Jo jag vet att saker utvecklas.. Jag försöker nämligen bidra till det. Om du menar köra i skogen (dra stock) så är det loksele som gäller, absolut. Men på en tur på en skogsväg med tex en trilla kan bröstan fungera bra, eller åtmistone hjälpligt.
Att bröstan måste vara lös när man har svängel håller jag inte alls med om. Skulle svängelns funktion utebli på en vanlig loksele också då eller? Allt hänger ju på att inte vagnen sitter stumt fast i selen och är bara seltungorna anpassade till fästet på skackeln så har man spelrummet som behövs där. Kanske inte så det räcker till maraton eller precisionskörning men nog räcker det till "vanlig" vardagskörning.
Att man började med högt skackelfäste till giggar berodde på att man slapp mycket av självsvängningarna i giggarna som annars uppstår. Det har säkert de flesta märkt av som kört tex en rockard med vanlig sele (dragring). Sen har maratonselen utvecklats utifrån detta med högt skackelfäste. Varför det blev så vet man nog inte riktigt men bra blev det ju ändå.
När jag kör in hästar är det "dragringssele" som gäller till 100% bara för att det går snabbt och är enkelt att både koppla och lossa vagnen från hästen.
Dessutom fungerar det perfekt både kyla och väta. Så att helt förkasta selen tycker jag nog är lite väl hårt. Men det är ju bara vad jag tycker..