vad kan det vara?

Andrii

Trådstartare
Mitt 6 åriga sto har betett sig lite märkligt. I lördags kväll trodde jag hon hade fått kolik. Hon var orolig när jag tog in henne i boxen slog med huvudet blängde bakåt och stampade med både fram och bakhovar. Jag gav henne vatten som hon drack men hon ville inte äta hö. Stod mest och hängde. Hon hade ej feber eller förhöjd puls, tydliga magljud med. hade ridit henne tidigare på dagen och då var hon pigg. Jag promenerade med henne i omgångar och hon bajsade. Sedan avtog oroligheten och hon började äta. Efter det har hon varit som vanligt. Igår hade hon inte ätit sitt hö i hagen (hon har även matvägrat i hagen lite innan men aldrig i boxen, höet är alltid uppätet på morgonen). Jag red henne och hon var pigg och glad. I boxen åt hon sitt hösilage ca 1 kg, men torrhöet ville hon inte ha. Hon var lite orolig och stampade med benen och slog med svansen. men var pigg och vaken.

Det känns konstigt, hon verkar pigg, dricker, bajsar ok m.m. Men uppenbarligen är hon irriterad eller stör sig på ngt. Hon hade för en tid sedan kraftig livmoderinflammation och har haft problem med lös mage, men inget man märkt av nu på flera månader. Hon är behandlad för detta, men friskförklarad sen slutet av oktober.

Vad tror ni? vad kan det vara? tips, råd någon?

Sv: vad kan det vara?

Många hästar verkar ha problem med magen, här var det en veterinär som menade att det kunde ha att göra med den blöta hösten. Att hästarnas mage liksom kommit ur balans av någon anledning. Vet rekommenderade bla en kur med Pro-Paste(apoteket) för att återställa magen. Kanske kan vara idé att prova?

Sv: vad kan det vara?

MMmmm, ok... ska kolla upp tack för tips.. ´men du tror det är magen som spökar inte ngt annat?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 609
Senast: Freazer
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 053
Senast: Mia_R
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 047
Senast: Egonson_
·
Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 415
Senast: Vinur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈