Vad kan det vara? Om det är nåt.

K

knasigare

Min häst har i ett ben lite lite ökad värme ibland runt en liten del av senskidan, inte jämt utan den kommer och går. Har gjort UL och röntgat men hittar inget fel, haltar inte och klarar böjprov utan problem.

Vet. tyckte att man ska avvakta och bara rida lite lättare ett tag tills värmen försvinner helt, det har inte spelat någon roll om jag ridit eller så. Även ifall han har vilat ett tag så kan den vara där, har jag hållt igång hästen så kan båda benen vara kalla, så det finns liksom inget mönster i de hela.

Någon som har någon aning om varför benet är småvarmt ibland? Vad kan det vara? Vad ska jag göra? Kan ju säga att när benet har vart lindat med BoT över natten så är dom kalla på morgonen.

Han har små gallor på båda bak som i princip är lika stora och försvinner även dom med BoT.

Sv: Vad kan det vara? Om det är nåt.

Ja det blir bättre, benen blir väldigt smala och fina och kalla.

BoT ska ju hjälpa mot inflammationer, så kan kanske vara någon lite inflammation eller något ? Hur länge har han varit så i benet ?

Han har varit sån här från och till i uppåt 3 månader nu nämligen. Han är ju kall längre stunder än varm så det är inte så att han extremt ofta är varm i benet.

okej hmm, tänkte på lös benbit, om de tryckte ibland, men det var ju röntgat...

Kan det vara de även om värmen är ungefär i mitten av senskidan? Kan ju vara så att dom inte sett allting och missat lite på röntgen, sånt händer ju..

är inte så superbra på sånt här, men vet att vissa hästar kan ju känna av den lösa benbiten ibland bara, när den typ rör på sig. Vet en ridskolehäst som vissa perioder inte kunde gå lektioner för att den flyttade sig men sen andra perioder gick det hur bra som helst. Skensidorna ligger väl runt djupa böjsenan ?

Jo de är runt böjsenan värmen är, men det är ingen förändring eller synts nånting så det är så konstigt. Är rädd att han skulle vara överansträngd eller så. Men jag får helt enkelt göra så att jag använder BoT varje natt och rider lite lättare ett tag så får jag se vad som händer, om värmen försvinner helt nångång. Men hade vart kul att veta vad det kunde vara för nåt.

Puttar lite för och hoppas någon annan vart med om nåt sånt här?

Lösa benbitar ger reaktion i en reaktion i den led de befinner sig i. Inte en bit därifrån. Och i senskidorna finns definitivt inga lösa benbitar.

Eftersom hästen genomgått såväl röntgen som ultraljud är det redan utrett att det inte finns några tecken på inflammation i området. Hästen är frisk.

Ts
Av någon anledning är den ibland lite varmare, men eftersom det inte är relaterat till ridning/motion så skulle jag inte oroa mig. Rid på som vanligt och använd BoT om du märker en positiv effekt av dessa! Sitter värmen vid förstärkningbandet eller var?

Ja, de är runt omkring de området värmen är när den finns.

Puttar - intresserad av flera svar.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 217
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 806
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
2 018
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka