Vad kan en alkoholist få för hjälp?

MM

Trådstartare
Ja, vad kan dom få för hjälp?
Finns det riktiga AA samtal som som man ser på amerikansk tv? Hur hittar man dom?

Hoppas någon kan svara på mina frågor :)

Vill som sagt veta vad det finns för hjälp att få i första hand.

Så kan jag lotsa vidare infon dit den ska.
 
Ja, vad kan dom få för hjälp?
Finns det riktiga AA samtal som som man ser på amerikansk tv? Hur hittar man dom?

Hoppas någon kan svara på mina frågor :)

Vill som sagt veta vad det finns för hjälp att få i första hand.

Så kan jag lotsa vidare infon dit den ska.
Yes finns aa möten! Googla.
 
Visst finns det AA, men om de gör interventionen är en annan femma. AA är frivilliga möten där man är helt anonym.

Sedan finns det olika behandlingshem, där man t ex kan få hjälp med interventioner för senare behandling. Minnesotamodellen (http://www.minnesotamodellen.se) är den enda jag har erfarenhet av, början av 90-talet (http://www.socialstyrelsen.se/evide...todguidenforsocialtarbete/tolvstegsbehandling)

Sök på behandlingshem eller hjälp+alkoholist+anhörig så kommer du säkert att få upp en del träffar att spinna vidare från. Svårt att råda när geografiskt område är okänt.
 
Yes finns aa möten! Googla.

Aha, okej. Har mest sett det på tv bara :p
Men då borde det väl bara bara att hitta ett ställe dit henom kan gå.
Hur går ett möte till?
Av det jag sett så ska alla tala inför varandra? :confused:
Jag har noll koll.
 
Gå in på aa.se så finns info. Man måste inte prata, det brukar vara väldigt fritt.

Tillägg: Det är också väldigt varierande hur många som kommer. Där en vän brukar gå brukar dom bara vara 4-6 st.
 
  • Gilla
Reactions: MM
Jag håller tummarna för alla. Det är viktigare än man nog tror att även anhöriga får hjälp. ACOA för barn till alkoholist, http://www.al-anon.se för anhöriga och vänner.

Det är svårt att själv bli frisk (alkoholisten) om omgivningen behåller sitt medberoende. Viktigt alltså att alla får hjälp.
 
Jag ska försöka mitt bästa. Det måste bli bra det här :(

Men ska se om jag hittar möten henom kan gå till. Och gå framåt efter det.
 
Det är det här jag älskar buke för. Hjälpen finns alltid här, oavsett fråga :love:
 
Det finns dessutom olika typer av möten; öppna, slutna, möten för bara kvinnor/män osv.
Tänk också på att om personen går på ett möte och det inte känns rätt, be gärna denne att gå på ett möte någon annanstans också. Det kan skilja väldigt mycket på samma sorts möte men på olika platser.

Lycka till!
 
AA är en metod, en modell som passar en del men långt ifrån alla. Där finns em del religiösa övertoner, frälsning fungerar ofta oxå,det blir som att byta ut en världsbild mot en annan.
I de flesta lite större kommuner finns Beroendemottagningar, kompetensen varierar från kommun till kommun.

Bäst fungerar behandling som är individanpassad eftersom missbruk inte är lika i alla fall o orsakerna bakom varierar.

mvh
 
I USA går det nog att hitta AA-möten dagligen
AA är en metod, en modell som passar en del men långt ifrån alla. Där finns em del religiösa övertoner, frälsning fungerar ofta oxå,det blir som att byta ut en världsbild mot en annan.
I de flesta lite större kommuner finns Beroendemottagningar, kompetensen varierar från kommun till kommun.

Bäst fungerar behandling som är individanpassad eftersom missbruk inte är lika i alla fall o orsakerna bakom varierar.

mvh
Nja, det jag hört är att man kan tolka in det olika, dvs man måste inte det som religiöst utan kan välja att förhålla sig på annat sätt. Se kraften utifrån som en stark kraft hos en själv (en kraft man inte hittat) alternativt stöd från andra. NU är jag inte så insatt men är så jag fått förklarat för mig.
Vet att sonen gick på en del möten och tyckte det var blaj, dock jobbade de i hans öppenvårdsgrupp efter tolvstegsmetoden och där fick han en annan upplevelse;)
Sen att det ändå gick åt pipan kan knappast skyllas på programmet
 
Jag håller tummarna för alla. Det är viktigare än man nog tror att även anhöriga får hjälp. ACOA för barn till alkoholist, http://www.al-anon.se för anhöriga och vänner.

Det är svårt att själv bli frisk (alkoholisten) om omgivningen behåller sitt medberoende. Viktigt alltså att alla får hjälp.
Det skriver jag VERKLIGEN under på!
Just anhörigas förhållningssätt kan ha betydande del i tillfrisknandet, däremot ska de aldrig lastas för OM det går fel. Jag tror alla gör så gott de kan utifrån sin kunskap/förmåga.
Jag var själv väl medveten om mitt medberoende men bröt ändå ibland mot "reglerna". Det är inget jag klandrar mig för i efterhand, tror inte det hade gjort skillnad, faktiskt...
 
Vad är det man gör som medberoende?
Alltså, vad är det man ska sluta med själv? Om någon fattar hur jag menar.

Att det inte är lämpligt att jag köper alkohol till personen förstår jag ju. Då hjälper man ju inte till direkt.
 
Det är nog lite en tolkningsfråga hur det här med ett medberoende ser ut. Personligen så ser jag det som att man på något vis underlättar för den missbrukande personen att fortsätta missbruka. Det kan exempelvis ske genom att man stöttar med pengar, att man skjutsar till olika platser pga att personen är full/hög/inte har pengar till busskort/bensin eller att man ljuger om saker för att skydda missbrukaren (t.ex. säger till missbrukarens arbetsgivare att personen är borta från jobbet pga att en nära släkting har dött).

Om jag hade hamnat i sitsen att någon i min närhet börjat missbruka så hade jag nog valt att inte träffa personen så länge den är påverkad av den aktuella substansen. Om personen sedan vänder sig till mig för att få hjälp och stöttning så hade jag gärna ställt upp men bara om personen ifråga faktiskt vill förändra sitt liv.
 

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 431
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Jag behöver era goda råd. Jag hade tänkt fråga om det är någon här som är bra på konflikthantering, men jag tror nog inte det är där som...
2
Svar
33
· Visningar
2 733
Senast: Tora
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 053
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
0
· Visningar
409
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp