Vad kan det vara?

L

lillmyran

Jag har ett litet "problem" med min häst. Jag tycker att hon då och då ser stel ut över slutet av ryggen och ner över rumpan och går stelt med bakbenen. Det händer inte så ofta, säg någon gång/ett par ggr i månaden, och tar man det då lugnt med ridningen ett par dag och promenerar med henne istället, så brukar det släppa och så beter hon sig normalt sen. Vad kan det vara?
Jag har funderat på om det kan vara vanlig hederlig träningsverk, men jag tycker inte att jag rider hårdare dagarna innan. Kanske är det några övningar som man gör lite "omedvetet" och lite mkt av de ridpassen som sedan ger henne träningsverk?
Har också funderat över om det kan vara kylan, då det har varit runt 10-15 minus grader ute dom gångerna jag märkt detta. Nu har jag börjat lägga på henne täcke när det är neråt tio minus och under, och även när det är regnar eller blåser mkt.
Hon är isl.häst, 20 år med tjock päls. Går på lösdrift med fri tillgång på mat, och ett stort vindsydd.

Vad tror ni?

Sv: Vad kan det vara?

Ja det kan ju vara värt att ta ut en kiropraktor, kotknäckare eller ja massör. Även fast det inte behöver vara något sådant så är det jätte nyttigt! Dom blir helt annorlunda, så mjuka. :) Annars är det väl antagligen för att det är lite kallt och att hon börjar bli sig lite till åren.

Just det, glömde skriva det... Kiropraktor är bokad och kommer om ett par veckor.

Jaa, det är ju alltid lite jobbigt innan man kommer underfund med vad det kan bero på...Som sagt kan ju va både åldern kylan, sadel som inte ligger bra, ryggen(kotorna) fång, och även hur hovarna verkas, ....du har inte bytt hovslagare? ;)

Senast ändrad av en moderator:

Hmm, kan ju vara kylan + att hon börjar bli lite till åren.

Något jag kom att tänka på var min egen häst som också var stel i bak-kärran tidigare vintrar men som nu helt har upphört.

I stallet vi hade honom i tidigare var vinterhagen bedrövlig! Totalt upptrampad med tjock lera och häst-stackaren stod där ute dag ut och dag in och spände sig för att hålla balansen. Vi ville ju inte ha det på det viset så vi hittade ett annat stall med jättefina vinterhagar och nu är det inga problem. :)

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 864
Senast: Fibusen
·
Hästvård Min ponny står med ett pågående fånganfall sedan en månad tillbaka. Hon har inte blivit bättre under den här tiden utan snarare sämre...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 882
Senast: Lindsen
·
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 668
Senast: Pancakes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama