Vad kan det vara?

M

MissDiamond

Ponnyn är inte varm, haltar inte. Vill bara inte galoppera under ryttare i vänstervarv. Vill inte sätta under vänsterbakben. Men han är som sagt varken halt eller varm...

Vad kan det vara? Något tips?? Ska ringa till kliniken på måndag, vill bara veta om nån har någon idé.

Kan vara NÄSTAN vad som helst men det som direkt dyker upp är tyvärr ledinflammation/er. Samtliga fall när valacken haft det har han varit ohalt och inte varm men inte klarat att utföra vissa rörelser.

Så ringa klinik på måndag och boka tid är enligt mig det enda rätta.

tack...usch va jobbigt, vi som just börjat komma igång. Men man får ju vara glad att han säger till när han har ont, så man inte fortsätter rida :)

Nåt du kan testa förresten. Longera honom utan sadel och ryttare. Galopperar han då? Om inte ställ honom i hagen tills du fått kliniktid. Om han galopperar då så sadla och longera utan ryttare. Galopperar han inte då eller galopperar men sämre än utan sadel så börja misstänka sadeln och i förlängningen ryggen. Galopperar han då så prova för protokollets skull med ryttare på, galopperar han inte då kan du också misstänka ryggen (ev i komb med mer).

Men som sagt, det ringde direkt alarmklockan ledinflammation. Men det kan ju vara andra saker med.

Och jo,s könt de säger till och skönt med hästägare som LYSSNAR på när hästen säger till och inte bara anser det är "dumheter". En eloge till dig!

Håller tummarna att det bara är en sträckning eller liknande, jag vet så väl hur det är att aldrig komma igång ordentligt och få VARA igång, valacken hinner knappt igång innan det är kört igen =/

Har gjort det, galopperar jättebra o fint då liksom. Har ridit i olika sadlar och gör likadant i båda. Hoppsadeln ska vi stoppa om. Men ´han gör ju likadant med båda sadlarna och galopperar jättenormalt i högervarv...

:bow: :)

Kotledsinflammation borde väl ligga närmast till hands. Min fd häst vägrade galoppera i höger varv helt plötsligt...det visade sig vara kotledsinflammation. Kolla up det.

Min betedde sig precis likadant! Vägrade gallopera och tillslut stod hon på bakbenen bara vi närmade oss ridbanan. Men hon var inte halt eller varm. Det visade sig att hon hade en liten fraktur i ena kotan fram och det var lätt avhjälpt med en titthåls operation. Nu är hon frisk och glad igen. Så jag rekomenderar att du ber om röntgenplåtar (det är inte alltid kliniken gör det vid hältutredning) på ponnyn så att du är säker på att det inte är något i skelettet som orsakar en eventuell ledinflamation.

Lycka till!

Har gjort det, galopperar jättebra o fint då liksom. Har ridit i olika sadlar och gör likadant i båda. Hoppsadeln ska vi stoppa om. Men ´han gör ju likadant med båda sadlarna och galopperar jättenormalt i högervarv...

Om du longerar med en ryttare barbacka, vad händer då?

Att det går bra på lina men inte med sadel får ju en att misstänka ryggen, men samtidigt så kan skillnaden med/utan ryttare vara tillräckligt om han har ledinflammation.

Men soms agt, ett frågetecken för ryggen.

men koll och utredning på klinik är det enda rätta, ta med sadel och hjälm etc ifall de inte hittar något på böjprov etc så de vill se ridprov och se hur sadeln ligger.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
702
Senast: tara
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 174
Senast: Anna-Bella
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 466
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka