Vad kan ha hänt?

Bellini

Trådstartare
Sitter här och funderar. Mina hästar har genom åren varit relativt friska och fria från hältor, någon smågrej då och då på sin höjd.
För 1½ vecka sedan så var mitt gammelsto (16 år) helt plötsligt jättehalt när jag skulle släppa ut dem i hagen på morgonen. Vet kom samma dag och trodde hovböld men kunde inte hitta något med visitertången. Hovslagaren kom samma dag och kikade på henne, kunde inte få reaktion på specifikt ställe heller. Hon ömmade lite här och var undertill.

Idag ringer mamma och säger att fölungen haltar. Åker direkt ut till stallet och kikar på henne. Kan inte hitta någon svullnad, värme eller sår. Har inte gått omkull i hagen får hon var helt ren. Inget ii hoven som sten eller liknande vad jag kan se.
Vad kan det vara då? Om hon inte ens är varm någonstans?

Veterinären kommer imorgon förmiddag och kollar på dem så ingen behöver skrika veterinär, tänkte bara kolla om någon har någon ide, själv är jag helt villrådig.

Sv: Vad kan ha hänt?

Ska tillägga att gammelstoet har stått med våtvarmt omslag på nätterna också.

Det enda jag kan tänka på är att om ni har fruset/hårt underlag så är det lätt att hästarna får stengallor, alltså blåmärken under sulan.

Har själv haft ett par föl som haltat lite lätt dagen efter att det varit fruset och knöligt i hagen, de tänker sig inte för utan springer gärna och leker ändå.

Och det kan ju hända en vuxen häst också. De kan ha blivit skrämda av något och sprungit fast det gjort ont i fötterna.

Just nu har vi inte minusgrader så det är inte knöligt i hagen. Fölungen ser ganska rejält halt ut. Hoppar fram liksom. :cry:

Verkar så konstigt eftersom det inte syns nånstans på fölungen. Är rädd för att det ska var någon fraktur eller något, men då borde det väl vara svullet eller varmt?

Gammeltanten är dock lite skvullen precis ovanför kotan.

En fraktur ger inte automatiskt svullnad eller värme. Så det kan ibland vara väldigt svår att upptäcka utan röntgen.

Ok, :crazy: jag hoppas verkligen inte att det är något sådant.
Som tur är så ligger stallet ca 1 km från klinik ifall veterinären inte kan hitta något imorgon.

Skulle det vara hovbensfraktur som spökar då?

Och hur ser prognosen ut på en sån fraktur?

Senast ändrad:

Jag har skrivit lite i ett forum här åh det låter nästan precis som min fjording. Läs gärna det jag skrivit.. Hör gärna av dig sen! Tack:)

Jag har skrivit lite i ett forum här åh det låter nästan precis som min fjording. Läs gärna det jag skrivit.. Hör gärna av dig sen! Tack:)

Har läst nu. Symptomen låter ju ganska lika. Men mitt sto böjer på sitt ben utan problem. Hon står och viftar med det i luften i stallgången som protest när jag tvättar benen.

Läste i din tråd att det var en häst som hovbenet gått isär helt på. Blir lite orolig nu eftersom veterinären sa att hon kunde gå ute och det har hon gjort :crazy:

Har du haft veterinär ute? Vet kommer till mig imorgonförmiddag, får se om det blir klinik :cry:

Nu har jag pratat med veterinären. Han sa att det absolut verkar som att gammelhästen har en hovböld ändå. Han kunde komma redan kl 10 idag, skönt att slippa gå och vänta hela dagen. Ska fråga honom om det är bättre att ta henne till röntgen ifall han inte får någon specifik reaktion med visitertången idag heller. För att vara på säkra sidan liksom.

Fölungen kunde han ju såklart inte säga något om eftersom han inte tittat på henne ännu, blev ju halt igår hon :crazy: Men jag sa som det var att jag inte kan hitta något alls ovanligt på hennes ben eller bog.

Uppdaterar när vet har varit här! Är sjukt orolig nu. Såg iinte bättre ut med någon av dem imorse.

Ja fy det är inte roligt. Det är mkt tårar som har kommit på mig nu denna helg. Ha rhaft han i 11 år år ill ha flera underbar år tillsammans*självklart*
Det kommer en vetrinär idag så får vi se. Har tänkt lite på om det är ngt som sitter under hoven så det kommer han väl att titta på idag.... Hittar han inget så blir det nog klinik åh röntgen imorn:(
Vore intresant åh höra hur det går för dig osv. kanske kan hålla kontakten? Lycka till!!!

Vet du vad, jag har precis samma problem med min 5-åring nu. Hon är halt, rejält, på vänster fram. Använder dock benet, och det går att böja för att kratsa hovar etc. Lät henne vila några dagar med tanke på att hon kan ha sträckt sig (hon gjorde något sådant i augusti när hon drog av en sko och problemet löste sig på ca en vecka).

Ingen värme i benet och ingen svullnad. Hon är bara halt :crazy:! Hon har jättemycket päls (haflinger) så pulsen har jag svårt för att lokalisera. Känner ingen speciell skillnad på hovarna vad gäller värme.

Ikväll kommer hovslagaren ut för att leta efter hovbölder eller dylikt. Om han inte hittar något får jag sätta mig och försöka få ut någon veterinär imorgon (utbudet här är inget vidare...) för något fel är det ju.

Min hästs hälta uppstod i samband med att jag broddade henne för första gången någonsin. Det var ju några dagar med fruset och kallt och leran i hagen blev till stenhårda hålor och upphöjningar. Kan ju bara vara slumpen också, men hon kanske har hittat på något när det var så knöggligt i hagen? Detta är en väldigt pigg och aktiv häst som gärna tar sig en galopprunda i hagen med medföljande bocksprång och bakutsparkar, så visst kan hon skada sig då...

Absolut att vi kan göra :)

Veterinären har nu varit ute och kollat på sto och föl. Fölungen var lite bättre nu idag. Han kan inte hitta något som tyder på att senor eller skelett sa vara skadade. Det sitter i hoven är han 99% säker på. Vi bestämde att avvakta med henne. Hon var ju dessutom lite bättre idag men fortfarande halt. Ev att det är hovböld på gång eller stengalla.

Gammelhästen ser det ut att ordna upp sig med. Han klämde överallt med visitertången men kunde inte hitta något specifiktområde där hon ömmade. Jag låg på lite och var orolig och han lyfte upp hoven igen och vips! Där var lite blod och var. Bölden satt under strålen, i toppen där den är som smalast. Har nu ringt hovslagaren och bönat om att han ska komma idag. Ska ringa kl halv 3 och bestämma tid för ikväll :)
Konstigt att den sprack upp precis när han var där, kanske tryckes sönder när han klämde med tången, vad vet jag. Glad är jag iaf att det inte var något annat!

Nu hoppas jag att fölungen bara har nån liten hovböld eller så också.
Ska byta hage på dem också eftersom det verkar som att de trampar på något i den de går nu. Har kollat igenom hagen men kan inte hitta något.

Vet du vad, jag har precis samma problem med min 5-åring nu. Hon är halt, rejält, på vänster fram. Använder dock benet, och det går att böja för att kratsa hovar etc. Lät henne vila några dagar med tanke på att hon kan ha sträckt sig (hon gjorde något sådant i augusti när hon drog av en sko och problemet löste sig på ca en vecka).

Ingen värme i benet och ingen svullnad. Hon är bara halt :crazy:! Hon har jättemycket päls (haflinger) så pulsen har jag svårt för att lokalisera. Känner ingen speciell skillnad på hovarna vad gäller värme.

Ikväll kommer hovslagaren ut för att leta efter hovbölder eller dylikt. Om han inte hittar något får jag sätta mig och försöka få ut någon veterinär imorgon (utbudet här är inget vidare...) för något fel är det ju.

Min hästs hälta uppstod i samband med att jag broddade henne för första gången någonsin. Det var ju några dagar med fruset och kallt och leran i hagen blev till stenhårda hålor och upphöjningar. Kan ju bara vara slumpen också, men hon kanske har hittat på något när det var så knöggligt i hagen? Detta är en väldigt pigg och aktiv häst som gärna tar sig en galopprunda i hagen med medföljande bocksprång och bakutsparkar, så visst kan hon skada sig då...

Låter väldigt likt! Båda mina hästar har likadant som du beskriver. Ingen värme, hälta sår osv. Ingen av mina har ökad puls heller. Nu är det konstaterat att gammelstoet har hovböld. Och troligen så har väl fölungen samma eller något liknande.
Hoppas att din hovslagare kan hitta något! Du kan väl uppdatera du med när du vet närmare?

Jag låg på lite och var orolig och han lyfte upp hoven igen och vips! Där var lite blod och var. Bölden satt under strålen, i toppen där den är som smalast. Har nu ringt hovslagaren och bönat om att han ska komma idag. Ska ringa kl halv 3 och bestämma tid för ikväll :)
Konstigt att den sprack upp precis när han var där, kanske tryckes sönder när han klämde med tången, vad vet jag. Glad är jag iaf att det inte var något annat!

Nu hoppas jag att fölungen bara har nån liten hovböld eller så också.
Ska byta hage på dem också eftersom det verkar som att de trampar på något i den de går nu. Har kollat igenom hagen men kan inte hitta något.

Skönt att ni fick reda på att det var en hovböld.
Mitt fullbloddsto började halta rejälv en dag, men detta var en hovinflammation och vet. fick skära upp sulan och pilla ut en massa svart gegga. Hon fick en antibiotika kur samt en "platshov" för att skydda mot smuts etc.
Detta var jordbakterier som gjorde detta, så håll det rent. Mitt sto hade ev. bara fått en reva i sulan så dem kom in.

Fölet kanske bara har vrickat sig??

Ja fölungen vet vi ju inte riktigt vad det kan vara med. Kan ju vara vrickning där. Pratade precis med hovslagaren som även hade pratat med min vet. Vet tyckte vi skulle raspa lite på hennes hovoch klämma igen med visitertången, men inte skära upp och hålla på med henne i nuläget.

Ska åka till stallet nu igen, hovslagaren kunde komma redan vid 4 :)

Vad skönt för dig att det har ordnat upp sig eller vad man ska säga:) Det blir nog bra ska du se!!
Vet. Har varit åh undersökt min pålle med nu åh han sa att det kunde bero på ngn spark eller ngt i mjuka delen uppåt bogen, Eller en spricka eller en lårkaka, vrickning. Han sa att det inte var brutet alla fall vilket jag var så himla rädd för!! Men nu har han fått smärtlindring åh vi ska ge han det med nu i fem dagar blir det inte bättre på onsdag så ska vi åka åh röntga han i kalmar!!

Hör gärna av dig sen när hovis har varit så jag få höra hur det går... *Kram*

Ok, hoppas verkligen att ni slipper röntga och kan lösa problemet ändå. Vi hade åkt och röntgat gammelstoet ifall vi inte kommit fram till orsaken till hältan idag. Nu hade vi ju en himla tur iaf :laugh:
Damen har fått på sig en sko (har gått barfota eftersom hon går med föl vid sidan) med sula. Hovis skar upp bölden ordentligt, sprutade i något blått medel. Slog på sko med sula och sprutade sen i någon blå massa mellan hoven och plastsulan som stelnade och blev hårt. Var något som skulle hjälpa det hela att läka ut.
Jag känner mig nöjd nu när hon är omplåstrad. Hon har inte riktigt lika ont längre heller. Men det bli boxvila ca 1 vecka till att börja med.

Hovis kollade på fölet också och hon hade lite hålvägg på den hov hon är halt på. Hon är antagligen inte halt pga den, men han fixade med den hoven lite också.

Har du lindat din hästs friska ben?

Ok så bra att det har blivit lite bättre alla fall..

Nä jag har inte lindat hans friska ben. Ska man göra det? Vet knappt ngt om halta hästar eftersom han inte har varit halt på 11 år.
Men han fick smärtlindring åh när jag var uppe förut åh skulle mocka ur åh lite så var han helt som vanligt. Han ville bara ut åh han var väldigt sur:P Blev lite orolig nu att han kommer gå för mkt på benet nu när han har smärtlindring åh sen när det släpper så kanske det blir värre.. Men vet. sa inget om det så det ska väl förhoppningsvis inte vara ngn fara. Men när dom andra hästarna kommer in för kvällen så blir det lite bråk med hans grannar som vanligt åh då sparkade han idag in i boxväggen.. Vilket kanske inte var så bra men det är fram han är halt i så förhoppningsvis ska det inte ha hänt ngt. Det är inte lätt.. Går inte direkt säga till han att stå här nu stilla:P
Hoppas verkligen det löser sig för han åh att han ska blir bra igen!!
Självklar dina med!

Var i östergötlands län bor du?

Nej, hovslagaren hittade inget :confused:...

MEN en fundering jag haft är hur stor reaktion det ska bli när man trycker med visitertång? Är det så att hästen ska "gå i taket", som min hovslagare säger? Min pålla verkade mycket mer besvärad över att han var och tryckte på hoven på onda benet än när han gjorde det på andra framhoven. Hon hängde sig i uppbindningen och lutade sig än hit än dit för att försöka komma undan. Så gjorde hon inte med andra benet... Han manipulerade sedan benet på olika vis. Han fick böja benet i alla leder, sträcka det rakt framåt, cirkulera benet uppe vid bogen etc utan att hon brydde sig alls. DET är ju också jättekonstigt! Mystiskt var också att hon faktiskt verkade må lite bättre, och halta lite mindre, efter att han gjort detta...

Ska ringa den i princip enda hästveterinären inom en 6 mils radie :crazy: nu idag och se vad han säger!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 094
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 049
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
2 264
Senast: ll.96
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka