ska ha stolparna innan du slår i dem. Vänta inte för länge så att allt fryser bara :D

Ja jag får testa det. Men han får nog stå inne imorn med för säkerhetsskull. Men det ser mkt bättre ut han haltar knappt ingentingen men fortfarande svullen men det kan ju ta ett bra tag.. det ser man ju om man stukar foten hur lång tid det kan ta innan svullnaden går ner..

hur har det gått med dina hästar nu?

Jag får väl också uppdatera i tråden! Fick äntligen ut en veterinär igår eftermiddag och det tog bara ca 10 min så hade han hittat en muskelskada i vänter bogmuskel. Helt underbart, för hon beräknas må helt bra om 2-3 veckor :bump:!! Nu får hon fenylbutazone, och ska röra på sig mycket men inte tokrusa (får väl se hur det blir med det i takt med att hon mår bättre och bättre...). Hon var redan märkbart bättre igår faktiskt och haltade mindre då, men reagerarde jättemycket på när veterinären hittade och tryckte på den ömma muskeln. Hon for bakåt och såg ut ungefär som: "Varför slår du mig?" Hon ryggade faktiskt bakåt när han kom tillbaks från bilen med finadynesprutan. Hon är inte spruträdd, men hon förväntade väl sig att han skulle "slå" henne igen. Tänk vad ont hon hade!

Vad skönt att du fick ut veterinär som kunde hitta något direkt!

Mitt sto har börjat halta lite igen :( Antagligen så har bölden fyllts på igen. Ska ringa hovslagaren direkt på måndag. Då får han ta av skon och sulan och skära upp och tömma bölden igen.

Suck vad trött jag blir. Har blivit värre med hältan såg jag nu när jag var i stallet. Kanske ringer hovis imorgon redan och trakaserar :angel:

Tur att han är väldigt flexibel när det gäller "akuta" saker.

har inte varit inne här på några dagar då jag har haft fullt upp.. 5 månaders son kanske förklarar allt hehe!!

Hur är det med dina hästar nu? Min får stå inne en vecka minst till. Han haltar inte alls lika mkt men fortfarande väldigt svuillen. Men svullnaden kunde ta 1 månad innen det gick ner. Så det är bara hoppas att det lägger sig snart. Han får ngn slags medicin nu(kommer ej ihåg namnet) men det ska vara för inflammationer m m. så det kanske hjälper mog svullnaden med.

Så synd om min pålle han är såå uttråkad han vill bara ut!! Försöker så mkt det går åh ställa in en annan som sällskap men han vill ut.. åh det förstår man ju!!
Har alla fall fixat rasthage till han så han kan få komma ut till när det är dags...

Iförrgår så red jag en annan häst i paddocken åh då såg jag hur dom andra hästarna sprang i hagen. Sen helt plötsligt så dök min travare. hon bara försvann. Hon gick omkull. jag hann åh se alltingen men som tur är så gick det bra med henne!! Det första jag tänkte var att Nej inte ska väl hon bli halt med!!! Det blev hon inte som tur är!!!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 094
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 049
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
2 264
Senast: ll.96
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka