Vad kan ha hänt?

TinyWiny

Trådstartare
Igår var min häst hängig, åt inte och var inte alls sig själv.
Ingen feber, normala tarmljud och bajsade som hon skulle. Normal färg på slemhinnorna i munnen och ingen förhöjd puls eller andning, inte halt eller varm i ben eller hovar.

Eftersom jag varit (är) dålig så var det sambon som gav dem hö´t ute på eftermiddagen innan vi var tvungna att åka till akuten så jag vet inte om hon började äta då för det tänkte han inte på att kolla i stressen.

När han tog in dem vid halv nio på kvällen så kom hon inte fram som hon alltid gör utan han fick hämta henne i hagen. Hon började inte äta när hon kom in utan stod bara och hängde.
När han kom in och sa det så gick jag givetvis ut ändå och kunde ju bara konstatera att något var fel och kolla över henne, tempa osv.

Vid tio hade hon knappt ätit något av hö´t och rörde bara runt och nappade lite i krubbmaten.
Jag var ute igen vid halv ett inatt. Tempade och kollade allt igen men ingen skillnad på temperaturen och inget konstigt i övrigt. Då stod hon och nappade lite i hö´t och rörde runt i krubbmaten men åt bara lite.
Strax före sex i morse var hon nästan som vanligt, hade ätit upp sitt hö och åt upp krubbmaten direkt.

De står inne nu några timmar så att jag kan ha koll på så att hon verkligen äter nu men vad tusan kan det vara som har hänt? Ont i magen?
Jag blev först rädd att hon hade skadat sig i munnen för hon kunde ta några höstrån och sedan spotta ut dem men dels så finns det egentligen inget de kan skada sig på i hagen och det skulle förvåna mig mycket om de hade bråkat. De har gått ihop i fem år och ingen av dem är sparkig av sig. Hon har heller inga synliga skador någonstans. Inget konstigt på täcket, inga skador eller spår efter något där heller.

Hö´t luktar gott och den andra hästen åt som vanligt. De får vanligt torrhö och de har ätit av den balen förut, dvs. den var inte nyöppnad. De har vatten i hagen och får varmvatten nu när det är kallt. Det här är vanligtvis en matglad häst som man inte behöver truga.

Någon som har någon fundering?
 
Sv: Vad kan ha hänt?

Du har verkligen gjort vad du kunnat! Det är nog dax att ringa veterinären. Jag tycker det verkar vara mysko.
 
Sv: Vad kan ha hänt?

Visserligen äter hon nu och verkar som vanligt men jag har ändå ringt veterinären men hon har inte ringt tillbaka ännu. Ja det är mycket konstigt? Inga tecken på förkylning heller.
Nu när hon hade ätit så var temperaturen förhöjd med en halv grad men det är ju helt normalt.
Jag tänkte släppa ut dem en liten stund nu så får jag se hur hon rör sig och om hon äter i hagen.
 
Sv: Vad kan ha hänt?

Delvis knapplån: Min prinsessa står förnärvarande på klinik på grund av förstoppningskolik.
Hon har ätit (dåligt, men dock), bajsat (lite och löst, men dock) och druckit under varje sjukdomstillfälle. Däremot har hon skrapat i marken, tittat sig åt magen och till slut velat ligga hellre än stå, så hennes symtom har ändå varit ganska tydliga.

Min tanke var ändå kolik, men man kanske förutsätter det man har närmast i minne.

Till TS; jag hoppas att det bara är tillfällig hängighet och att hon blir bra. Väntar med spänning på hur det går. Lycka till
 
Sv: Vad kan ha hänt?

Svarar alla på en knapp

Hon mår tack och lov bra igen nu. Hästarna fick stå inne till två för att jag skulle kunna ha koll på att hon åt, drack och bajsade som vanligt och det gjorde hon. De fick hö när jag släppte ut dem och hon har ätit och hon har druckit ute med. Kanske att hon drack lite dåligt igår eftersom vattnet hann frysa när vi var på sjukhuset eller så har hon ätit något olämpligt. Veterinären trodde på ett lättare kolikanfall så vi håller tummarna nu för att det inte blir mer än såhär.
 
Sv: Vad kan ha hänt?

Tycker onekligen att det låter som ett lättare kolikanfall. Analysera vad du tror det beror på och försök åtgärda för att slippa vidare problem.

Om fodret håller god kvalité?
Har hon tillräcklig tillgång på isfritt vatten?
Finns det nåt annat mindre bra hon kan stoppa i sig? t,ex gräver upp gammalt gräs ,rötter el liknande i hagen?
 
Sv: Vad kan ha hänt?

Tycker onekligen att det låter som ett lättare kolikanfall. Analysera vad du tror det beror på och försök åtgärda för att slippa vidare problem.

Om fodret håller god kvalité?
Har hon tillräcklig tillgång på isfritt vatten?
Finns det nåt annat mindre bra hon kan stoppa i sig? t,ex gräver upp gammalt gräs ,rötter el liknande i hagen?

Tror också på detta, har haft en häst med samma symtom ett par gånger. Vi gissar på att hon har ätit något i hagen, så det har blivit nån slags matförgiftning. (magknip)
 
Sv: Vad kan ha hänt?

Som jag skrev i inlägget ovan ditt så hann vattnet att frysa medans vi var på sjukhuset och det är den enda orsaken vi har kunnat hitta.
Hon kan inte gräva upp något eftersom de går i en schaktad, uppgrusad hage då hennes kompis har cushing och han klarar inget gräs alls.
Hö´t är av bra kvalite och de hade ätit ungefär halva balen innan det hände. Däremot klurar vi på om det kanske kan ha varit några annorlunda växter just där i balen som hon reagera på. Det kan ju räcka att det är en liten svacka på fältet så kan det vara något ogräs eller något annat än de vanliga grässorterna som växer där som då har kommit med i balen.
I vilket fall så har hon ätit, druckit och bajsat som vanligt hela dagen och är sig själv helt och hållet nu :) Förmodligen var det ett lättare kolikanfall som gick över av sig själv.
 
Sv: Vad kan ha hänt?

Ja det var en otroligt skön känsla när hon började äta och bli sig själv igen :)
Jag hoppas verkligen att det bara var något tillfälligt och att vi slipper fler anfall nu.

Tack alla som har klurat ihop med mig :)
 
Sv: Vad kan ha hänt?

Min ponny fick samma symtom för några år sen. Han vägrade äta, och det var enda symtomet.
Jag ringde veterinären direkt för rådgivning (de känner både mig och häst, så de förstod varför jag var orolig :p) men de kunde inte säga mer än att det kanske var kolik.
Det jag gjorde var att gå med honom, korta stunder men ofta. Efter ett par timmar, när han fortfarande inte ville äta, tog jag en ingivare med äppeljuice och sprutade i honom. Då lossnade det! Fick i honom först en morot, sen lite betfor och till slut började han äta igen.
Vet inte om det är rätt, men för honom fungerade det. Har aldrig visat några symtom igen.
 
Sv: Vad kan ha hänt?

Nej den teorin tror jag inte heller på. Dels eftersom vi pga att vi hade varit på akuten var sena till den normala fodringstiden så även om hon hade tryckt i sig allt själv så borde hon ha ätit iallafall framåt natten och dels så har det aldrig hänt att hon har tackat nej till krubbmaten. Hon är en matglad häst helt enkelt. Den andra hästen var normalhungrig så nej, det tror jag inte. De står och äter ur samma hög alltid och hennes kompis äter fortare än hon.
 
Sv: Vad kan ha hänt?

Ja av någon märklig anledning så slog det mig inte alls att det kunde vara kolik. Kanske pga allt smärtstillande jag själv hade fått eller för att jag fortfarande hade så ont, jag vet inte. Jag vet iallafall att jag inte tänkte klart.
Sedan uppträdde hon inte alls som de hästar med kolik har gjort som jag har träffat förut heller. De kolikhästar jag har träffat förut har iallafall visat något på att de har ont i magen genom att vilja ligga ned, rulla sig, sparka eller titta mot magen, flank andas, förhöjd puls, dåligt med magljud, inte vilja röra sig osv. men inget av de symptomen visade hon ju. Det enda var ju att hon inte åt men eftersom hon hela tiden plockade i hö´t eller i maten i krubban så var inte det heller ett säkert tecken. Nu vet jag ju iallafall hur just hon uppträder vid kolik så nu lär jag ju aldrig missa det igen.

I vilket fall så gick det ju över tack och lov och jag hoppas att det aldrig kommer igen.
 
Sv: Vad kan ha hänt?

Ja, jag förstår precis! Enda anledningen till att jag ens ringde veterinären var som sagt att de känner mig personligen på sjukhuset och hästen skulle in och ta blodprov i mängder några dagar senare.
Hur ofta hör man att det enda koliksymtomet kan vara matvägran? Problemet är ju att kolik är en samlingsdiagnos, det betyder bara ont i magen.

Härligt att allt gick bra i varje fall, och håller alla tummar att det aldrig händer igen :)
 

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
Svar
7
· Visningar
1 202
Hästvård Igår skrev stallägarna att min häst låg ner i hagen, hon hade gått ifrån sitt hö. Stallägaren gick ut och reste henne upp då smaskade...
Svar
1
· Visningar
457
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 072
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 896
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp