Vad kan ge mer energi vid ridning?

Martina_m

Trådstartare
Min häst går nu på bete. Men är ganska slö och lat.

Finns det något foder som kan vara bra att ge, för att han ska få mer och "rätt" energi när jag ska rida.
Han får idag bara HippoGrow Alfa + mineraler.

Sv: Vad kan ge mer energi vid ridning?

Går inte fodra fram energi, såvida hästen inte har havreskalle. Dock inget jag rekommenderar.
Är hästen alltid slö? Kanske tycker ridningen är tråkig, fixar inte värmen, har ett slött temperament..?
Försök luska ut en orsak till varför, och inte bara försöka åtgärda själva "symtomet".

Min häst går nu på bete. Men är ganska slö och lat.

Finns det något foder som kan vara bra att ge, för att han ska få mer och "rätt" energi när jag ska rida.
Han får idag bara HippoGrow Alfa + mineraler.
Jag kallar det beteströtthet. Bara ett tillstånd många hästar har när det går på bete dygnet runt. Jag tycker att du ska acceptera att hästen är inne i en slö period just nu och rida därefter. Jag menar definitivt inte att du ska låta bli att rida utan bara att du accepterar att hästen inte är lika pigg som den brukar (om den inte är sjuk på något sätt förstås).

Om du har möjlighet att ta in den och låta den vila upp sig i ett svalt stall någon timme innan ridning så kan det hjälpa. Hästar blir sega och trötta av betet och värmen.

Instämmer i vad "sthu" skrev. Vill tillägga att om hästen rids när den går på bete så måste man komma ihåg att det tar en del extra energi av hästarna och vissa blir mera påverkade än andra. Om hästen får kraftfode/om betet inte räcker för träningen, vilket det inte alltid gör om det gäller en häst i hög kondition och träning, så kan man öka på fodergivan. Är hästen tjock så får man ju tänka annorlunda, men det är inte ovanligt att betet inte räcker för träning och dessa hästar kan tappa hull av att gå ute så där man man behöva komplettera. Sen kan man få sänka ribban lite under den varmaste tiden och rida med lite lägre krav.

tack för svaren!

Jag får nog acceptera att han är lite lat nu på sommaren. Men problemet är väl egentligen att han är ganska lat när det gäller ridningen i vanliga fall oxå. Sen kan han skutta, springa och ha sig i hagen, men det är en annan sak.

Igår var det lite svalare och han var faktiskt betydligt mer på hugget!

Jag har aldrig gett honom kraftfoder i annat syfte än att komplettera med protein och mineraler då grovfodret varit dåligt. Men när skulle det vara rätt att ge ex havre? Jag menar om han får det grovfoder han behöver som täcker de behoven han har. Då borde han väl vara pigg och glad och inte behöva något kraftfoder som ex havre?

Ledsen om jag flummar. Men har som sagt bara gett kraftfoder för att få upp proteinet (med lucern och alfa).

Tänk på att hästen gör av med energi när den förbränner proteinet ;) Så vill du att den ska bli piggare så ge den inte mer protein än den behöver!

Nej du tänker redan rätt när det gäller foderstaten tycker jag. Man kompletterar ju med det som behövs om grovfodret inte täcker behoven. Hästar som inte är så energiska av naturen blir inte piggare med mera foder. De blir bara tjockare. Du gör rätt när du accepterar att han är lite slöare. Det går kanske att planera ridningen också så att du kan rida tidigt på morgonen när det är svalare eller liknande.

Precis som sagts, det är bra att du accepterar att hästen är lite slö av naturen. Alla är inte energibomber!

Mitt bästa tips för mer energisk ridning är att variera den, inte bara dag för dag utan under varje pass. Var rolig och energisk själv, det kan smitta av sig på hästen! Dock är det jobbigt att alltid vara på topp, men det är värt ett försök!

Något som funkat super på min av naturen loja häst är att ha rimliga krav, kräva direkt gensvar på hjälperna oavsett vad det gäller, ge utmaningar och låta hästen lösa dem själv. Att byta gångart i vart 5-15 steg är ofta bra, de brukar bli mer uppmärksamma och alerta.
Ett koncept kan vara att arbeta hästen relativt intensivt (ffa så skallen arbetar) under en väldigt kort tid, kanske bara 1-2 minuter. Sedan tar man det lugnt en lite längre stund, gör enkla övningar och har låga krav några minuter. Och så upprepar man det. På en del individer funkar det superbt!

Jag kan nog poppa upp ännu mer tips om det behövs :D Man samlar på sig en hel del med en loj liten fjordingkorsning därhemma

det är tröttande för hästan att gå ute dyget runt, särskilt nu som det är varmt och mkt insekter. så det är inte så konstigt att han inte har så mkt energi över för ridningen.

sen är vissa individer mer flegmatiska än andra. försök göra din träning roligare. ut och galoppera i skogen, sätt ut några små hinder på banan osv

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
557
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
671
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 156
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
525
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka