Vad kan det vara med min hund?

Narcissa

Trådstartare
Jag tycker att min hund (en snart två år gammal lancashire heeler) har uppfört sig underligt ett tag nu. Hon är hur pigg och glad som helst, busar och leker, men så ibland drar hon sig undan. Hon kan gömma sig inne på toaletten eller under trappan. Hon verkar rädd för både mig och för min andra hund. Idag darrade hon när jag tog upp henne. Hon är stel i sina rörelser mot den andra hunden och ibland verkar det som att de då börjar utmana varandra. Jag tycker att det är oroväckande att min glada och sociala hund drar sig undan och verkar rädd för mig. Det kan sitta i ett tag och sen är hon sitt vanliga glada jag igen tills nästa gång det händer. Vad kan det bero på? :(

Sv: Vad kan det vara med min hund?

Tycker du att hon är fullt närvarande när det händer? Eller verkar hon vara frånvarande under kortare eller längre stund? Om hon verkar vara frånvarande så kan det vara epilepsi eller epilepsiliknande anfall. Det finns olika typer av anfall och alla ramlar inte omkull, vissa blir bara lite frånvarande i några sekunder/minuter. Vissa drar sig undan och andra kryper upp i mattes famn när de känner att ett anfall är på gång. Prova att göra något som normalt gör att hon kommer till dig nästa gång det händer, t ex greja med hennes godisburk/påse eller foder eller koppel eller liknande.

Så bör du även kontakta veterinären och be att få henne kontrollerad. Det kan vara något helt annat, t ex att hon har ont någonstans. Oavsett vad så måste hon få hjälp.

Hon är närvarande.
Det är precis som att hon får för sig något, verkar som hon tror att den andra hunden är farlig. Jag kan kalla och hålla på med hennes leksaker men hon vill inte komma fram. Antingen är hon darrig med svansen mellan benen eller så är hon spänd med svansen i en rejäl krok över ryggen.

Jag har känt genom henne och hon är VILD och leker med sina leksaker hela dagarna annars så jag har svårt att tro att hon ska ha ont. Hon är inte ljudkänslig alls och i vilket fall som helst så har det inte förekommit några ljud när hon har blivit konstig.
Hon har blivit mer mammig också efter sitt andra löp (i januari) och vill väldigt gärna vara nära nära när vi ska sova.

Ryggproblem kanske? Det kan ge märkliga symptom och att hunden bara känner smärta ibland och ser stel ut. Gissar att lancha precis som släktingen corgi och andra kondrodystrofiska dvärgar är mer disponibla för ryggproblem (förkalkade ryggdiskar etc). Å andra sidan är din hund inte speciellt gammal, det brukar komma krypande med åldern.. Att hon blivit mammig kan också vara ett tecken på smärta.

Nu hände det precis igen. Jag gick runt och letade efter en sak och hon följde efter och kollade vad jag gjorde innan hon drog in under trappan och där sitter hon nu och vill inte komma ut. Skumt.

Min pappis hade ryggproblem, han betedde sig lite liknande som du beskriver. Drog sig undan och gick och gömde sig på de mest mystiska ställena. Han reagerade dock med att skaka, släppa svansen och ha skitont också. Men det Kanske kan vara värt att kolla upp? Det låter ju inte normalt. Kanske någon form av EP eller något problem i ryggen? Magen annars, tänker någon form av gastrit-aktigt? En Vet sa till mig att mage och ryggproblem kan verka ganska likartade.

Jag har noga studerat detta nu. Jag tror nog bara att det är något som hon har fått för sig och det verkar som att hon "låtsas" vara rädd för min andra hund. Men jag ska ha henne under uppsikt.

Verkar konstigt att de får för sig något sådant? Men det blir nog bra, håll under uppsikt och åk in om det inte blir bättre.

Jag vet vad det beror på nu. Min andra tik har börjat löpa så det är det hon reagerar på.

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 233
Senast: Lillefrun
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 454
Senast: Ragdoll
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 123
Senast: valpköpare
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 756
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!