Vad kan detta vara? *Bilder*

Pixus

Trådstartare
Igår upptäckte jag att min 1,5 åring hade en stor 'knöl' på bringan, den är mjuk, han är inte öm och har ingen feber. Vi ringde till en vet. hon trodde att han hade fått en rejäl spark och sa bara att vi skulle avvakta. Imorgon kommer en annan vet. som ska ge honom sista grundvaccinations sprutan så då får hon ta sig en titt på knölen också, men vad tror ni att det kan vara? :confused:
25312833.jpg

25312832.jpg

Sv: Vad kan detta vara? *Bilder*

Såg lite läskigt ut men visst kan det vara en spark. Är hans kompisar broddade?? Nån kan ha fått en bra träff på mjukdelarna o gett honom en lindrigare "lårkaka". Men hör med veterinären imorn!!!

Det brukar hända att han får sig en smäll av hagkompisen ibland när dom springer runt och busar. Hagkompisen har endast skor i hagen. Jag får hålla tummarna för att det inte är något allvarligt, jag tycker att han har haft nog med skador och sjukdomar under det året jag har haft honom.

Jag har sett något likande på korna, men enligt bonden var det vätskeansamlingar som försvann av sig själv efter några dagar.. Är det hårt eller mjukt? de som korna hade var ganska mjukt, man kände att det var vätskigt.. Vet inte vad det berodde på.

Min pålla fick nåt liknande på sidan av juvret en sommar för ett par år sedan. Kommer inte ihåg om vi kom fram till att det var en spark (i så fall har hon sparkat sig själv) eller ett insektsbett. Det gick över helt på ett par dagar iaf.

Det ser ut som ett Hygrom, inte Ödem. Hygrom kan hästar få efter tex sparkar. Det är vätskefyllda utgjutningar under huden, och består av lymfa, kroppsvätska eller i slemsäckar av vätskeansamling. Hygrom växer ungefär 8-10 dagar, och under den tiden ska hästen vila. Behandling brukar man inte direkt göra, men man kan använda lätt retande salvor, linement för att påskynda läkningen. Det tar flera månader innan ett hygrom försvinner.

Tycker det ser ut som om din häst kan ha fått en rejäl smäll. Den kan vara borta på någon vecka!

Tack för svaren allihop

Det blir inga märken när jag trycker på den. Jag får helt enkelt vänta och höra vad veterinären säger imorgon

Min häst fick en rejäl spark 3:e advent.
Det såg likadant ut en stor väskefylld påse.
Sen blev det en knöl som nu har minskat i storlek.

Efter att ha klämt och känt lite så sa hon samma sak som den andra som vi pratade med i telefon, att han förmodligen hade fått sig en spark och att det bara var att vänta och att jag skulle borsta lite extra där för att få upp blodcirkulationen, skönt att det inte var något allvarligare :)

Sån knöl fick min häst också i somras, fick typ panik! Men tillslut så försvann den av sig själv, så det var inget farligt...

Hiroduid (har jag för mig att det stavas) salva brukar vara bra om man av någon anledning snabbt vill bli av med såna bulor. Dom kan ju sitta någonstans där dom är i vägen.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 110
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 864
Senast: Lhas
·
R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 596
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar