vad kan det vara? snälla hjälp..

Inka-90

Trådstartare
en utav mina hästar har tappat päls på insidan av ena frambenet, en kal fläck stor som en handflata. han är varm på den fläcken och något svullen. han är inte halt. han har inga fläckar någon annan stans. han har haft en bovböld som spruckit på de benet. först var jag inne på om det var regnskållor, eller kan det vara lymfangit? vad tror ni?
 
Sv: vad kan det vara? snälla hjälp..

Ingen aning har aldrig hört talas om det. Ät det inte bättre att ringa till din vet och fråga. Så att det inte är något allvarligt.
 
Sv: vad kan det vara? snälla hjälp..

Jag skulle tro att han skrapat i något och slitit bort pälsen, alternativt blivit biten av någon kompis. Det kan ju även förklara värmen och svullnaden.
 
Sv: vad kan det vara? snälla hjälp..

jag varken ser eller känner några bett. om jag drar försiktigt så lossnar det som mjällskorvor med pälsen. det är på insidan av ett framben så jag tror inte att nån av de andra har bitit honom, o så e det är han som bestämmer i hagen. det är inte helt kalt, det sitter lite pälstovor kvar. jag har försökt lösa om regnskållor och lymfangit och jag tycker att det låter som mått mitt emellan de två, eftersom han har ett sår i kronranden på insidan av hoven där hovbölden sprack..
 
Sv: vad kan det vara? snälla hjälp..

är det någon som har erfarenheter av regnskållor eller lymfangit? han det se ut så som jag har beskrivit?
 
Sv: vad kan det vara? snälla hjälp..

Ringorm kanske?

Lymfangit gör ju att de svullnar upp i hela benet oftast, sällan bara på en liten fläck. Då är det mer "vanlig" svullnad för att de gjort illa sig.

Hur högt upp sitter fläcken? Nere vid kronranden uppe vid knäet eller ännu högre upp?
 
Sv: vad kan det vara? snälla hjälp..

det är mellan kotan och knät, på insidan. han har inga sår eller liknande där.
 
Sv: vad kan det vara? snälla hjälp..

Tycker du ska kontakta vet. för säkerhetsskull.
Är det ringorm så behöver du licens preparat som vet. skriver ut.
Lymfangit tycker inte jag att det låter som, men inget jag lovar att det inte är.
Regnskållor har jag ingen som helst erfarenhet av.
 
Sv: vad kan det vara? snälla hjälp..

jag ska tvätta honom på benet ordentligt med ett bakteriedödande schampo över helgen är det ingen förbättring på söndag kväll så åker jag in till vet på måndag.

det jag tycker är lite konstigt är att han för 1vecka sen avslutade en kur pensilin och metacam
( antiinflammatoriskt och smärtstillande ) för bovbölden.
 
Sv: vad kan det vara? snälla hjälp..

vi hade två hästar med regnskållor i vintras, blir som skorvigt. när man känner på dom så känns det lite knögligt som sårskorpor, å när man pillar bort så lossnar pälsen å de blir kala fläckar, kan oxå ömma när man pillar på dom.
 
Sv: vad kan det vara? snälla hjälp..

Inka-90 skrev:
en utav mina hästar har tappat päls på insidan av ena frambenet, en kal fläck stor som en handflata. han är varm på den fläcken och något svullen. han är inte halt. han har inga fläckar någon annan stans. han har haft en bovböld som spruckit på de benet. först var jag inne på om det var regnskållor, eller kan det vara lymfangit? vad tror ni?


Jag säger som de andra ring veterinären och kan samtidigt tala om att regnskållor endast uppkommer på kruppan dvs baken,
någon form av pälstappningförekommer inte vid lymfangit de är däremot VÄLDIGT halta.
Hovbölden har troligtvis inte heller med saken att göra. Ring veterinären om du är orolig.
 
Sv: vad kan det vara? snälla hjälp..

Virre skrev:
Jag säger som de andra ring veterinären och kan samtidigt tala om att regnskållor endast uppkommer på kruppan dvs baken,
någon form av pälstappningförekommer inte vid lymfangit de är däremot VÄLDIGT halta.
Hovbölden har troligtvis inte heller med saken att göra. Ring veterinären om du är orolig.

jag lästa om regnskållor på internet, och det stod att det kan uppkomma på benen, på senan, men det var inte så vanligt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 583
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 553
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Har haft hästen i ca ett år och hon har alltid haft mjuka gallor i bakbenen, dessa har hon ”alltid haft”. Senaste tiden har hon...
Svar
5
· Visningar
826
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 834
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp