Vad kan detta vara?

H

Hoppryttaren

Ska försöka göra en lång historia kort.

För lite mer än 1år sen blev mitt halvblods sto halt och vi åkte till Klinik där det konstaterades att hon var sne i ryggen.
Ryggen rättades till av en Fysuterput.
Vid återbesöket så märktes där en hälta som "gömt sig" under sneheten.
Då behandlade Vet hästen för Knäledsinflamation och Hasledsinflamation i HB.
Vid nästa återbesök var hästen mycket bättre men fortfarande svag.
Vi fick åka hem med ett igångsättningspogram och när jag ca 2 månader efter började trava så blev hästen halt igen.
Vi åkte då till Kliniken igen som konstaterade Knäledsinflamation HB och ömhet i ryggen.
Dom behanddlade knä och rygg med cortison.
Återbesök ca 4 veckor efter träffade vi en annan Vet då vår vanliga var mammaledig.
Vet Friskförklarade hästen då.
Vi var inte riktigt nöjda så vi åkte till en annan klinik.
Vet på den nya kliniken hittade inga fel.
Vi åkte hem och började rida igång igen.
Hästen blev då halt igen.
Vi åkte tillbaka till den första kliniken.
Där dom behandlade Kotleden i HB och ryggen med cortison.
Det blev 7 st återbesök med sprutningar.
Vi tog även ut Fysuterput igen som konstaterade att sneheten var tillbaka.
Det behandlades och i förra veckan var vi på återbesök och allt var tip top.
Hästen var då riden "normalt" hella sommaren. Men så nu när jag ökat graden träning har hästen börjar tappa bak vid avsakningar och vid skritt på hårt underlag samt är sur vid galoppfattning.
Slitter även väldigt snett på HB sko utsidan slits mer.

Jag vet inte om jag är bara nojig eller om det värkligen är problem igen.

I nästa vecka kommer Vet ut och ska vacinera så har tänkt be h*n** göra böjprov.

Sv: Vad kan detta vara?

Om hästen varit sned i ryggen länge och därmed felbelastat benet under samma tid, kan det kanske vara någon form av "förslitningsskada" ???

Gnist skrev:
Om hästen varit sned i ryggen länge och därmed felbelastat benet under samma tid, kan det kanske vara någon form av "förslitningsskada" ???

Vi vet inte men hästen är rönkad i alla ben 2ggr och Ulraljudad i HB knä.
Där har inte varit något. Även ryggen är rönkad och allt var inom normala gränser där.

Du kommer förmodligen att få samma svar som du fått så många gånger om denna häst!

Byt klinik och få en annan bedömning på din häst! Den du haft verkar ju faktiskt inte komma längre!

Jag tror nu liksom innan att du kommer att få svårt att kunna använda denna häst till de klasser du vill.

Jag tror fortfarande att du är för snabb och ivrig med att sätta igång efter skada och därför så kommer problemen åter. Det är ju inte så länge sedan som du skrev att du planerade att tävla henne.

Om hästen inte ges en ordentlig vila och ett långsamt igångsättningsschema så kommer du hela tiden att hamna på ruta ett efter ett tag. Om och om igen!

Prova något nytt och se om det fungerar.

Hästen vilade hella förra sommaren pga detta

fio. skrev:
Nä vi har alla förstått att du inte har förstått så mycket :smirk:

Jaha :confused:

Här kunde man visst inte få så mycket hjälp :crazy:
Ska ner till kliniken på onsdag.

Hoppryttaren skrev:
Hästen vilade hella förra sommaren pga detta

Varför vilade den hela sommaren om det var för ett år sedan den blev halt?? :angel:

Sommaren är ju snart slut..

Visst kanske man kan tro att det går att byta nick och förbli anonym.. dock i just detta specifika fall med denna skadehistorik och det stora antalet behandlingar så är det inte svårt att lista ut vilken häst det gäller. Inte många hästägare skulle låta sin häst genomgå så många behandlingar utan resultat, det hör till ovanligheterna, har faktiskt aldrig hört talas om det. Det vanliga är nog att man byter klinik, veterinär eller tillvägagångssätt om det inte fungerar..

OM det nu är så att den vilade hela förra sommaren pga av skada.. Varför köpte du den då?

Grängesberg skrev:
Varför vilade den hela sommaren om det var för ett år sedan den blev halt?? :angel:

Sommaren är ju snart slut..

Visst kanske man kan tro att det går att byta nick och förbli anonym.. dock i just detta specifika fall med denna skadehistorik och det stora antalet behandlingar så är det inte svårt att lista ut vilken häst det gäller. Inte många hästägare skulle låta sin häst genomgå så många behandlingar utan resultat, det hör till ovanligheterna, har faktiskt aldrig hört talas om det. Det vanliga är nog att man byter klinik, veterinär eller tillvägagångssätt om det inte fungerar..

OM det nu är så att den vilade hela förra sommaren pga av skada.. Varför köpte du den då?

Lite mer en ett år sen.

Vadå köpte?
Hästen var inte skadad när jag fick den.

Jag har varit inne på 2 andra kliniker under tiden.

Grängesberg skrev:
*trött*

Orkar inte lägga ner energi på detta.. Fortsätt du att rida din skadedrabbade häst enligt Hbgs instruktioner.. spruta med jämna mellanrum och tro att det funkar!

Fattar noll hästen är inte bara sprutad i hbg dom sista gångerna.

Har du provat att bara rida för vad hästen klarar utan att säga ifrån? Du skriver att hon blir sur vid galoppfattningar, låt bli dem då tillsvidare. Utgå från att din häst "vet" vad den klarar och att den gör vad den orkar. Rid korta pass utan att hon blir trött och arbeta lika mycket i bägge varv. Lär dig tömköra så att du blir van vid att se hur hästen hur hon arbetar...Som du beskriver nu låter det som om problemen kommer tillbaka, hon ska inte plötsligt slita skorna snett- då är det något fel...att hon tappar bak är inte heller bra...

Om det vore min häst skulle jag backa flera steg. Kolla upp min egen kropp så det inte är min snedhet och ev. spändhet som för över sig på hästen. Om det inte är något fel på mig och inget större fel på hästen skulle jag lämna bort henne till en kompis som är jätteduktig på både ridning och muskler för att se om hästen höll för henne...håller inte hästen skulle jag nog fundera på t-märkning eller avel. Håller hon skulle jag börja ta ridlektioner för min kompis...eller sälja hästen...

Ungefär så skulle jag göra hoppas det löser sig för er bägge- att ha häst ska vara kul!

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
422
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 426
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 333
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 710
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur