vad kan det vara!!??

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare spindel_17
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 887
S

spindel_17

:)hej

mitt fullblod(23år)är och har varit länge väldigt lös i magen,det bara skvätter.
vad kan det va hon går bara på bete nu och får lite betfor med linfröpellets.men hon har varit lös jättelänge asså.
hjälp!!!

kramar emma

Sv: vad kan det vara!!??

Detta fordrar en utredning. När utredningen är gjord och man uteslutit rent fysiologiska skäl så kan man börja titta på foderstaten. Betfor verkar lösande på de flesta magar (en del hävdar att det kan vara tvärtom). Min fångis blir lös i magen av linfrön. Vet inte hur länge du gett henne detta men kolla upp med veterinär (om du inte redan gjort det).

hej

asså hon har vatt lös i magen som sagt länge och även när jag inte gett nått krafftfoder alls.visst men fullblod kan ofta vara lösa i magen;)har jag hört...
men jag ska ringa vet o rådfråga lite tänkte jag!!:rofl:

tack!!

Är det samma häst som du skriver om i andra tråden, den som varit vanskött? Kan det vara så att den reagerar med lös i magen nu när den börjat få foder? Gräs innehåller mkt vatten o en del hästar reagerar med lösmage i början när de får gräs. Mina blir jättelösa på våren när de börjar beta lite smått, brukar stabiliseras efter nån vecka dock.Har du provat nån mag o tarmbalans? proviva är oxå värt att prova, hjälper inte det kan det vara bra att konsultera en veterinär.

ja det är samma pålle!
asså jag har henne fortfarande på bete o ger henne betfor + linfröpellets. även min andra häst är lös och han få inget krafftfoder alls bara bete.
ska snart börja fodra med hösilage och så tänkte jag mig till mitt fullblod lusern,korn och krafft groov.
den andra ska få korn och betfor.
asså hon har vatt lös så länge jag kan minnas.
men har för mig att fullblod kan vara lite känsliga i magen.
men jag avvaktar och ser sen när jag har börjat med det andra krafftfodret o grovfodret så kanske det blir bättre.
:rofl:

Börja med o ta bort betforn, den är ju laxerande. Har du avmaskat? Tagit träckprov?

Inte bra, låter som om hon kan ha lite dåligt hull av det oxå. Skulle definitivt ta bort betfoorn. Men jag skulle kontaktat vetrinären, hon börja ju bli lite till åren oxå.

Men jag förstår inte. Linfrö och betfor GÖR ju så att de blir lösa. Jag skulle ha givit annat kraftfoder.

hej

asså jag ska inte ge det krafftfodret jag har tänkt på o ge lusernhack,korn och groovpellets så hon går upp i vikt.
:rofl:
jag har precis fått hästen o han som ägde henne innan har jag boxplats hos och hans häst finns oxå där
så han vill avmaska nästa månad.:rofl::crazy:
jag har svårt o säga till o säga nej.
men tänderna ska jag kolla nu denna veckan.:bump::p
men hon har varit lös i flrera år...hmmm:p
hon är antagligen väldigt känslig i magen.
men idag var hon helt okej i magen.;):banana:

tack för svar:bow::p

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
357
Senast: Bison
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 202
Senast: Kilauea
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
372
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 145
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka