Vad kan detta tänkas vara?

TheRedLightning

Trådstartare
Jag såg detta på en häst häromdan, någon som vet vad det kan tänkas vara?
Aldrig sett något liknande förut, såg ut typ som något vitt/gult damm och hästen i fråga knipte med svansen om man tog på det.
Såg bara ut så här på ena sidan.

06.JPG

Är det inte bara en gammal "skada", typ att hästen kliat av sig svansen där och nu håller det på att läka? Kanske är så att ägaren haft på något medel som gör att det blir gult?

Vad jag vet så har inte ägaren gjort någonting och hästen har inte haft några hår där innan, jag trodde första gången jag såg det att hästen blivit skavd av att ha svanskappa, nu när jag fick se det gula så blev jag lite fundersam. Försöker trots allt lära mig så mycket jag kan om hästar. :)

Ser inte gult ut på min skärm. Men kan inte vara den kliat och fått torr, flagig och irriterad hud. Då kan det bli som vitt damm av små hudflagor? Många eksemhästar får så

Vad konstigt, min häst har nästan precis samma sak fast lite lite mera under svansen så det syns inte om man inte tar undan lite svans först. Bara ena sidan och han tycker det är superskönt när jag kliar där. Fast min har har lite mera skorvigt än det där, som att han flagnar litegrann.

Sådär såg min häst ut nere i svansroten efter att ett gäng med knott hade attackerat henne. Det var alltså inte så illa att endel av svansen var borta som på ditt foto utan hon kliade sig och när jag delade på svansen så såg det ut så. Jag smorde svansroten med probolja och satte på insektstäcke och då läkte det. Numera smörjer jag med probolja och har insektstäcke på i förebyggande syfte för jag vill inte att hon ska behöva bli uppäten av knotten och klia av sig svansen. Hudflagorna kan se lite gulaktiga ut.

Då är det nog knottangrepp min stackare har, får ta på något skydd på svansroten :( Där under trodde jag det var relativt skyddat.

Det var någon form av eksem, troligen av insekter vet inte vilket typ då det inte varit mycket knott nu på ett tag när det varit så varmt. Nu är jag en erfarenhet rikare och hästen är på bättringsvägen. :)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 398
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 039
Senast: fio
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 029
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka