Vad kan detta vara??

nettizen

Trådstartare
häromdagen hittade jag massa små små svarta skorvliknande prickar under magen i magsträngen upp mot juvret... tvättade och så.. sen igår när jag skulle tvätta igen var det lite varigt.. tvättat.. idag är hela magsträngen uppsvullen och det var mycket gul vätska..

Någon som har någon id'e?

Hur lägger man in bilder??:confused:

Sv: Vad kan detta vara??

Det är troligen pga flugbett. Sätt på hästen ett flugtäcke med magdel så att krypen inte kommer åt att bita.

Jag undrar med det då vi upptäckt detta på majoriteten av hästarna i vårt stall nu i dagarna. Små svarta skorviga prickar i "navelsträngen" på vissa hästar även i skåran under magen i sadelgjorsläge. Ingen ohyra men det känns årstidsrelaterat? Däremot är det ingen häst som varar som din, men en häst har det kommit som små blodprickar ifrån i skorvet. Ingen häst reagerar överhuvudtaget när man tar på det. Jag är inte så oroad men ganska nyfiken.

Menar du från vanliga flugor? Har inte märkt av så himla mkt flugor ändå och det är ganska mkt små svarta skorvprickar.. Men det var min tanke med ett tag..

Har ni mycket knott och/eller mygg? Jag har alltid haft så på alla mina hästar när de första kläcks och drar igång.
Det enda jag gör är att hålla efter, rengöra och smörja. Ev. spraya myggspray över. Det är ju inget som gör ont enligt hästarna, men det känns ju inte jätteroligt att de ska gå runt så.

nja har ju inte märkt av många flugor / knott direkt men hon har ju exem i man å svans så det har väl med det att göra..

får tvätta och hålla efter.. idag hade svullnaden gått ner lite och inte så varigt längre :)

Liknande trådar

Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 169
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 887
Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 215
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 026

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025

Hästrelaterat

• Hovrandsartros