vad kan det vara ?Och vad göra åt?

A

annorlunda

Ja, min kära häst har börjat med en konstig ovana.
När jag hoppar upp på han när han står på stallplanen/ridbana(ligger nära anslutna till varandra) då reagerar han precis som han har jätte ont i ryggen, typ småbockar, går åt sidan osv men slutar efter en stund, och om jag rider ut från stallplanen slutar han på en gång, och han reagerar inte så om jag hoppar upp när jag är på vägen utanför stallet :S

Har ej haft ute vet, dock massör som inte hittade några spänningar elr dylikt alls. Tror ni det sitter i psyket ?
Eftersom att han slutar efter en liten stund, och det inte spelar n¨ån roll om ja rider barbacka eller med sadel..

Har ni några tips på hur man skulle kunna få han att sluta med detta ??:)

Sv: vad kan det vara ?Och vad göra åt?

Jag skulle förs kolla med en veterinär å se till så att det verkligen inte är något, kan ha problem med koter eller liknande, kanske men tycker alltid det är skönt att ha haft ute en veterinär innan man börjar med en massa metoder. :)

Men, låt honom inte röra sig, hur gammal e pollen? :) Man kan testa at hoppa av när han har slutat gå in i boxen och sedan hoppa upp igen. Sålänge du inte hoppar av för att du blir rädd eller liknande så att han vinner. Utan det skall avslutas lugnt och fint och sedan kan du hoppa av och "börja om" från början:)
Bara något jag kom å tänka på nu. Så vet inte om det fungerar xD
Sedan kan du alltid be om hjälp, kunnig tränare eller bara någon som står på marken och håller i?

Vad händer om du går med hästen några minuter innan du försöker sitta upp på stallplan/ridbana?

Jo, jag tänkte oxå konsultera med vet, ändå dags för vacc snart :)
Han är 9 nu i år :) Och det hela började efter att jag tog av han skorna, (de ska på igen snart )
Ja hoppar inte av när han håller på så. Första gången gjorde jag de då jag trodde han hade ont, men han reagerar inte när man trycker på han, och det syns inga störningar i rörelsemönstret :)

A jag ska testa ditt tips, ska snart flytta han till nytt stall så får ta de då :)

skuggi, hmm va ju ett tag sen jag ens red han, men har för mig det var samma visa då.. Men efter att man ridit han kanske 20 sek så slutar han med en gång..så jag tror att det är psykiskt :S

Har haft samma problem med min shettis.
Ett tag så hoppade jag upp bakifrån på honom o testade o stå på honom, han tog de som något obehagligt.(Han visade inget medans jag höll på utan såg väldigt lugn ut) Så när jag skulle hoppa upp på honom helt vanligt så varje gång jag satte mej på honom ryckte han till i ryggen o tyckte inte de va kul! Så jag började fundera o kom på att han måste ha tyckt de va obehagligt med alla "konster" jag försökt göra. När hans skötare på 9 år rider med sadeln har han aldrig visat av att han tyckt hon e obehaglig när hon sätter sej på honom. Antagligen för att han inte kopplar ihop henne med ngt obehagligt. Utan de e bara när jag ska testa att sitta på honom. Jag fick väldigt dåligt samvete, men började från början som jag gjorde när han skulle ridas in. Bara ställde mej på en pall när jag skulle hoppa upp, satte mej väldigt försiktigt, o han fick en liten godis o sen så gjorde jag inget mer. Nu har han slutat med detta o de tog inte så många tränings gånger innan han kom ihåg att jag faktiskt kan göra de på ett lugnt sätt.
Kanske din häst också bara gör så som en reaktion på ngt obehagligt?
Ta de väldigt lugnt med uppsittningen. Annars ska du nog kolla med veterinären om de inte blir bättre.

Vet inte om du bokstavligen menar att du "Hoppar" upp på honom ?
Försök att använda nån pall eller likande så att du inte dunsar ner i hans rygg.

Hej från Hambo

Om hästen är öm i hovarna kan den reagera när din tyngd också ska bäras av hovarna, och det trycket är ju högst och ojämnast när du kliver upp. Om den reagerar på vissa platser men inte på andra så kan det isåfall bero på vad det är för underlag, mjukare underlag sjunker ju hovarna ner mer i så då gör det mindre ont. Ofta är ju vägar hårdare än gårdsplaner så det kanske inte är det i ditt fall, men en tanke iallafall...

Sadeltvång alt sadelgjordstvång.

Min häst hade vääldigt mild variant av det sistnämnda förut och han liksom småkrummade sig lite innan allt lagt sig tillrätta. Jag har numera en helanatomisk sadelgjord som fördelar trycket på bästa sätt, samt att jag drar alltid ett hål i taget och väntar lite mellan varje. Om det är sadeln så se först till att ha en seriöst inpassad sadel utav någon som kan det, dock inte alltid bara det hjälper, se också till att ha en tryckavlastande gjord och dra försiktigt vid spänning av gjorden. Man kan även lyfta och dra fram frambenen efter att man dragit åt gjorden det för att sträcka ut huden i "armhålan" och runt sadelgjorden så att det inte nyper någonstans, man kan även gå några meter innan man hoppar upp efter att man sadlat.

Kolla dessa saker och anlita en sadelutprovare alternativt prova bara att byta gjorden först.

Nej, alltså jag skuttar inte upp på han utan jag använder mig oftast av pall, eller människor ;)

Jo, har också funderat om det kan bero på att skorna togs av, men det verkar ju som att det är lättare för han när jag rider på hårt underlag, så kan nog utesluta det ;) Men ska iaf sko honom nu nästa runda när hovslagaren kommer :)

Tog ut en sadelutprovare idag, och sadeln va lite för smal, och låg inte riktigt lodrätt, så ska köpa ny sadel så fort ekonomin tillåter ;) Tills dess blir det iaf tömkörning och promenader :)

Ska också köpa sån anatomisk sadelgjord, tack för tipset :)

Men om det nu är så att det är psykiskt, har ni några mer tips än att bara börja om från början och göra lite i taget ? :)

Kanon, som jag misstänkte sadel/sadelgjordsproblem, är sååå värt att ta tag i det det tjänar man så mycket på och hästen har chansen att muskla sig rätt med. Nu när du börjar med allting så ta allt steg för steg, som jag skrev innan spänn ett hål låt det va, spänn ett till osv...Lyft gärna frambenen och dra fram dem så att skinnet rättar till sig med, använd sen pall vid uppsittning och sätt dig mjukt...Lycka till

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 138
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 341
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 817
Senast: monster1
·
Relationer Jag ber om ursäkt för att det blev en så lång text men hoppas ni kan ta er tid att läsa och förhoppningsvis hjälpa mig! Jag har sedan...
Svar
14
· Visningar
3 152
Senast: Otter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp