Vad kan detta vara?

C

colorblind

Unghästen (2,5 år) har fått konstiga utslag på högersidan av kroppen. Aldrig varit med om sådana innan.. Verkar inte göra ont, möjligtvis kliar de lite. Hon kommer bara åt att klia i flanken, har inte sett henne göra det men det verkar som att hon varit på o kliat där iaf.
Här kommer lite dåliga bilder tagna med mobilen:

30011590.jpg

30011588.jpg

30011587.jpg

(vet att hon är lite tunn, men hon växer som tusan just nu. Har fri tillgång på bra hösilage)

Har vad jag vet inte ätit ngt olämpligt och har ej bytat foder eller liknande. Hovslagaren var här igår och pratade om att det kunde vara svamp, men han tyckte ändå inte riktigt att det såg ut som det. Bulorna är liksom under huden och han sa att svamp oftast är lite skorvigt, men det är inte dessa. Vad får de svamp av? Hon har tunnt täcke ute de dagar som det regnar, annars går hon utan.

Någon som har ngn idé om vad det kan vara?

Sv: Vad kan detta vara?

Hmm, konstigt.. Jag ser dem ju..

Testar igen
30012345.jpg

30012346.jpg

30012347.jpg

Syns de nu?

Ring veterinären... ser ut som "allergisk reaktion". Har sett liknande tidigare och då har pållen käkat giftiga växter som inte kommit ut.

Har varit med om flera hästar med precis likadana utslag (dock mest över halsen och bogen) och det kom vi fram till var värmeutslag (alltså av täcken) eller insektsutlag. Hade även en häst som reagerade med sånna utslag pga tvättmedlet vi använde till att tvätta täcken, schabrak osv med.

Kan vara att den blir varm under täcket och får sånna utslag eller som sagt en reaktion pga tvättmedel och liknande. Finns ju fortfarande en del insekter som bits kvar ute (såg senaste igår myggor :eek:) kan vara så att hon reagerar extra mkt på insekter nu då det är "fel årstid".

Men tror ändå det skulle vara bra att kolla upp det med en vet, för att utesluta allergier mm. Kan även vara en påbörjan till ringorm, har varit med många ggr om ringorms hästar och flertalet av dom har fått likadana utslag som din pålle till en början som kliar och efter ett tag blir kala fläckar. Så kolla med en vet för att utesluta ev hudåkommor skulle jag rekomendera! :)

Lycka till!

Tack för era svar!

Det jag tycker är konstigt om hon nu skulle fått i sig ngt giftigt, förutom då frågan vad och vart det kommer ifrån, är det att hon inte är ett dugg allmänpåverkad. Hon är pigg och glad och kör sina race i hagen, hon äter bra och har ingen feber.

Angående värmeutslag så är det konsitga att det enbart sitter på höger sida, ingenting på andra sidan. Utslagen upptäckte jag i tisdags eftermiddag när hon kom in från hagen, de har varken blivit bättre eller sämre sen dess. Det har varit milt väder, men hon har bara haft ett tunt ofodrat regntäcke de dagar som det regnar. Annars är hon utan både inne och ute. Har en häst till och hon har inga utslag, ringorm smittar väl lätt? Täcket hon använder var iväg på tvätt för ca en månad sen, hur snabbt kommer alergiska reaktioner? Känns som det borde kommit tidigare och på båda sidor isf..

Får nog ringa och rådfråga min veterinär och se vad hon har att säga!

Hej! Det kan vara ringorm (svamp) och det är inte kul. Men det ser veterinären på en gång isf. Lycka till och hoppas på att det inte är nåt farligt :)

Kan det vara protein knölar? Vi fick det på våra hästar förra året när vi hade ett sjuhelsikes hösilage och jag gav unghästarna lusern och protein mineraler i tillägg.

De kan vara regnskållor. Min förra fick så på hela sidan sedan han legat och sovit i fuktigt gräs. Då kommer de att klia och förmodligen kommer hästen att tappa pälsen på skållorna. Du kan söka på forumet, finns hur mycket som helst om regnskållor.

Hej! Min unghäst har precis samma grejj!
Hon fick det i somras och antagligen så är det pälsen som är för tät och det inte kommer in någon luft.
De blev också värre när hon sedan var tvugen att ha täcke på sig och började frysa och nu har täcke dygnet runt förutom när jag är i stallet.
så ca 3-4h per dag är hon utan täcke, dock innomhus.

En tjejj i mitt stall som har en häst som har likadana symptom och har haft sedan hästen var 2 år, och idag är hon 10.
Det är en slags svamp,regnskållor som kliar och sprider sig.
Jag var tvungen att klippa mitt hjärta för att det skulle lugna ner sig samt bada henne med utspädd jodopaxlösning.
Fick klippa nästan hela henne, en filtklippning, både hals och ganascherna.

Det är fortfarande inte borta men det har gått ner. Kliandet har nästan slutat helt också.:)

dvs om hon blev blöt så vart hon inte riktigt torr innan hon blev blöt igen.
Hon hade på rumpan och på bogen,under magen och på ganaschen allt på vänster sida.
Men Regnskållor lr Svamp är det definitivt.

Min fick utslag på ena sidan pga av att hon var allergisk mot det strömaterial som användes. Det blev kontakteksem där hon låg s.a.s.

Det ser ut som en allergisk reaktion. Min häst fick oxå likadana prickar överallt på kroppen i somras. Han blev slö och mådde inte så bra. Vetrinären kom ut och gav honom en spruta med kortison. Dagen efter var allt borta=)

Liknande trådar

Foder & Strö För ett år sedan skadade sig min häst (arab, nu vallack, snart 2,5 år) i ena hasen (han var då drygt 1 år gammal) vilket ledde till en...
Svar
4
· Visningar
1 392
Senast: Corax
·
Hundhälsa Har en åttaårig portugisisk vattenhund som jag för cirka tre veckor sedan upptäckte några skorviga utslag på. Gick ett par dagar och vid...
Svar
11
· Visningar
3 924
Senast: nilie
·
Hästvård Jag har ett islandssto som i år är 14 år. Hon har mycket man och svans och enligt tidigare ägaren så har hon inte haft eksem. Förra...
Svar
8
· Visningar
1 840
Hästvård (risk för långt inlägg) Hej alla ni som har eksemhästar eller tips om sådana! Jag har en svensk halvblodsvalack på 4 år, han är...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 690
Senast: Jaag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar