Vad kan det kosta??

Sv: Vad kan det kosta??

Jag betalar 2000 kr/månad, då ingår in- och utsläpp, fri tillgång på hö, kraftfoder, strö, mockning samt att det finns en liten, belyst ridbana precis vid stallet. Jämfört med att jag la ungefär 1500 för bara boxplatsen, hö, strö och några få stallpass (alla "obekväma" pass gick på rullande schema) och där jag fick köpa och forsla hem kraftfoder själv i förra stallet är det inte alls dyrt. Men jag bor i en ände av landet där man kan få en boxplats för 500 kronor/månad också, jag förstår att det är dyrare på andra ställen, särskilt kring storstäderna.
 
Sv: Vad kan det kosta??

Det skiljer jättemycket mellan olika ställen. Sedan brukar det gå att komma ner i pris om man tar större ansvar, d v s står i kollektivstall t ex. Men då får man ju betala med sin tid istället, och kanske vara i stallet flera gånger om dagen för att fodra, släppa ut och ta in hästar etc. Det kan vara svårt att passa om man har jobb och skola.

Men runt 3000 kr är nog inget ovanligt, om man räknar med kostnader som normalgiva foder, strö etc. Dyrare nära storstäderna och billigare ute på landet långt från storstad.
 
Sv: Vad kan det kosta??

Självklart skiljer det. Det beror ju på vilka extratjänster man köper till. Grundhyran hos oss är 3200 kr och då ingår grovfoder valfri mängd, havre, kornkross, betfor, strö, 4 fodringar/dag och utsläpp vardagar.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad kan det kosta??

I Stockholm är det dyrare än överallt annars. Bostäder är dyrare, hästar är dyrare, parkering är dyrare osv men löneläget är i regel lite högre än i resten av landet. Tyvärr är det ju så men jag förstår inte att folk blir så förvånade. Trodde ni att man kan ha häst billigt i en stad där en 2a kostar 3,000,000 kr i city och 1,500,000 kr i förorterna?

Finns inte ett stall i Stockholm med omnejd, nu räknar jag max 3 mil från city, som har ridhus där fullservice inkl mockning 7 dagar i veckan kostar under 6500-7000 kr.

OM det gör det så skulle jag gärna vilja veta vart det ligger :D

Där jag står kostar hyran 3700 kr, då ingår in/utsläpp, lunch på vardagar. Kvällar och helger har vi efter schema. All mat och strö får man köpa själv.
Vi har 2 ridhus, 2 utebanor och skrittmaskin (som kostar 700kr/år).
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 104
Senast: valy
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 824
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 401
Senast: tuaphua
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 047
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp