vad kan detta vara?

D

Dokkan

När jag kom till stallet idag och skulle ta ut min vallack så var han väldigt stel. Man kan jämföra det med att gick som en gammal farbror typ, ett ben i taget. Han har ingen feber men är varm vid ballarna och kotorna bak, mest höger.. lite varm på övre halvan på hovarna(mest bak) men ingen puls. Han hade lite puls på kotan bak (höger..) har satt han i mindre hage ensam och avvaktar tills imorgon men vad tror ni?

Sv: vad kan detta vara?

Ja tyvärr kan det vara fång. Mina blir varma i karleder och på ballarna men konstigt om det inte är puls på alla 4 om det är värme, testa att svänga hästen snävt.
Hoppas att det är nått annat för eran skull.

Jag skulle ringa ut vetrinär på momangen!

Ett tecken på fång är när du vänder hästen och den bara tar vikt på bakdelen. Ett annat är puls.

Håller med om att ring veterinären direkt. Fång kan ge väldigt luddiga symptom, och långt ifrån alla fall ger de klassiska fångsymptomen. Utan stapplig häst/stel häst kan vara enda symptomen. Och de behöver inte ha varken puls eller värme i ett tidigt skede.

ja vet kommer imorgon. han avlastar bakdelen snarare än framdelen dock.

I morgon? Är det ett fånganfall på G bör veterinär ut direkt för att sätta igång behandling...är min åsikt...

I morgon? Är det ett fånganfall på G bör veterinär ut direkt för att sätta igång behandling...är min åsikt...

har pratat med vet som tycker vi ska avvakta lite och se om han blir bättre av att stå mjukt och ta bort gräs... tyckte det var onödigt att medicinera om det gick tillbaka själv

har pratat med vet som tycker vi ska avvakta lite och se om han blir bättre av att stå mjukt och ta bort gräs... tyckte det var onödigt att medicinera om det gick tillbaka själv

det är aldrig onödigt att medicinera mot smärta...

hur gick det?

guu vad skönt.

hoppas det fortsätter så bra :)

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett 15-årigt hoppsto jag hämtat hem från betet för 1,5 vecka sedan. Hon har alltid varit något smått klumpig av sig men har de...
Svar
8
· Visningar
1 885
Senast: Freazer
·
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
2 258
Senast: Unhappy
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 802
Senast: Jamtland
·
Hästvård Någon som har erfarenhet/kunskap om detta.?Min häst har efter 3 besök på klinik diagnostiserats med detta. Han har behandlats för de...
2
Svar
24
· Visningar
4 181

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka