Vad kan det vara?

Sorbe

Trådstartare
Hästen i grannboxen till min medryttarhäst låg ner i boxen igår (ovanligt) och i morse hittade man henne med grön/gult snor i ena näsborren. Hon har feber och är allmänt hängig. Ingen av de andra tre hästarna har feber.

Kan det vara en vanlig förkylning eller något annat?
Hon har inte varit iväg någonstans sen augusti iaf.

Sv: Vad kan det vara?

Hästen i grannboxen till min medryttarhäst låg ner i boxen igår (ovanligt) och i morse hittade man henne med grön/gult snor i ena näsborren. Hon har feber och är allmänt hängig. Ingen av de andra tre hästarna har feber.

Kan det vara en vanlig förkylning eller något annat?
Hon har inte varit iväg någonstans sen augusti iaf.

Bara det inte är kvarka!
Ta kontakt med en vet, och kolla vad det är så att det inte är smittsamt!:crazy:

Ägaren har varit i kontakt med veterinär, jag vet dock inte vad som sas, men om det hade varit misstänkt kvarka eller liknande hade hela stallet blivit isolerat direkt.

Vi hade tävlingar igår, på anläggningen alltså, kan det ha varit att hon hälsade på någon häst utifrån över staketet i hagen och blev smittad, kan det gå så snabbt att hon blir dålig på några timmar?

att hästen skulle bli så dålig några timmar efter ev. smittotillfälle låter inte troligt, men tex. kvarka kan även sprida sig med hjälp av människor dvs. att smittan följer med i kläder och skor på folk. det finns ju även andra smittor som sprids så.

Ingen i närheten senaste månaden iaf. Fast det kan väl sitta kvar länge i kläder, hjälmar, skor osv?

Angående rapporteringen om kvarka på Stc:s sida så är det inte hundra säkert att alla rapporter finns med. Vet i alla fall ett som inte står med på den sidan så det bästa är att ringa och fråga, det gjorde jag.

Kan meddela att hästen hade en infektion i en tand och allt kom ut genom näsan. :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 648
Senast: Freazer
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 127
Senast: super
·
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 171
Senast: cf234k
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 013
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Sytråden del 4
  • Säkerhetskontroll på hus

Hund, Katt, Andra Djur