Vad kan det vara för fel på henne?

Toya

Trådstartare
Idag när vi tog in hästarna från stallhagen (kvällsfodring, så det köades!) så var det ett sto som inte kom in. Vi gick ut o tittade, o då låg hon ner. Det var mörkt, men mamma trodde att hon hade gjort illa ett ben. Jag satt med henne, o efter några min reste hon sig, inget fel på något ben. Vi tog in henne, o först ville hon inte äta. Hon var genomblöt hela hon, men var inte andfådd, o hade inte feber! Efter ett tag började hon pilla i sig höet.

Kl. 16 gick jag från stallet, och då var allt lugnt, o nu kl. 18.20 var det alltså sådär. Kan hon ha haft ett kolikanfall, o klarat ut det själv?

Några av de andra hästarna är lösa i magen, i varierande grad, vi trodde att det kanske berodde på att vi har bytt från müsli till havre+betfor (ja, vi har bytt gradvis). Men hon fick ingen kraft igår, o var pigg o glad när jag red henne, och idag vilade hon, så det är inte överansträngning heller. Vi var ett tag inne på att hon hon blivit jagad av de andra hästarna (hon är ranglåg) men hon har aldrig blivit jagad förr, och håller alltid en låg profil, o det var väldigt lugnt i hagen när jag var ute sist.

Usch, våra hästar (islänningar) är så extremt robusta, o vi har tom haft en häst med brutet ben, och som knappt markerat, så när de verkligen visar att de är sjuka så blir man väldigt orolig!!!

Sv: Vad kan det vara för fel på henne?

Första jag tänker på är korsförlamning eller kolik. Njursvikt men då hade hon inte repat si såpass snabbt.

Tack för svaret, vi har redan konstaterat att hon har kolik... Hon blev rätt snabbt sämre (pulsen uppe i 50 nu), och ligger ner eller rullar sig hela tiden. Vi går med henne, o låter henne vila mellan varven. Vi har också gett henne olja. Hon vill inte dricka, inte ens betforvatten.

Då vi bor på en ö, o isen ligger känns det jäkligt jobbigt just nu, det är svårt att få ut vet. hit, om man säger så.
Vi har tfn-kontakt med en vet, men det är svårt att säga på tfn om det är förstoppning eller gaskolik. Det här blir en lång natt....

Har suttit i samma sits en gång, då var det snöstorm som hindrade veterinären.
Fick rådet av en gammal hästkarl att massera magen på hästen med halmviskor. Det hjälpte min häst den gången även om det var en lång natt även för oss. Han sa också att det skulle vara bar att ge hästen jäst, men det hade vi ingen så det har ingen aning om det fungerar. Men att massera magen gör ju ingen skada i alla fall.

Aj, vad tråkigt. Hoppas att det löst sej??

Hur går det för er?
Lösgörande är även B-vit.
Ligger isarna mellan våra öar redan? Vid färjläget finns det inget spår av is.
Hör av er om ni behöver något!

Hej!

Jag har en släkting som brukar häva i sina kolikhästar öl och det lär enligt henne vara effektivt! Hoppas det går bra med hästen!

Har hästen druckit ordentligt de senaste dagarna?

Min lilla fölis blev nämligen sjuk veckan innan jul. Han ville inte leka och busa el äta kraftfoder och knappt hö. Stod bara och hängde i lösdriften. Det visade sig att han fått magknip p.g.a. uttorkning. De har tillgång till frysvattenkopp (flottör) i lösdriften, men han ville väl inte gå dit utan mamma och dricka... så nu har han en tunna ute vid fodringsplatsen, och så går han in på natten ett tag nu för att samla krafter. (Är dock mkt pigg nu!:) )

Om vattnet lätt fryser i hagen kan du testa att hälla i melass. Då sägs det att det inte ska frysa så lätt.

Lycka till!!

Mvh Maria

Han sa också att det skulle vara bra att ge hästen jäst
Det brukar man ge renar om dom har förstoppning;)

Hoppas er tjej blir bättre:bump: :bump:

Min första tanke när jag hade läst en bit var: KOLIK!

Och läste sen att så också var fallet...

Fick en uppfattning om att ni trodde att kolikanfall är mer panikartat men så behöver det inte vara. Särskilt om ni har kallblod! De brukar inte kasta sig och rulla sig så hysteriskt som många varm/fullblod gör utan de brukar mest sluta äta och kanske lägga sig ner... sparka sig mot magen litegrann... Ja, lite lugnare reaktion.
Det har veterinärerna sagt varje gång min nordis hade kolik.
Min nordis hade ganska SVÅRA förstoppningar och förmodligen MYCKET ONT men inte ens hennes puls var förhöjd. Jag märkte på henne att hon hade kolik då hon inte ville äta - det var första signalen. Sen blen hon hängig och trött. La sig ner och vilade. Ibland stönade lite... rullade nån gång LITE litegrann, lugnt. Stod upp pch sparkde sig mot magen då och då, och lade sig ner igen.
Framförallt - inte åt, inte drack.

Dessutom kan dom fortfarande bajsa även om det är en förstoppning, det som är framför förstoppningen kommer ju ut. Och när smärtan lättar så kan dom också ta sig en tugga med mat...

Bara lite vetskap inför nästa ev. kolikanfall. :smirk:

Tack för svaren!

Hon mår bätte nu, men det var en dramatisk natt.
Anfallet var rätt tufft, eftersom hon fick det mellan 16 och 18, o det höll på till halv två på natten. Hon bet sig i tungan och resten hon sig var det bara för att kasta sig ner i panik igen.
Efter mkt om o men bestämde vi att veterinären var tvungen att komma, så vi ringde o väckte folk :devil: som åkte o hämtade vet. med svävare (fordon som åker över isen).
Så kl. halv två fick lilltjejen kramplösande och smärtlindring, sedan kollade de tarmen, men den var ok. Så fick hon b-vitamin, och paraffinolja/vatten genom sond. Eftersom hon var rejält uttorkad fick hon dropp. När vet åkte hade magljuden kommit igång, och pulsen var nere i normala 32 slag/min, mot nästan 60, som det var när det var värst.
Jag satt med henne från kl. 3 till kl. 6, o hon stod o sov med huvudet i mitt knä, tills kl. 5 då hon vaknade o var piggelin!

Idag har vi varit ute o gått med henne, o hon har fått små portioner hö. Hon har druckit lite betforvatten, men vill inte ha vanligt... Kan ha att göra med att hon fick i sig så mkt vätska under natten, men vi är iaf lite oroliga, eftersom det förmodligen är därför hon fick koliken; att hon inte druckit som hon ska.
De har fått kvällshö, o vi ska snart upp o titta till henne.

Fy, det var verkligen hemskt, vi var beredda på att ta bort henne, men hon är tuff, lilla damen!

Vad skönt att det gick bra! Måste kännas jobbigt att inte kunna få ut vet/åka till klinik när hästen blir sjuk. Tur att vet. trots allt kunde komma till sist!

Mvh Fiorano som är livrädd för kolik och packar in hästen i släpet och kör till Hbg vid symptom... (skönt att bo i Skåne)

Åh nej, vad hemskt! :eek: Vilken häst var det? Usch, tur att allt gick bra! :crazy: Hoppas det inte händer igen!

Ja, usch, ja. Det var Von, som om inte hon har varit med om nog med saker iom spatten!
Goda nyheter är att hon dricker nu iallafall! Så nu kan vi nog andas ut för stunden.

Har du läst tråden???

Hon hade telefonkontakt med veterinären. Som hon oxå skrev så bor hon på en Ö i vattnet utan fasta förbindelser till fastlandet. Vilket gör att man inte kan kasta ner veterinären i en båt för att ta ut honom. Eftersom båtar inte går på is och isen förmodligen inte höll för en skoter.

Efter lång tid så valde de ändå att ta ut veterinären ju.

Du har förmodligen aldrig bott på en Ö så du vet nog inte hur det fungerar. Förmodligen bor hon dessutom på någon av grannöarna till min barndoms Ö och då kan man liksom inte plocka ut veterinären för minsta lilla grej.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 671
Senast: Lhas
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725
Hästvård Hej ! Behöver tips råd ! För att göra en lång histora kort så i september hade min häst en stor lymfangit på bak benet höger bak. Tog...
Svar
3
· Visningar
1 180
Senast: aramis
·
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
4 071

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka