Vad kan det vara?

J

JK+T

På en unghäst känner man revbenen ganska-mycket väl.H*n har tjock päls så det syns inte men det spelar ingen roll.H*n har någorlunda uppdragen buk innan bakbenet men själva magen är putande.Vad kan detta vara???:confused:

Sv: Vad kan det vara?

Proteinbrist!!
Dvs för dåligt/felaktig foder. ge hästen mer mat som innehåller protein. Lusern är jättebra.

Okej,har ingen lusern..Heller inte "erfarenhet" av det.Men finns det något annat bra foder som är proteinrikt?..,om det inte finns något annat som passar ska jag tänka på det där med Lusern...

Eller mask... Har du tagit träckprov?

nej ., har ej tagit täckprov,kostar det något? Till #2 ,är lusern bäst pellererat ?

Nej det är bäst som hackat strå! Det finns andra proteinfoder, men lusern är det bästa och mest naturliga.

Hur gammal? Avmaskad när och med vad?
Det låter inte så bra... träckprov så här års ger inte jättebra resultat heller eftersom maskarna måste vara äggproducerande för att ge utslag i träckprov.

För lite mat!!!! Unghästar bör dels ha fritillgång till bra hö/hösilage med bra värden i. Har du ej det så lägg på lucern. Antingen i stråform annars pellets som du blötlägger (som betfor). Ge max ett kg lucern/dag. Soja är oxå proteinrikt smat kornkross.
Viktigt att unhästar får tillgång till bra och mkt mat(självklart ska alla hä'star ha bra mat).Men unghästen växer...

Lycka till!

Jag har precis fått hem en åring som ser ut så... jag avmaskade honom och han får vitamintillskott i fodret. Sen får han lucern pellets uppblött eftersom han inte gillar den hackade lucernen. Han får också några dl soja och till det havre av sorten matilda. Efter en vecka ser han redan bättre ut!! Han hade både mask och proteinbrist min lille stackare..
Han fick också en b vitamin spruta injicerad för bästa effekt.

låter ju som om han har parasiter,ta ett täckprov kostar ett par hundra...

OKej.., denna häst är 5 år.Avmaskades senast September.Ska avmaskas nu i April/Maj innan betet.Jag ökar på höet och tittar efter lusern.Sedan får jag se vad som händer.Har aldrig som sagt utfodrat med lusern men är det ok att ge henne ca 2 dl p dag i början?

Du kan börja med mer tror jag, i alla fall 1/2 kg per dag, efter några dagar ger du 1 kg per dag. Det kanske räcker med det.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 258
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 383
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 552
Senast: Mia_R
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 753
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka