Vad kan detto bero på?

krambanan

Trådstartare
Min ponny är svullen över ögonen (där det ska vara en grop över ögat putar det istället utåt som om det är vätska där). Hon har haft det sen i Juli men det har inte blivit värre (eller bättre). Nu igår tyckte jag dock att det blivit mer (ponnyn tas omhand av min brorsdöttrar just nu). Någon som vet vad det kan bero på?

Veterinären ska ut nästa vecka och då får dom fråga honom men någon som har någon idé sålänge?

Sen en annan fråga. Hur snart efter att en fånghäst fått Fenylbutazon har smärtlindringen satt in? För visst är Fenylbutazon både antiinflammatoriskt och smärtlindrande?

Anledning till att jag frågar är att dom transporterade min ponny dagen efter att veterinären varit ute och konstaterat att hon fått fång. :eek: Inte ringde dom mig innan heller, hade aldrig låtit dom köra henne till ett nytt stall (med nytt foder, ny miljö och transport) när hon inte är frisk. Min bror ska få höra vad jag tycker om det imorgon. :crazy:

/Maria

Sv: Vad kan detto bero på?

Svullnad i form av ansamling av fett vid vissa ställen (nacken, skapet, svansroten, buken och ovanför ögonhålorna) kan vara tecken på en ämnesomsättningsstörning. Andra symptom är förhöjda värden av insulin och glukos; hudutslag; törst och lätt att gå upp i vikt.

Vid fång föredrar jag Finadyne framför Butta. Teoretiskt kan det ta upp till tre dagar innan butta har uppnått full styrka.

Det finns få veterinärer som kan ställa en sådan diagnos, de flesta föredrar att kalla det foderfång :angel:

Lycka till
/N

Tack för ditt svar. Ska vara Finadyn (jag som inte kan hålla ordning på preparaten) inte Fenylbutazon. Hur snabbt verkar Finadyn då?

Hon har väldigt mycket fett i nacken också. Att det över ögonen skulle kunna vara fett har faktiskt inte slagit mig.

Grejen är att hon satt päls jättekonstigt nu på bara några veckor. Hon är jätteraggig fläckvis. Cushing ?

OM det är Cushing, hur får man reda på det? Vilka prov ska tas? Är riktigt orolig nu. :crazy: Prognos? Har bara läst lite om Cushing på katt. Men visst kan Cushing hästar ha lättare för att få fång t ex?

Min pålla får inte vara sjuk. :(

/Maria

Ojämn pälssättning kan ha många orsaker, det måste inte vara cushing.
Ja, Cushing-hästar får lättare fång men alla fånghästar har inte Cushing.
Det finns ingen anledning att dra några högre växlar på det.

Om det nu är så att veterinären inte kan hitta några uppenbara andra orsaker för fettansamlingar så kan du väl lägga om foderstatet till ett maximalt lågt GI (ingen stärkelse och minimalt med socker).
Fettdepån måste förbrukas för att hästen ska bli bra igen, det kan ta många månader.

Att ta prover kan vara en omfattande process, tyvärr finns det en stor risk att man får ett falskt negativt svar. Det blir man inte klokare på.
Prognosen för cushing är oftast inte god men med rätt diet och behandling kan hästen oftast klara sig från de flesta symptom under några år.
/N

Hon har många fler symptom som stämmer in på Cushing än fång och ojämn pälssättning. Har en egen tråd om Cushing här på hästvård.

Jag hoppas såklart att jag har fel och att det inte är Cushing men jag brukar ha rätt när det gäller min pålla. :(

/Maria

Liknande trådar

Hästvård Blir så trött! Min ponny har hela livet haft problem med att hennes ögon svullnar och, hon kliar sig och får sår på hornhinnan på...
Svar
6
· Visningar
3 537
Senast: TantEster
·
Hästvård Hej- Jag har haft häst i många år men varit väldigt förskonad från skador och har därför ingen koll på skador i benen. För runt 10...
Svar
1
· Visningar
1 764
Hästvård Lite bekymrad och frågande angående min ponny. Han är russ/arab och har alltid haft lätt att lägga på sig men har under vintern och...
Svar
2
· Visningar
1 031
Senast: Solei69
·
Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 406
Senast: Spirax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• 🎄Jul 2024🎄
  • Sånger som du hatar
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur