G
gazira
min ettåring fick en hovböld i sommras, den blev uppskuren på strömsholm och det läkte fint. men för två veckor sen blev hon halt igen på samma hov. Vi åkte då in till atg kliniken här i Örebro, veterinären trodde att det även då var en hovböld, men hon reagerade difust och han kunde inte säga vart i hoven den satt, men trodde att den satt långt in. hon hade även väldigt tunn sula efter förra gången hon fick hoven uppskuren. Så veterinären tyckte att vi skulle avvakta och hoppas på att hovbölden skulle tränga ut i karleden av sig själv. hon fick metacam utskriven och vi blev hemskickade.
efter en vecka syntes ingen skillnad och hon var fortfarande halt, jag kontaktade veterinären som rådde mig att avvakta ett tag till eftersom det skulle vara så svårt att få det att läka när det är så lerigt ute och eftersom hennes sula redan är så tunn.
jag avvaktade några dagar till, men igår när jag skulle släppa ut dom, så var hon så halt att jag inte fick henne att vilja gå alls. Vi körde iväg till atg kliniken igen. Dom tog röntgenbilder ur alla tänkbara vinklar men det syntes ingenting konstigt på dom.
Vid lokalbedövning av hoven var hon helt ohalt.
dom började skära upp där hon reagerade mest men lyckades inte hitta någon hovböld.
så vi blev återigen hemskickade. nu med ett våtvarmt omslag och metacam.
hon ska nu stå i boxvila till på måndag och är det inte bättre då ska vi åka in igen. Men då tror jag att jag åker till skara istället.
idag är hon lite bättre och stöder iallafall på hoven, men haltar fortfarande ordentligt, hon går mest på tån och ibland kotar hon över.
är beslutet att vänta rätt?
kan det vara något allvarligt som inte syns på röntgen?
hur stor risk är det att hon kommer få förslitningsskador på det andra frambenet av att hon belastar det alldeles för mycket?
kan dom bli så halta av hovbölder som är så små att dom inte ens märks när man skär upp hoven?
är väldigt tacksam för alla råd jag kan få.
efter en vecka syntes ingen skillnad och hon var fortfarande halt, jag kontaktade veterinären som rådde mig att avvakta ett tag till eftersom det skulle vara så svårt att få det att läka när det är så lerigt ute och eftersom hennes sula redan är så tunn.
jag avvaktade några dagar till, men igår när jag skulle släppa ut dom, så var hon så halt att jag inte fick henne att vilja gå alls. Vi körde iväg till atg kliniken igen. Dom tog röntgenbilder ur alla tänkbara vinklar men det syntes ingenting konstigt på dom.
Vid lokalbedövning av hoven var hon helt ohalt.
dom började skära upp där hon reagerade mest men lyckades inte hitta någon hovböld.
så vi blev återigen hemskickade. nu med ett våtvarmt omslag och metacam.
hon ska nu stå i boxvila till på måndag och är det inte bättre då ska vi åka in igen. Men då tror jag att jag åker till skara istället.
idag är hon lite bättre och stöder iallafall på hoven, men haltar fortfarande ordentligt, hon går mest på tån och ibland kotar hon över.
är beslutet att vänta rätt?
kan det vara något allvarligt som inte syns på röntgen?
hur stor risk är det att hon kommer få förslitningsskador på det andra frambenet av att hon belastar det alldeles för mycket?
kan dom bli så halta av hovbölder som är så små att dom inte ens märks när man skär upp hoven?
är väldigt tacksam för alla råd jag kan få.