Vad kallas en svart häst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Asteriks
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 17 910
A

Asteriks

Hej,

Finns det något särskilt ord för en svart häst annat än "svart häst"? Finns det i så fall liknande namn för andra färger?

Sv: Vad kallas en svart häst?

Förr kallade man en svart häst för "rapp", men idag är svart=svart helt enkelt.

och jag påminner än en gång om det som "Fredag" skrev - detta är gamla benämningar.

Idag heter det svart, med och utan tecken, med och utan solblekta ljusare partier.

Jag bara bekräftar det som andra redan har sagt - svart heter svart numera. Jag har själv ett antal svarta hästar och deras färg är benämnd svart.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
755
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 068
Senast: Rosett
·
Övr. Katt Vad tusan är det för färg på mitt yrväder ?:) mörkt ansikte,mörka tassar. Undersida svans lite randig. I visst ljus svart/grå, i annat...
Svar
7
· Visningar
746
Senast: Sassy
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 970
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka