vad kan det vara?

M

mystar

Varje gång på sista tiden när jag ridit min häst med sadeln så har hon haft mjuka knölar vid manken efter ridturen, men jag har klämt och kännt och hon har aldrig vart öm eller ens reagerat.

Knölarna försvinner efter en dag och varje gång jag ska sätta på sadeln igen så är knölarna borta.

Först trodde jag att det kunde vara från shcabraket, typ att det var smutsigt, men idag red jag i ett sprillans nytt schabrak och ändå var knölarna där när jag var klar :(

Jag har känt när jag suttit i sadeln och den klämmer ingenstans, men ändå är knölarna där :(

vad kan det vara & vad kan jag göra? :confused:

vild gissning, men, för trång bomvidd på sadeln? eller att den bara inte passar? Prova en annan sadel och de om det blir samma, blir det inte det så har du svaret. :)

Gissar också på att hon musklat sig och breddat ryggen. :)
Min häst har gått från bomvidd normal till vid (kanske till och med x-vid) bara på ett halvår.
Det är normalt och bra att unghästar växer ur sina sadlar. :) Fast dyrt! :crazy:

Testa och rid med en ridgjord och ett otvättat schabrak. :idea: Blir det inga knölar då så kan du ju vara rätt så säker på att det har med sadeln att göra.

Ok, läskigt om hon bara ska börja växa ur grejjerna utan att säga till :crazy: :p men jag ska prova ridgjord & schabrak å se vad som händer, tack för tipset :bow:

Liknande trådar

Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 911
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 350
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 562
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 737
Senast: klystron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka