Vad kan det vara för fel på henne? *brådskande*

I

Ishest

Mitt ena sto vägrar helt att gå.:( När hon väl går så stapplar hon...

Har känt igenom hovarna och hon reagerar inte alls när man trycker där, så det är inget fel på dem. Hon kan dock vara lite varmare på framhovarna än på bak. Benen känns helt felfria.

Kände sedan på bogarna och kände att hon var uppsvälld och varm på höger bog, ungefär ovanpå bogbladet. När man trycker där så tar hon upp benet och vill inte stödja. Har ni någon idé om vad det kan vara? Har läst lite om sadeltryck, kan det vara det? Kan hon ha halkat?
Det kan inte vara på grund av hård ridning eftersom jag inte har ridit på ett tag...

Vet att folk kommer att skriva att jag ska ta veterinär. Ska ta det också, om hon inte är bättre imorgon. Tacksam för svar!

Sv: Vad kan det vara för fel på henne? *brådskande*

Som du skrev själv.Ta ut veterinär. Sadeltryck kan det ej vara då du ej ridit på länge. Men hon kan mycket väl ha halkat/snubblat i hagen! Kan vara allt från en öm muskel till spricka!

Tack för svaret! Har inte ridit på ungefär 5 dagar. Innan det red jag så gott som regelbundet. Min hovslagare tror att det kanske kan vara sadeln som har tryckt... Har känt ett tag att hon har puttat över en till vänster sida när man har ridit. Usch, vad svårt.:confused::(

Jag skulle tro hon gått omkull ,det är ju ganska hårt i backen nu .

Innan jag kände på bogarna så ringde jag till hovslagaren, för jag trodde att det var något med hovarna eftersom hon har blivit skodd på onsdag förra veckan. Hovslagaren har plockat bort skorna på framhovarna nu.

Kanske det, men är hos mig i norra norrland är det fullt med mjuk snö...

Min herre blev blockhalt direkt efter hovslagaren varit ute(ej ordinarie). Ringde tillvaka hovis och han kunde ej hitta nått, tog av skon och slog på. 3 dagar senare som om inget hade hänt!

Efter 3 v blev han halt/oren. Ordinarie hovslagare ringdes ut. Tryckte igenom hela hoven och böjde alla leder. Han kunde känna spänningar i bogpartiet. Utöver det inget speciellt. Ej varm i hovar eller nått. Ordinerades några dagars vila. Blev bättre och jag åkte på sem. (Trodde inte det var så farligt) 3 dagar senare ringer de från stallet, Han är halt och det syns TYDLIGT!!!

Avbröt semestern och åkte hem. Åkte till stallet och där ser man en häst som ser glad ut med def är halt. (Han hade stått ensam i mindre hage). Ringe hovslagare igen och även massör. De kom ut nya böjprov gjordes och musklerna kändes igenom likaså hovarna. Det "fynd" man hittade var: Stelhet i bogen och ngt öm i ena hoven...Men väldigt difust! Haltade uppenbart på något av frambenen men mkt svårt att se vilket. Böjprov UA!

Ringde nu klinik och fick tid dagen efter. Åkte dit, Fick springa med honom, och även vet hade svårt att avgöra vilket fram han var oren på. Böjde men kunde ej hitta något. Kollade hovarna för ev böld. Hästen reagerade minimalt vid tryck. De började "gräva" men hittade inget. Fick göra nytt böjprov och funderade på om han skulle röntgas. Men vet gav sig på hoven igen, karvade lite till och sen släppte trycket. Hästen for i taket och bölden släppte! De fick ge lugnande och smärtstillande+ lokalbedövning. Bölden satt ända inne vid kötthoven=/ Och den var inte liten.

Detta är alltså mer än 3 v sedan han fick en tappsko påslagen. Och så difust kan det vara. Han visade symptom på skada på bogbladet, hovbenet, kotorna, gaffelbanden... Och det visade sig att det var en hovböld! Nu fick han 4 v boxvila med gips, och 8 v totalvila. Den långa konvalecenten då det hade satt sig i hela h sida!

Så uppsök vet innan något sånt inträffar din häst!

Detta hände i juli 2008 och först i Nov 2008 var han tillbaka helt.

Jag har många gånger frågat mig varför jag ej åkt in innan. Men troligtvis hade det ej hjälpt då bölden ej varit mogen innan. Så man får bita i sura äppet. Men vi hittade orsaken till sist!

Ang att ta bort skorna så valde vi att ej göra det då hästen är extremt öm fotad. Så skon togs av först på klinik i samråd med vet.

Ring din hovslagare igen om du tror det kan vara så. Om inte åk till klinik!

Vet inte om du blev mycket klokare av mitt inlägg men ville mest påpeka att en specifik skada kan ge upphov till många olika symptom och att den även kan "vila" för att sedan komma tillbaka.

Hade det inte vart för bogen hade jag misstänkt fång..... Fick misstanke på de på min halvblods val i julas, distriktaren todde de men inte dom på kliniken.... är fortfarande under utredning!

Om hon vägrar gå ska hon ha omedelbar veterinärvård! Inte dagen efter...

Se till att hästen omedelbart kommer under veterinärvård, tycker det låter mer som fång än nått med bogen

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Först och främst, innan någon hinner bli upprörd; vi har självklart haft ut veterinär redan! En av mina hästar, en 18-årig...
Svar
3
· Visningar
1 761
Senast: Nevermind
·
Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 914
Senast: Sirap
·
Hästvård Storyn: Igår (fredag) var min donna halt när jag tog in henne. Hon kändes ofräsch i torsdags men eftersom att hon liksom "värmde av"...
2
Svar
23
· Visningar
3 713
Senast: Sirap
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 792
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V