Vad kan detta vara?

Glimfeather

Trådstartare
I måndags var en av ridskolehästarna sullen i ena frambenet och glödhet, lite halt och ganska öm. Svullnaden var på insidan kotan och gick upp en bit. Det var ett par småsår. Nåsta dag var svullnaden värre, fler sår och vid insläpp hade han ett ganska stort sår på insidan kotan. Svullnaden gick inte ner och såren blev fler, trots jodopaxomslag. Vet var här igår och visste inte vad det kunde vara, men vi fick penicillin och metacam. Vi kyler benen med kallvatten och kylgele och lindar över netten. Idag var det inte bättre.

Igår när vi skulle göra iordning en av chefens tävlingshästar var han likadan! Samma framben plus ett bakben. Ganska många småsår och ett lite större som vätskade sig senare på kvällen. Han såg inte ut så dagen innan eller vid utsläpp. Vi kylde benet och lindade med nonijuice (?) över natten. Idag var det mycket bättre, men fortfarande svullet och lite sårigt.

De här två hästarna har ingen kontakt alls. Skilda hagar, inte samma utrustning och står i olika stall. Det ända jag kan tänka mig är en allergisk eaktion på hösilaget som vi bara har gett sedan mitten av förra veckan. Så det har vi plockat bort nu. Även fasat vi har fått nytt silage ger vi dem bara hö.

Någon som har någon ide?

Sv: Vad kan detta vara?

Vad? Du kasnke ska förklara dig istället för att bara lägga in en massa smiliesar i ditt svar.

Ja, alltså detta är inget som jag bestämmer. Hade jag fått bestämma hade det blivit alsolsprit. Är inte mycket för "alternativ" hästvård. Men nu gjorde det bevisligen nytta. Hur som helst var detta inte vad inlägget handlade om.

Låter helskumt. Foderallergi är ni ju inne på, något annat nytt foder/ny foderleverans/nytt fodertillskott? Allt man kan komma på blir ju långsökt: tvättas deras benskydd med någon sadeltvål el dylikt? Nytt spånparti i boxarna? Har hästarna drabbats på vita partier på benen så att man ska fundera på fotosensitivitet? Hoppas de blir bättre!

Vi är noga med att tvätta benskydden varje dag om de blivit smutsiga/leriga, men bara med vatten. Benen spolas om de är leriga vid insläpp. Mer sällan på ridskolehästarna tyvärr, men vi kollar dem varje dag, och detta var efter helgen och jag hade ridit honom på lördagen och hans fordervärd på söndagen, så han var noga kollad i helgen i alla fall.

Samma torv som alltid. Allt är samma som alltid. Dock har vi börjat fodra med hösilage ett mål per dag sedan mitten av förra veckan. Har övergått till bara hö för de två nu för att se om det blir bättre. Det är ju så konstigt att två hästar drabbas av samma sak samma vecka! Två hästar som har noll kontakt, men står på samma anläggning!

Tävlingshästen var ju mycket bättre idag, men så började vi behandla honom med en gång det bröt ut också. På ridskolehästen trodde vi på sticksår och lade bara jodopaxomslag. Hoppas han blir bättre nu med medicinerna :(

Jag kom och tänka på fler långsökta orsaker: I en ridskola jag red på för länge sedan fanns en gammal farbror som brukade gå in i stallet och ge hästarna stora mängder fallfrukt från sin trädgård på hösten, tyvärr var frukten dålig och möglig ibland, så en del hästar blev dåliga i magen, så de fick portförbjuda honom då det inte hjälpte att säga till honom. Men det är förhoppningsvis mer kuriosa, men sånt händer ju att folk kommer och matar hästar i hagar med diverse konstiga saker.

Vi är ju här hela dagarna, och bor på gården så vi har koll på vilka som är här och jag har aldrig sett någon obehörig i varken stallet eller hagarna. Men tack för tipset i alla fall :)

Nu kommer det här garanterat försvinna med veteriärens hjälp, men vi vill ju ändå veta vad det är och vad det beror på, främst för att förebygga det i framtiden. När jag hade häst så svullnade hennes knä upp till dubbel storlek över en natt och jag vet fortfarandet inte vad det var!

Men, kan det inte vara mugg då? Eller hur ser såren ut?

Min plutt fick mugg nu med stora sår och var rejält svullen och mycket varm (kändes nästan som om man skulle bränna sig).

//julia

Liknande trådar

Hästvård Min häst har stått på boxvila med stödbandage på ena frambenet i en vecka pga misstänkt spricka. Igår röntgade vi igen, kunde inte se...
Svar
9
· Visningar
1 300
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst var för 1 1/2 vecka sedan svullen i ett bakben. Det var som en 'bula' på insidan av skenbenet och jag trodde att han kanske...
Svar
0
· Visningar
837
Senast: Jennnnka
·
Hästvård För en dryg vecka sedan fick min häst två sår av spark från annan häst. Ena såret på insidan av vänster fram och det andra högt upp på...
2
Svar
25
· Visningar
11 640
Senast: Görel
·
Hästvård Jag har haft turen att under alla år varit förskonad från lymfangit. Haft någon som svullnat rejält av minsta sår, men ändå aldrig...
Svar
15
· Visningar
2 402

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka