vad kan det vara? hovproblem

G

gazira

min ettåring fick en hovböld i sommras, den blev uppskuren på strömsholm och det läkte fint. men för två veckor sen blev hon halt igen på samma hov. Vi åkte då in till atg kliniken här i Örebro, veterinären trodde att det även då var en hovböld, men hon reagerade difust och han kunde inte säga vart i hoven den satt, men trodde att den satt långt in. hon hade även väldigt tunn sula efter förra gången hon fick hoven uppskuren. Så veterinären tyckte att vi skulle avvakta och hoppas på att hovbölden skulle tränga ut i karleden av sig själv. hon fick metacam utskriven och vi blev hemskickade.
efter en vecka syntes ingen skillnad och hon var fortfarande halt, jag kontaktade veterinären som rådde mig att avvakta ett tag till eftersom det skulle vara så svårt att få det att läka när det är så lerigt ute och eftersom hennes sula redan är så tunn.
jag avvaktade några dagar till, men igår när jag skulle släppa ut dom, så var hon så halt att jag inte fick henne att vilja gå alls. Vi körde iväg till atg kliniken igen. Dom tog röntgenbilder ur alla tänkbara vinklar men det syntes ingenting konstigt på dom.
Vid lokalbedövning av hoven var hon helt ohalt.
dom började skära upp där hon reagerade mest men lyckades inte hitta någon hovböld.
så vi blev återigen hemskickade. nu med ett våtvarmt omslag och metacam.
hon ska nu stå i boxvila till på måndag och är det inte bättre då ska vi åka in igen. Men då tror jag att jag åker till skara istället.

idag är hon lite bättre och stöder iallafall på hoven, men haltar fortfarande ordentligt, hon går mest på tån och ibland kotar hon över.

är beslutet att vänta rätt?
kan det vara något allvarligt som inte syns på röntgen?
hur stor risk är det att hon kommer få förslitningsskador på det andra frambenet av att hon belastar det alldeles för mycket?
kan dom bli så halta av hovbölder som är så små att dom inte ens märks när man skär upp hoven?

är väldigt tacksam för alla råd jag kan få.

Sv: vad kan det vara? hovproblem

Vill varmt rekommendera Skara. Vi har i höst varit där med våran ettåring med hovproblem.(bärrandsröta som var tvungen att opereras)
Är hoven varm? någon skillnad på puls? Kan du se om bärranden ser fin ut?
Våran hade ett litet hål där grus och lera hade packats upp som orsakade kraftig mystisk hälta, som var bärrandsröta som spridit sig uppåt.
Har du haft ute din hovslagare? dom är skickliga på att se förändringar.
Vet inte om jag var till någon hjälp,men har av egen erfarenhet märkt att ofast sitter hältan i hoven.

Sv: vad kan det vara? hovproblem

tack för tipsen :)
hoven är lite varm och man kan känna väldigt svaga pulsar i den. Veterinären tyckte att bärranden såg fin ut men det kanske kan vara bärrandsröta iallafall?

känns som om det skulle vara säkrast att ta en tur till Skara även om jag är måttligt sugen på att köra dit i snöstormen som råder just nu.

Nu efter tre dagars boxvila ser hon lite bättre ut, nu stödjer hon på hela hoven istället för att bara sätta i tån i marken men hon är fortfarande ordentligt halt.

hur snabbt kan man förvänta sig att hon ska bli bättre om det är en hovböld? förra gången var hon helt ohalt efter 3-4dagar, men nu har det bara blivit lite bättre på den tiden.

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 095
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 941
Senast: Missemus
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka