Vad kan det kosta??

Sandrahorse99

Trådstartare
Hej! Jag undrar om vad det skulle kunna kosta att ha en häst inackorderad??
Och kan man komma dit och rida bara 5gånger iveckan. Då den får mat och blir visiterat dära varje dag. Då menar jag vad skulle allt kosta och vad är det som kostar?? Vet ungufär vad som kostar men det finns säkert fler saker?!

Tacksam för svar :):confused::D
 
Sv: Vad kan det kosta??

Kolla annonser, där står vad stallen vill ha betalt, det är så otroligt olika beroende på vart i landet man bor så det går omöjligt att säga vad det kostar.

Det går att lägga upp sitt hästägande lite hur man vill sålänge man har pengar till det. Ju mindre man gör själv desto dyrare blir det.
 
Sv: Vad kan det kosta??

Generellt kan man säga att ha hästen inackorderad med fullservice (dvs du behöver bara rida, allt annat sköts av personal) är dyrt i jämförelse med andra stall där man sköter hästen själv. Exakt hur dyrt beror på var man bor och vilken standard det är på anläggningen.

Det som kostar i ett stall med fullservice är ju förutom mat och sånt det arbete som krävs för att hästen ska skötas. Dvs personalen ska ha betalt för sitt arbete de lägger ned på att släppa ut och ta in din häst, på att mocka boxen, fodra hästen, byta täcken osv. Ingen vill jobba gratis och just arbetskostnaden är ofta den stora kostnaden när man har hästen inackorderad med full service.
 
Sv: Vad kan det kosta??

Kan kosta mellan 500 och 5000kr beroende på stallet, allt ifrån läget, tränings möjligheter, vad som i går i inaccorderingen osv.

Enklast är att kolla blocket annonser i ditt område.
 
Sv: Vad kan det kosta??

Jag har betalat mellan 2000 till 3000:- för fullservice, mockning, ridhus, rubbet. Jag jobbar lite dumt och har oftast inte möjlighet att åka till stallet varje dag
 
Sv: Vad kan det kosta??

Det är väldigt väldigt olika, både exakt vad som ingår (och vad man får betala extra för) och vad det kostar. Kolla annonser i ditt område.

Jag betalar 2000:-/månaden för fullservice: mockning, strö, foder (hö/hösilage beroende på säsong, bete sommartid, lucern och mineraler), ridbana (sand sommartid, stor plogad stallplan vintertid). Det jag behöver göra själv är att motionera hästen.
 
Sv: Vad kan det kosta??

Som redan flera har sagt, beror det på var i landet du bor.

Andra faktorer som påverkar priset är tex: om det är lösdrift eller stall och vad som ingår förutom hästen, ridhus, belyst paddock osv osv
Och självklart vad det är för ras och om den behöver något kraft foder, eller om det räcker med grovfoder. Om den behöver täcke eller inte ja helt enkelt hur mycket jobb just den hästen kräver.

Som ett exempel på att det kan vara stor skillnad på pris för full service: min häst (Islandshäst) går på lösdrift, äter enbart grovfoder och där all skötsel av hagar/lösdrift ingår kostar 700:-/månad

Min ridkompis har en häst (Halvblod) som är inackorderad ett par km därifrån med fullservice med: box/in/utsläpp + täckas + kraftfoder hon betala 2000:-/månad för sin

Och båda är ändå biliga för fullservice, finns de som tar betydligt mer, detta eftersom ingen av de båda stallen har tillgång till ridhus/eller uppvärmd sadelkammare/toalett eller andra bekvämligheter.
Vill man stå på ett sådant stall, finns det också inom rimligt avstånd, men det kostar rätt mycket mer.
 
Sv: Vad kan det kosta??

I mitt stall kostar upplägget stallplats + hö, havre, betfor + strö + mockning + utsläpp och insläpp + iordningställande av foder + visitering runt 4000 kr/mån och då ingår det mån-fre. Helger får man ordna på eget håll och ridning är inte inräknat i priset då personalen som jobbar där inte är ridutbildade men dock kan sköta stall osv. Så ridning får man lösa på eget håll samt helger. Även om hästen ska äta mineraler eller annat tillskottsfoder utom det som ingår. Det finns ridhus och ett par ridbanor samt hindermaterial på gården.

Där jag har min häst nu på tillridning/utbildning betalar jag 6500 kr + moms varje månad. Då ingår all vardagsskötsel och ridning 7 dagar i veckan samt strö, hö och havre. Lucern köper jag själv för tillfället, och jag står även för material osv om hon behöver extra ompyssling tex vid sår, dock gör dom ju extraarbetet med det.

Båda stallen ligger utanför en större stad, dock ej nära Sthlm för då hade det väl varit dubbelt så dyrt ;)
 
Sv: Vad kan det kosta??

Jag betalar runt 8000 kr/mån för stallplats, ut- och insläpp, fodring 4ggr dag (behöver ej göra i ordning själv), påläggning av täcke morgon och avtagning på kväll (inget mer), samt i princip fri tillgång till hösilage, havre, betfor och krafft (för dom som vill ha). Finns skrittmaskin, solarium och riktigt bra ridhus och utebanor. Tillägg för mockning alla dagar ligger på 1500 kr/mån.
 
Sv: Vad kan det kosta??

Oups, ett litet räknefel. 8000 kr landar det på med mockning! Enbart några mil utanför sthlm, därav priserna...:crazy: Är dock mycket nöjd med anläggningen så ska inte klaga.
 
Sv: Vad kan det kosta??

Hutlöst och hutlöst. Det är vad det kostar på sina ställen runt Stockholm.
Jag tror att alla dessa ställen har personal med vit lön och det gör nog rätt stor skillnad jämfört med priser på 2000 i månaden, inte en chans att personalen som sköter mockning, fodring och in/ut får vitt betalt i ett sånt stall
 
Sv: Vad kan det kosta??

Jag har stall i min omgivning som tar allt från 2000-6000 för fullservice. Vissa med manege, andra med bra eller mindre bra ridplan.

Hur stallägaren lever på sin vita lön förstår jag inte. Inte alls, faktiskt.
 
Sv: Vad kan det kosta??

Kanske inte och det är inget jag kan påverka.
Det är så prisbilden ser ut här.
I Linköping kostar en fullservice plats på de större anläggningarna runt 4k
 
Sv: Vad kan det kosta??

*kl

Ang vit lön så har vi två personal på vit lön i mitt stall. De jobbar heltid men har anställning via lönebidrag. Man kan ha lönebidrag av olika anledningar och så länge man kommer till jobbet i tid, gör det man ska, kan förstå häst och kommunicera så bryr jag mig inte om under vilka primisser man jobbar bara det går rätt till. Och det gör det, min stallägare driver ett proffsigt företag och har varit mån om vilka hen anställt. Detta har fungerat i flera år och är inget som ställs på ända om någons bidragsperiod tar slut etc som jag varit med om i tidigare stall där lönebidragstagare arbetat.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 104
Senast: valy
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 824
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 401
Senast: tuaphua
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 047
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp