Vad kan det vara?

Emor

Trådstartare
Var ute i stallet idag, pålle kom travandes mot mig och skrittade på i rask takt in mot stallet. Väl där visiterar jag benen på honom och var märker jag?

Han är kokhet!! mellan kotan och hoven, alla 4 runt om.

Mina tankar går direkt till fång, men han är inte varm i hovarna, står inte i fångställning och han var ju inte direkt ovillig till att gå eller springa? Tempade honom och han hade 37.9 han brukar vanligtvis ha 37.1 så det är ju inte speciellt förhöjd temp men ändå lite. Tog ut han och travade lite på vägen utanför stallet och han följde villigt efter mig både i skritt och trav.

Ringer ändå hovis (skulle ändå boka ny tid, han nöter något hemskt på skorna) men han visste inte vad det kunde vara, var även så lägligt på semester i Indien och har av förklarliga själ ingen möjlighet att titta förbi.

Ringde därefter vet som inte hade någon aning om vad det kunde vara, jag frågade om det kunde vara början till fång men hon sa att jag skulle avvakta, hon trodde mer isf på mugg (det är ju väldigt regnigt och han går i en hage med högt gräs i. ) men ville inte komma ut och titta utan sa bara att jag skulle vänta. Hur som, efter mitt samtal med vet så gick vi till planen, tänkte att jag longerar honom lite så man får se om han går konstigt, och han var seg som kola, ville inte alls, det gick inte fort, och jag behövde driva på honom några ggr innan han travade vilket inte alls är vanligt, han är född med femman växel i i vanliga fall.

Han har tidigare gått i en hage med tunnt bete ett tag men går nu i en hage med rikligt bete. Han öga var även lite geggigt och lite lite svullet när jag tog in honom, vet inte om det beror på flughuvan?

Någon som har någon ide på vad det kan vara?
Bor ju i norrland och har inte sett någon fästing på honom, men utesluta det kan man ju aldrig.
Ska snart ut och tempa igen och försöka få en bättre film, sambon ska med som kameraman, men lite tankar sålänge vore inte fel!

Ska jag kyla benen på honom? Har kyllera, alla butiker är ju stängda nu så det blir det eller inget.

Här är iaf den dåliga filmen, han är som sagt väldigt seg, han har varit lite loj några dagar men inte i närheten av detta, men då har han inte heller varit varm någon utav de andra dagarna.

http://www.youtube.com/watch?v=yONA0aXAY-8

Sv: Vad kan det vara?

Jag hade behandlat som fång för säkerhets skull, dvs ställt i in i box på mjukt underlag. Inget kraftfoder. Hade sedan avvaktat till imorgon för att se om benen/hovarna fortfarande är varma. Hittar du förstärkt digitalpuls vid kotan?

Problemet är att jag har inget hö åt honom iom att de bara går på bete :crazy:
Hittade ingen puls när jag försökte kolla tidigare idag, men det var första gången jag försökte kolla så jag gjorde med all säkerhet fel.

Han fick inte sitt vanliga kraftfoder idag, då jag var osäker på fång.

Omöjligt att säga. Förstärkt digitalpuls känner du på insidan vid koten. Om den är förstärk är det jättetydligt. När en av våra hade tidig fångkänning så såg jag pulsen vid kotan tydligt.
Oftast är hästarna varma högt upp på hoven, vid kronranden.

Det var svårt att göra någon bedömning av filmen. Var inte så bra kvalite. :) Men det jag möjligen kan tycka är att hästen är stum i steget, den tar inte ut stegen. Utifrån filmen skulle det inte vara omöjligt att den ömmade i hovarna. Men som sagt - mycket svårbedömt utifrån filmkvaliten.

Jag skulle hålla noga koll på ev fång. Om du är tveksam så ta hellre ut vet en gång för mycket. OM det skulle vara en fångtendens så är det bättre ju tidigare det upptäcks.

Norrland

Kommer snart nya filmer av förhoppningsvis bättre kvalitet!
(men pålle var pigg nu på kvällsvisten och fjantade runt lite)

Han var fortsatt varm, men nu mest fram och inte så mycket bak, i princip inte alls på v. bak.
Han hade 37,7 i temp

Håller koll på ytterliggare fångtecken, hittade ingen förstärkt puls, och han var inte varm i hovarna.

Tack för svar!

Och så alla filmer, de är korta, men moviemaker vägrar ta emot dem så jag kan inte slå ihop dem till en enda, utan ni får klicka många ggr...

Vi börjar med en snurr
http://www.youtube.com/watch?v=IE8_RqZ4ifM
Och nu går vi lite (och karatesparkar med frambenen i äkta Fjante style!)
http://www.youtube.com/watch?v=AOUVB2qE_fI
Fegis pålle
http://www.youtube.com/watch?v=e3PFEgAPhCg
Ville hellre busa och fjanta runt, men några travsteg vart det
http://www.youtube.com/watch?v=Ehv16ZrjMaA
Ochj så lite trav, någorlunda normalt
http://www.youtube.com/watch?v=w1lcxcmR0iw

Hoppas dessa är i lite bättre kvalitet så att man kan se hur han rör sig iaf lite.

Hittade även två små prickar höger karled fram, kan det vara början till mugg tro? Kan det vara orsaken, och har han isf början till mugg på alla benen ?

På de här filmerna ser ju hästen jättepigg ut! :) Kan inte se att det skulle vara någon ömhet.

Tittar jag noga kan jag få för mig att den tar något korta steg bak. Men det är säkert bara rörelsemönstret för hästen. :) Den går ju på/hoppar för monster bara bra! :)

Jag kan inte se något.

Norrland

Nej nu när vi for ut sista gången var han sig själv igen!
Bara den där svullnaden som är mystisk, men får ge det någon dag och hoppas att den försvinner :)

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 174
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 744
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 140
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar